Инициатива на сдружение "За Земята" - за качествена промяна в политиката за развитието и състоянието на велосипедната инфраструктура в София беше повод за разговор със събеседниците по темата - Драгомира Раева от сдружение "За Земята" и велокметът на София Милен Ангелов от международната гражданска организация “Велокметове“, която е базирана в Амстердам. В нейната философия е залегнало ускоряване в преоформянето на градовете припознаването на велосипеда като сърцето на една градска мобилност и основно средство не само за мобилност, но и за много други активности в които той намира приложение, сподели Милен Ангелов.
Той посочи примери за специализирани велосипеди – линейки за по-леки случаи или такива, използващи се за гасене на пожари. В много държави в приложение влизат и карго-велосипеди, които служат за по-бързи доставки.
„Определено това трябва да се осъществи в София съвсем скоро, тъй като потенциалите за градската икономика са огромни с товарните велосипеди, допълни Драгомира Раева.
За промените и предизвикателствата в средата на придвижване
„Инициативата “За свързани, удобни и безопасни велоалеи в София“ стартира преди дни - на 18 септември.
„Акцията започна с покана към хората да подкрепят шест искания, които избрахме заедно с велосипедната общност“, каза Раева.
- За изграждане на велосипедни алеи свързани в мрежа, за нормално комфортно придвижване до всяка точка на града.
- За безопасни кръстовища, обозначени със специални вело-ленти, вело пътеки за колелета, които в момента има на няколко места.
„Никъде на кръстовище няма обособено място, където велосипедистите да изчакват, няма означени места на повечето от по-големите кръстовища по какъв начин трябва да направиш ляв или десен завой, които понякога са изключително трудни, особено на кръстовище като „Орлов мост“, допълни Раева.
В препратка уточняваме, че на някои места в Европа левият завой за велосипедисти е забранен, а в държави като Австрия, десният завой е винаги “зелен“ за велосипедисти – т.е. имаш право на десен завой, дори когато всички светофари за останалите превозни средства са червени.
Искането на сдружение „За Земята“ за поддръжка на съществуващите велоалеи също не бива уважено, разказва Драгомира Раева.
„Нямаме средства, намерения, планове за поддръжка. Имаме само за нови велоалеи“, пишат в отговор до тях от различни институции.
“То е част от едно по-голямо искане – да се установят не само велосипедните политики, но и регулация за велосипедите изобщо в София, както е в повечето развити европейски държави“, допълни Милен Ангелов.
„Ние много бихме искали от следващите управляващи на града да припознаят ролята на велосипеда, в преоформянето на нашия град към един по-чист, по-уютен град, да бъде оформено чисто административно и като стратегия, която да включва не само изграждането и поддръжката, но и изграждането на конкретни политики“.
Петиция, свързана с инициативата и исканията на сдружение „За земята“ може да откриете и подкрепите на тяхната интернет страница.
Още детайли чуйте в разговора на Боян Бочев в звуковия файл.
Време е за поредното ни гостуване в Сливница. Този път започваме с Младена Шуманова - педагогически съветник в Професионалната гимназия по транспорт и с ученика в 8 клас Александър Русков за създадената преди 2 години междуучилищна телевизия: "60 години сме град, но имаме много история, населено място сме от древни времена, на Римски път сме. В..
Ако приемствеността е едно от най-хубавите качества на БНР, то Радиотеатърът е значима част от сърцевината му. От основателите до техните наследници, от реализиращите го до поколенията, работещи с тях. Слушаме един от тонмайсторите, през чийто пулт е минала голяма част от продукцията на Радиотеатъра - Митко Василев, доцент в НБУ, в разговор с Боян..
Най-старият киносалон в България е “Модерен театър” (известно и като "Цанко Церковски" след 9 септември). Слушаме откъси от рекламен текст за откриването на Кино “Модерен театър”, както и откъси от спомените на Георги Каназирски - Верин за първия кинематограф в София и за първата кръчма, обърната в кино преди създаването на Кино “Модерен театър” в 1908...
Кристина и Михаил Белчеви са заедно от 42 години, а са се разделяли за не повече от четири дни. Животът им е споделена нежност, изпята любов и музика, която докосва струните на душата. И предопределеност свише. Криси чува песента на Лили Иванова “Самота” по текст на Мишо ден преди да се запознаят и си казва „Къде ли са тези сантиментални мъже, които..
„Самотният зрител“ – огледало на обществото ли са новите сериали? Още по темата с Йосиф Аструков , Институт за изследване на изкуствата - БАН: "Темите не са нови, датират още от ТВ - хората са седнали заедно и гледат. Сега всеки се разцепва на малки екрани. Ако гледаш комедия и не ви е смешна, а цялата зала се тресе, и на теб ти става смешно...
Пускането на ИИ “DEEP SEEK” доведе до неочаквани реакции и събития – ЗАЩО? Постига ли се наистина революция с този модел и повдига ли нови въпроси за надпреварата в разработването на технологията? Събеседник по темата ни е д-р Димитър Димитров, част от Института „INSAIT” към СУ „Св. Климент Охридски“: “DEEP SEEK” е модел за разсъждение,..
Графичният роман „Mаус“ на Арт Спигелман излиза за пръв път на български език. Представя ни го неговият преводач - Владимир Полеганов: "Комиксът е подценявана област на изкуството - смята се за явно популярна. Но чрез неочакваната форма се разказва история, която се говори и възприема много трудно. Авторът бавно е осъзнавал какво е да си син на..