Тя изтъкна като основна причина промяната в живота на всички, която е свързана с технологиите и промяната в начина, по който общуваме. По думите й факт е, че е трудно да се опише откъде идват тези отношения.
"Това, на което се натъквам и с което си имаме работа в училище е все по-голямото безсмислие. Това е една агресия, която сякаш е изпразнена от смисъл на пръв поглед. Това е наистина една промяна. Обикновено има някакви истории, които могат да бъдат разказани от децата, можем да разговаряме за тях. Докато сега нещата са много повече раздробени на отделни ситуации. Ето, както и тези казуси, тези случаи. Нещо, което ми се струва важно да кажа е фактът, че поне този случай от Перник беше свързан с момче със специални образователни потребности, аз си мисля, че това има значение за този случай. Агресията може да бъде събудена от уязвимостта на другия", каза психологът. И допълни:
"По силата на такива проективни измерения, които са несъзнавани, като че другият си ти. И това е много непоносимо, защото целта не е просто да бъде наранен този друг човек, а той да изчезне, да бъде унищожен. Това е нещо, което мога да добавя в един дори по-клиничен план в тази обща картина на агресията и това, което в училище срещам като училищен психолог."
Маринова поясни, че малко се знае за това, как едно училище създава своя вътрешна човешка мрежа от хора, които да се ангажират с подобни отношения, не само от гледна точка на мястото на психолога. Самата организация и този тип взаимодействия, които са ключови за да може да има ефективност на този вид усилия са свързани с хоризонталните взаимодействия в дадено училище, екипността.
"Ако по този начин се назовава трудното поведение на едно дете като "агресивно", то няма много шанс да промени поведението си. Защото веднага има една стигма в инситуционалното пространство на училището, която го поставя като проблемен ученик или ученичка и някак изниква много бързото и спешно налагане на санкция. Това не дава много възможности да се срещне, да се опознае това дете, да се включат психолозите", посочи специалистът.
Относно водените политики на национално ниво против насилието Маринова подчерта, че в рамките на самото училище те много зависят от хората, които работят там, както и от директора. Тя отбеляза, че една голяма пречка, която стои пред училищните психолози е, че няма професионална мрежа и места, където хората да могат да адресират определени въпроси, да се обогатяват и да сверяват опита си. Такъв тип липси се натрупват, а се изисква вземането на бързи решения.
"Иска се веднага всичко да бъде подредено в графици, списъци, таблици, а нашата работа на психолозите не е такава. Голяма част от времето е свързана с договаряне между ръководството на училището и конкретния специалист, или специалисти. Много често има едно напрежение", каза Маринова. Тя добави, че няма гарантирано пространство и часове на нивото на превенцията за социални и емоционални умения, които са част от ключовите компетентности в образователната система, където да могат да се включат психолози. По думите й все повече училища разчитат на вътрешните си изобретения, проекти, ресурси и партньори, които могат да имат, за да се осигуряват такъв вид срещи.
"Все по-разширено е сътрудничеството, което изграждаме с родители, включително чрез една инициатива, която правим. Тя е свързана до голяма степен и с превенцията, но повече разчита на неформалните мрежи между младите хора и юноши, които имат една инициатива "Приятел за изслушване". Това са по-големи гимназисти, които работят в по-тесни контакти с нас, психолозите и са обучени и подготвени. Те могат да разговарят със самата юношеска група, с учениците от прогимназията, където нещата са доста сложни, защото думите на възрастните по-трудно стигат до тях", каза Маринова.
От гледна точка на стандартизирането на професията "училищен психолог" тя отбеляза, че в момента тече инициатива на училищни психолози да се създаде една по-ясна регулация по отношение на функциите не само на психолозите, но и на педагогическите съветници. Много често тези профили се припокриват и не е много ясно какво прави единият и другият, поясни тя.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Горещите месеци отминават, но климатиците могат да се използват почти целогодишно. От асоциация "Активни потребители" за започнали кампания, в която се дават съвети за избор на такъв уред . Освен това се канят желаещи да участват в "колективна покупка" на климатик, при което ще се ползва между 10 и 15 процента отстъпка. На българските..
MustArt Fest 2025 превзема парк “Хиподрума“ на 17–18 септември с кино, музика и млади таланти. В предаването “Добър вечер, София“ гостуваха Девина Василева – млад режисьор и съорганизатор на събитието, и продуцентът и режисьор Кирил Киров-Кико. Фестивалът ще се проведе в четвъртото си издание с цел да подкрепи новото поколение творци,..
През новата учебна година образователната платформа "Буки" ще предостави безплатни STEM програми, подходящи за ученици от 1. до 4. клас на 50 държавни и общински училища. Учителите ще могат да ползват готови за преподаване уроци, включвайки презентации, задачи и примерен сценарии. Програмите са с фокус върху развитието на ключови дигитални..
Европейската агенция по лекарствата (European Medicines Agency, EMA) и ръководителите на агенциите по лекарствата предупредиха за нарастващата заплаха от незаконни лекарства, рекламирани и продавани онлайн в ЕС. Българската Изпълнителната агенция по лекарствата (ИАЛ) предупреждава, че подобни незаконни продукти представляват сериозен риск за..
До 30 септември се приемат кандидатури по програма "Културно наследство" на Столичната община. Процедурите по координиране на програмата обаче не са спазени. Има избран програмен съвет, но не и координатор по проекта. Срокът за кандидатстване по програмата би трябвало да се удължи, да бъдат спазени процедурите, да се попълнят коректно всички..
За втора поредна година, Посолството на Република Китай в България организира конкурс за създаването на нова песен, озаглавен "Древни рими - Вечната класика". Конкурсът комбинира китайска поезия и създаването на нова песен по текст от нея. Представени са 24 стихотворения преведени на български и английски език (и китайски за най-смелите)...
Книгата "Етюдите на София-десет години в кадри" на фотографа Иван Шишиев запечатва едни от най-интересните и впечатляващи хора, места и събития в столицата ни през последното десетилетие. Вече има публикувани над 18 хиляди кадъра, които разказват какво се случва в София и България. Публикувал е и снимки от Ирак, Албания, Киргистан,..