Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Възможно ли е овладяването на CO2 емисиите?

Снимка: Радио София

Тема на дискусията с "WWF България" в предаването "Ритъмът на столицата" е "Индустрия - нулеви емисии". Подробности разказаха доц. д-р Владимир Зиновиев, директор на Научноизследователския център по енергиен бизнес и инфраструктура в УНСС, Румен Карамихалев, директор на една от големите компании в Източна Европа за безвъглеродна стомана, както и евродепутатът Радан Кънев.

По думите на доц. д-р Зиновиев от 70-те години на миналия век разполагаме с достатъчно емпирична информация за климатичните промени. Ясна е причинно-следствената връзка за да се случват те и какъв е подходът, за да бъдат те овладяни и да не се случват с динамиката, с която в момента експонират.

"Един от опорните моменти е процесът на декарбонизация. И за нас, като представители на научноизследователската общност тази тема е изключителен приоритет, защото тя води след себе си една поредица от много други подтеми, касаещи не само как да заменим въглеродноинтензивни генераторни мощности с въглеродно неутрални. В този процес ние реално заменяме базови мощности с непостоянни такива. Ние имаме една изключително сериозна задача, която касае редизайн, промяна на цялостната архитектура на генераторните мощности, на преносни и разпределителни електроенергийни системи и промяна в ролята на консуматорите", посочи той.

Освен това каза, че архитектурата на тази система трябва да включва и техническите и икономическите аспекти, които обуславят промяна в рамките на 5, 10, 15, 20 години.  

Една от най-трудните индустрии за декарбонизация е стоманодобивната. Румен Карамихалев отбеляза, че за съжаление се налага да се произвежда по 240 кг. стомана на човек годишно, което прави около 2 млрд. тона.

"В комплект с тях вървят още 4 млрд. тона въглероден двуокис и един огромен куп от всякаква химия - азотни окиси, серни двуокиси, излишни топлини, мръсни води. Най-общо казано, за да си представи човек колко стомана се произвежда в момента, това са 180 хиляди айфелови кули на година", сподели той.  

По думите му постигането на по-ниски нива на емисии от средните е възможно със замяна на доменните пещи с електродъгови, използването на скрап като изходен материал, сортирането на скрапа и рециклирането на водите в производството. Също така подмяната на фосфорните газове с водород и кислород и електрификацията основно с ВЕИ.


"Преди два-три месеца направихме един завод за "зелен водород" в конгломерат с няколко местни шведски фирми и който се оказа най-големият в Скандинавието към момента", посочи Карамихалев. Той заяви, че има възможност да се достигне до теоретичния минимум на емисиите, който е около 20 пъти по-нисък и каза, че икономиката може да върви ръка за ръка с екологията.

Друг труден за декарбонизация сектор е този на тежкотоварните превози. По темата се включи и евродепутатът Радан Кънев. Той коментира, че това е сектор, който отделя голям процент от емисиите във всяка икономика.

"Интересът този сектор да бъде прочистен и декарбонизиран е несъмнен и много висок. От друга страна обаче е фактът, че не са налични към момента, или най-малкото далеч не са сериозно пазарно разпространени технологии, които могат да заместят дизеловия двигател с вътрешно горене, по отношение на тежкия автомобилен транспорт. Всички държави в различна степен правят опити да пренасочат колкото могат повече товари от пътния към железопътния транспорт. България в това отношение е един лош пример - държава, която много малко е направила през последните години", каза той.  

Освен това посочи, че в Европейския парламент е гласувано предложение, което е камионите да бъдат задвижвани с електрическа батерия или с горивна клетка на водород.

"За съжаление и двете технологии не ги виждаме на улицата. Ние не можем ясно да преценим дали те имат основание за пазарна реализация, като пораждат няколко ключови проблема. На първо място е наличната инфраструктура. Вече е гласуван и приет регламента за инфраструктурата за алтернативни горива, който включва задължения за множество мощни зарядни станции подходящи за камиони. На хартия тази инфраструктура трябва да я има много скоро", сподели Кънев.

Вторият проблем, който той посочи е, че камионите с батерии имат доста нисък пробег, дори и при добри външни условия. Именно той не създава интерес в транспортния бизнес за закупуването на такива машини. Третият проблем е относно ценовата адекватност.

