Тя изтъкна като основна причина промяната в живота на всички, която е свързана с технологиите и промяната в начина, по който общуваме. По думите й факт е, че е трудно да се опише откъде идват тези отношения.
"Това, на което се натъквам и с което си имаме работа в училище е все по-голямото безсмислие. Това е една агресия, която сякаш е изпразнена от смисъл на пръв поглед. Това е наистина една промяна. Обикновено има някакви истории, които могат да бъдат разказани от децата, можем да разговаряме за тях. Докато сега нещата са много повече раздробени на отделни ситуации. Ето, както и тези казуси, тези случаи. Нещо, което ми се струва важно да кажа е фактът, че поне този случай от Перник беше свързан с момче със специални образователни потребности, аз си мисля, че това има значение за този случай. Агресията може да бъде събудена от уязвимостта на другия", каза психологът. И допълни:
"По силата на такива проективни измерения, които са несъзнавани, като че другият си ти. И това е много непоносимо, защото целта не е просто да бъде наранен този друг човек, а той да изчезне, да бъде унищожен. Това е нещо, което мога да добавя в един дори по-клиничен план в тази обща картина на агресията и това, което в училище срещам като училищен психолог."
Маринова поясни, че малко се знае за това, как едно училище създава своя вътрешна човешка мрежа от хора, които да се ангажират с подобни отношения, не само от гледна точка на мястото на психолога. Самата организация и този тип взаимодействия, които са ключови за да може да има ефективност на този вид усилия са свързани с хоризонталните взаимодействия в дадено училище, екипността.
"Ако по този начин се назовава трудното поведение на едно дете като "агресивно", то няма много шанс да промени поведението си. Защото веднага има една стигма в инситуционалното пространство на училището, която го поставя като проблемен ученик или ученичка и някак изниква много бързото и спешно налагане на санкция. Това не дава много възможности да се срещне, да се опознае това дете, да се включат психолозите", посочи специалистът.
Относно водените политики на национално ниво против насилието Маринова подчерта, че в рамките на самото училище те много зависят от хората, които работят там, както и от директора. Тя отбеляза, че една голяма пречка, която стои пред училищните психолози е, че няма професионална мрежа и места, където хората да могат да адресират определени въпроси, да се обогатяват и да сверяват опита си. Такъв тип липси се натрупват, а се изисква вземането на бързи решения.
"Иска се веднага всичко да бъде подредено в графици, списъци, таблици, а нашата работа на психолозите не е такава. Голяма част от времето е свързана с договаряне между ръководството на училището и конкретния специалист, или специалисти. Много често има едно напрежение", каза Маринова. Тя добави, че няма гарантирано пространство и часове на нивото на превенцията за социални и емоционални умения, които са част от ключовите компетентности в образователната система, където да могат да се включат психолози. По думите й все повече училища разчитат на вътрешните си изобретения, проекти, ресурси и партньори, които могат да имат, за да се осигуряват такъв вид срещи.
"Все по-разширено е сътрудничеството, което изграждаме с родители, включително чрез една инициатива, която правим. Тя е свързана до голяма степен и с превенцията, но повече разчита на неформалните мрежи между младите хора и юноши, които имат една инициатива "Приятел за изслушване". Това са по-големи гимназисти, които работят в по-тесни контакти с нас, психолозите и са обучени и подготвени. Те могат да разговарят със самата юношеска група, с учениците от прогимназията, където нещата са доста сложни, защото думите на възрастните по-трудно стигат до тях", каза Маринова.
От гледна точка на стандартизирането на професията "училищен психолог" тя отбеляза, че в момента тече инициатива на училищни психолози да се създаде една по-ясна регулация по отношение на функциите не само на психолозите, но и на педагогическите съветници. Много често тези профили се припокриват и не е много ясно какво прави единият и другият, поясни тя.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
На територията на Столичната община съществува изградена мрежа от 188 читалища, по данни на публичния регистър на народните читалища. Те разполагат с материална база, но в по-голямата си част сградният фонд е остарял и се нуждае от по-голям обем инвестиции за отстраняване на възникнали във времето проблеми, прилагане на мерки за енергийна..
Остава малко повече от седмица до крайния срок за включване в петиция, с която граждани от ЕС целят да бъдат променени регламенти, засягащи именно правата им на потребители. В момента кампанията има над 1,4 млн. подписа, което е повече е необходимото, но въпреки това битката не е приключила. Инициативата “Спрете унищожаването на игрите“ се опитва..
Лилия Илиева е магистър по Българска филология и журналистика, преводач на интересни книги и самата тя автор на книгата “Заведи ме в теб“ , която представи при гостуването си в предаването “Добър вечер, София“. "Поводът, по който ми хрумна да събера 33 интервюта с известни български мъже, беше един мой разговор с френския писател..
Пет години след 2020 г. се вижда събуждащата се протестна енергия, която обаче не е толкова разгъната както преди пет години. Това се случва на фона на управление, което дойде след поредица от служебни правителства, но също е съмнително колко е стабилно. “Само за тези, които не познават механизмите и скритите капани на управлението, е изненада, че..
Администрацията на кмета Васил Терзиев иска от Столичния общински съвет да одобри проект за изменение на подробен устройствен план (ПУП), който отключва довършването на бул. “Тодор Каблешков“ и е ключов участък от Третия градски ринг на София, съобщават от пресцентъра на Столичната община. “Ако Общинският съвет вземе решение и подкрепи нашето..
Изключително археологическо откритие беше направено в крепостта Кокалянски Урвич край София – триъгълна каменна кула, датирана от края на II век. Разкритието е на младите археолози д-р Филип Петрунов и Виолина Кирякова в последните дни от археологическите проучвания, финансирани от Столичната община по програма "Култура". Откритието..
Лятото в града може да бъде истинска сцена – особено когато музиката идва при теб. RockSchool отново събира китари, цигулки, пиана, барабани, усмивки, страхотни преподаватели и екип и тръгва по парковете на София. И да – събитията са отворени за всеки. "Основаната идея на проекта в началото, в неговия генезис, беше да скъси тази културна..