Тя изтъкна като основна причина промяната в живота на всички, която е свързана с технологиите и промяната в начина, по който общуваме. По думите й факт е, че е трудно да се опише откъде идват тези отношения.
"Това, на което се натъквам и с което си имаме работа в училище е все по-голямото безсмислие. Това е една агресия, която сякаш е изпразнена от смисъл на пръв поглед. Това е наистина една промяна. Обикновено има някакви истории, които могат да бъдат разказани от децата, можем да разговаряме за тях. Докато сега нещата са много повече раздробени на отделни ситуации. Ето, както и тези казуси, тези случаи. Нещо, което ми се струва важно да кажа е фактът, че поне този случай от Перник беше свързан с момче със специални образователни потребности, аз си мисля, че това има значение за този случай. Агресията може да бъде събудена от уязвимостта на другия", каза психологът. И допълни:
"По силата на такива проективни измерения, които са несъзнавани, като че другият си ти. И това е много непоносимо, защото целта не е просто да бъде наранен този друг човек, а той да изчезне, да бъде унищожен. Това е нещо, което мога да добавя в един дори по-клиничен план в тази обща картина на агресията и това, което в училище срещам като училищен психолог."
Маринова поясни, че малко се знае за това, как едно училище създава своя вътрешна човешка мрежа от хора, които да се ангажират с подобни отношения, не само от гледна точка на мястото на психолога. Самата организация и този тип взаимодействия, които са ключови за да може да има ефективност на този вид усилия са свързани с хоризонталните взаимодействия в дадено училище, екипността.
"Ако по този начин се назовава трудното поведение на едно дете като "агресивно", то няма много шанс да промени поведението си. Защото веднага има една стигма в инситуционалното пространство на училището, която го поставя като проблемен ученик или ученичка и някак изниква много бързото и спешно налагане на санкция. Това не дава много възможности да се срещне, да се опознае това дете, да се включат психолозите", посочи специалистът.
Относно водените политики на национално ниво против насилието Маринова подчерта, че в рамките на самото училище те много зависят от хората, които работят там, както и от директора. Тя отбеляза, че една голяма пречка, която стои пред училищните психолози е, че няма професионална мрежа и места, където хората да могат да адресират определени въпроси, да се обогатяват и да сверяват опита си. Такъв тип липси се натрупват, а се изисква вземането на бързи решения.
"Иска се веднага всичко да бъде подредено в графици, списъци, таблици, а нашата работа на психолозите не е такава. Голяма част от времето е свързана с договаряне между ръководството на училището и конкретния специалист, или специалисти. Много често има едно напрежение", каза Маринова. Тя добави, че няма гарантирано пространство и часове на нивото на превенцията за социални и емоционални умения, които са част от ключовите компетентности в образователната система, където да могат да се включат психолози. По думите й все повече училища разчитат на вътрешните си изобретения, проекти, ресурси и партньори, които могат да имат, за да се осигуряват такъв вид срещи.
"Все по-разширено е сътрудничеството, което изграждаме с родители, включително чрез една инициатива, която правим. Тя е свързана до голяма степен и с превенцията, но повече разчита на неформалните мрежи между младите хора и юноши, които имат една инициатива "Приятел за изслушване". Това са по-големи гимназисти, които работят в по-тесни контакти с нас, психолозите и са обучени и подготвени. Те могат да разговарят със самата юношеска група, с учениците от прогимназията, където нещата са доста сложни, защото думите на възрастните по-трудно стигат до тях", каза Маринова.
От гледна точка на стандартизирането на професията "училищен психолог" тя отбеляза, че в момента тече инициатива на училищни психолози да се създаде една по-ясна регулация по отношение на функциите не само на психолозите, но и на педагогическите съветници. Много често тези профили се припокриват и не е много ясно какво прави единият и другият, поясни тя.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Във втория ден от настоящата седмица коментаторите във "Форум" адв. Николай Хаджигенов и Светлин Желев, провокирани от водещия Константин Лавсов, обсъждаха теми, свързани с: Българското образование : STEM кабинетите – музеи или действащи хъбове в иновативните училища; Образователни модели за пример; Мотивация, подходи, надежди..
Храната – бъдещето, отглеждането, производството, иновациите и устойчивостта ѝ, дистрибуцията, както и хранителната култура , е във фокуса на традиционната Световната седмица на предприемачеството (от 18 до 24 ноември), която и тази година се провежда у нас със събития, организирани от Джуниър Ачийвмънт България (JA Bulgaria)...
Десетото издание на младежкия форум Voice It ще се проведе на 20 ноември (деня, на който е приета Конвенцията за правата на детето на ООН) под наслов "Здрави в училище" , съобщиха организаторите от Националната мрежа за децата (НМД). По традиция фокусът и подтемите на форума са избрани от момчетата и момичетата в младежката мрежа..
Деветото издание на Седмицата на италианската кухня се отбелязва с различни инициативи от 16 до 22.ноември. Тази година събитията са под наслов "Средиземноморската диета и традиционната кухня – здраве и приемственост“ Целта е да се представи италианската кухня и традиционните ѝ корени и призната роля в средиземноморската диета, за..
Настоящата година е най-успешната в историята на българския туризъм , но резултатите не бива да ни успокояват, а да ни мотивират да се развиваме и да постигаме още повече. Подемът в сектора е осезаем и това се дължи на много фактори. След ковид пандемията на хората им се пътува. Ръстът е забележим и при входящия, и при изходящия..
Все повече деца загиват на пътя, докато карат тротинетки, велосипеди, мотопеди и други. Това каза заместник-началникът на отдел "Пътна полиция" към Главна дирекция "Национална полиция" Мария Ботева. Според статистиката от началото на годината до 15 ноември загиналите деца при такива инцидента са пет, докато за същия период на 2023 г. техният брой е..
53 номинации и 127 журналистически материала са получени в тринадесетото поредно издание на конкурса “Валя Крушкина – журналистика за хората“, чиято мисия е да награждава талантливи хора в журналистиката. Наградите ще бъдат връчени на официална церемония през декември. Основният организатор на конкурса, представител на фондация “Граждански..