"При така натрупаните проблеми, моето мнение е, че залагането директно на много високи цели - 90% декарбонизация през 2040 година е по-скоро доста рисково. Защото може да доведе до обратен ефект, до натрупване на стари камиони поради липсата на ново производство, безкрайно удължаване на живота им, което е обратен ефект и за околната среда и климата", отбеляза Кънев. Той заяви, че би следвало да се разгледа въпроса и за алтернативните горива, какъвто е био-метанът.

По думите му твърде много от европейските политики за декарбонизация си служат с увеличение на потребителските цени, като метод за стимулиране на по-устойчиво поведение на потребителите и този модел започва да се изчерпва.

"Подобни проинфлационни политики започват да пораждат много високо обществено положение, което може да доведе до ответен удар", каза той.

И допълни, че САЩ и Китай имат много агресивна политика за декарбонизация, но тя е през съвсем обратна логика - неоскъпяване на традиционните технологии и мощно субсидиране на новите технологии.

Доц. д-р Зиновиев посочи, че в сектор "транспорт" най-големият генератор на въглеродни емисии са корабите, а горивото им може да бъде заместено със "зелен амоняк". Другата въглеродно интензивна индустрия е торовата промишленост.

Румен Карамихалев отбеляза, че начинът да се случи промяна в отношението към екология е, преобладаващата част от обществото да разбере защо е нужна и какви са ползите от нея.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Изменение на ПУП може да помогне за довършването на бул. “Т. Каблешков”

Администрацията на кмета Васил Терзиев иска от Столичния общински съвет да одобри проект за изменение на подробен устройствен план (ПУП), който отключва довършването на бул. “Тодор Каблешков“ и е ключов участък от Третия градски ринг на София, съобщават от пресцентъра на Столичната община. “Ако Общинският съвет вземе решение и подкрепи нашето..

публикувано на 23.07.25 в 14:25

Нови масивни каменни структури откриха археолози на Кокалянски Урвич

Изключително археологическо откритие беше направено в крепостта Кокалянски Урвич край София – триъгълна каменна кула, датирана от края на II век.  Разкритието е на младите археолози д-р Филип Петрунов и Виолина  Кирякова в последните дни от археологическите проучвания, финансирани от Столичната община по програма "Култура". Откритието..

публикувано на 23.07.25 в 12:39

RockSchool отново е в софийски паркове

Лятото в града може да бъде истинска сцена – особено когато музиката идва при теб.  RockSchool отново събира китари, цигулки, пиана, барабани, усмивки, страхотни преподаватели и екип и тръгва по парковете на София.  И да – събитията са отворени за всеки. "Основаната идея на проекта в началото, в неговия генезис, беше да скъси тази културна..

публикувано на 23.07.25 в 12:25

Отново "Лятно кино под звездите" ще радва столичани в парк "Възраждане"

Лятно кино под звездите се провежда за поредна година в столичния парк "Възраждане". Инициативата стартира емоционално снощи с хитовата лента "Гунди: Легенда за любовта", съобщават от районната администрация. Филмът, който проследява живота на един от най-обичаните български спортисти – Георги Аспарухов – Гунди, развълнува публиката и предизвика..

публикувано на 23.07.25 в 12:04

Националната младежка академия търси кандидати за лидери

Национален младежки форум (НМФ) стартира дванадесетото издание на   Национална младежка академия (НМА) – обучителна програма, която повече от десетилетие изгражда капацитета на младите хора и организациите, в които те участват. След 11 успешни издания, тази година Академията поставя нов фокус върху организациите и тяхното устойчиво развитие,..

публикувано на 23.07.25 в 10:20
Снимки: VBrand Visuals

Изложба на открито припомня постиженията на световния шампион Васил Радев

В градинката "Кристал" от 10:00 ч.ще бъде открита изложбата "3 секунди вечна преднина" , посветена на живота и постиженията на Васил Радев (1961-2025) – световен шампион по академично гребане, осми на Олимпийските игри в Сеул (1988), многократен балкански шампион и победител в едни от най-престижните международни регати, включително..

публикувано на 23.07.25 в 09:11

Раздават вода на 4 места в София заради горещините

Във връзка с високите температури до 25 юли включително Столичната община организира раздаване на минерална вода за гражданите. Пунктовете за раздаване са три: на площад „Св. Неделя", до НДК (пилони) и в подлеза на Софийски университет "Св. Климент Охридски". Началото е от 12:30 до изчерпване на количествата. Дейностите са..

публикувано на 23.07.25 в 07:50