"Категорично в Наредба № 3 за утвърждаване на медицински стандарт "Спешна медицина" е посочено, че транспортът се осъществява от мобилния спешен екип, както и пренасянето на пациентите от дома до линейката. Проблемът обаче е, че на терен наредбата определя един идеален вариант, когато спешният екип ще може да се справи с тази задача. На терен доста често се случва самите екипи да нямат физическата възможност да натоварят пациента и оттам идва главният проблем", посочи Пехливанска.
Тя отбеляза, че в същата наредба е записано, че инициирането на спешен първичен транспорт от мобилния екип на Спешна медицинска помощ, трябва да бъде извършен до десетата минута от момента на пристигане на мястото на инцидента.
"Ако имаме пациент, който е над 120 кг. и разполагаме с едно медицинско лице, което е жена, а другото е шофьор, двама човека няма как да го пренесат този пациент. В този случай екипите започват да търсят помощ от съседи и близки и така се случва на практика почти всеки път", отбеляза Пехливанска.
Тя посочи, че в момента пациентите, които са на легло биват пренасяни по стълбите с одеало, което застрашава тяхното здраве. Едно от предложенията на Съюза на парамедиците в България е да се закупят меки носилки. Друго предложение е за закупуването на платформи за транспортиране по стълбище, както и въздушни възглавници, които повдигат пациента до нивото на носилката. Освен това в редица държави екипите биват обучавани как безопасно да пренасят пациентите, което в България не е широко застъпена практика.
"Ние проверихме в една съседна Румъния и в Германия колко горе-долу би струвало оборудването. Пълният комплект за пренасяне на трудни пациенти струва около 10-12 хиляди лева. Смятам, че с една обществена поръчка и закупуване на по-голямо количество цената ще е по-различна", отбеляза Пехливанска.
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса. Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия..
Музикалният спектакъл „Три тенора…и още нещо“ на Камерна опера Благоевград с диригент Георги Еленков ще гостува в София на 23 май на сцената на театър „Сълза и смях“. По този повод ни гостуват двама от участващите трима тенори – Михаил Михайлов и Юрий Николов: "Винаги е удоволствието като трима тенора, които са и приятели, са заедно на сцена...
Мария Карагьозова ни представя Фестивала на училищните и младежките оркестри, организиран от Асоциацията на фестивалите в България и финансирани от Национален фонд Култура: "Оркестрите загубиха част от структурата си по време на пандемията. Фестивалът насърчава отново децата в тези оркестри. Той е трибуна на музиканти-любители. Не съревнование..
Как е описвана Съдебната палата в софийската преса в началото на 40-те години на миналия век, къде и кога е имало проекти да бъде изградена тя още в края на 19 век и началото на 20 век? Още в спомените на Георги Каназирски-Верин, "Шишковия трамвай" за Бали Ефенди, който е тръгвал от мястото на днешната Съдебна палата. Проектът Екс Професо на..
Разговорът е с изследователите и генеалози Светлана Дяконова - Арсен - потомка на голям род от Банско и секретар на Българската генеалогична федерация “Родознание” и Ивелин Любенов - индивидуален член на Българската генеалогична федерация ‘Родознание”: Във втората част продължаваме с другите хаджии и техните фамилии: "Срещаме графити от 1771 за..
Писателят Васил Попов за сериала по романа му Мамник и издаването на следващия, Лехуса: "Докато пишех "Мамник" мислех, че жанровата литература не е разпространена в България, но се изненадах от интереса на различните възрасти. Снимките приключиха април. Предполагам, че ще е готов зимата. Натрупа се материал - скоро почвам третия. Съвсем различно..
Покана за танцов спектакъл TRAPтайм? от Захари Нанков, танцьор и хореограф: "Концепцията я реализирах преди 3 години, сега я повтарям с ученици от моята школа. Комбинирал съм стила в музиката трап с рагтайм - като музика и роман. Правя съпоставки между тези две епохи - тогава и сега, всичко минава през една игра. Проследяваме нишката как се променя..