Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Възможно ли е овладяването на CO2 емисиите?

Снимка: Радио София

Тема на дискусията с "WWF България" в предаването "Ритъмът на столицата" е "Индустрия - нулеви емисии". Подробности разказаха доц. д-р Владимир Зиновиев, директор на Научноизследователския център по енергиен бизнес и инфраструктура в УНСС, Румен Карамихалев, директор на една от големите компании в Източна Европа за безвъглеродна стомана, както и евродепутатът Радан Кънев.

По думите на доц. д-р Зиновиев от 70-те години на миналия век разполагаме с достатъчно емпирична информация за климатичните промени. Ясна е причинно-следствената връзка за да се случват те и какъв е подходът, за да бъдат те овладяни и да не се случват с динамиката, с която в момента експонират.

"Един от опорните моменти е процесът на декарбонизация. И за нас, като представители на научноизследователската общност тази тема е изключителен приоритет, защото тя води след себе си една поредица от много други подтеми, касаещи не само как да заменим въглеродноинтензивни генераторни мощности с въглеродно неутрални. В този процес ние реално заменяме базови мощности с непостоянни такива. Ние имаме една изключително сериозна задача, която касае редизайн, промяна на цялостната архитектура на генераторните мощности, на преносни и разпределителни електроенергийни системи и промяна в ролята на консуматорите", посочи той.

Освен това каза, че архитектурата на тази система трябва да включва и техническите и икономическите аспекти, които обуславят промяна в рамките на 5, 10, 15, 20 години.  

Една от най-трудните индустрии за декарбонизация е стоманодобивната. Румен Карамихалев отбеляза, че за съжаление се налага да се произвежда по 240 кг. стомана на човек годишно, което прави около 2 млрд. тона.

"В комплект с тях вървят още 4 млрд. тона въглероден двуокис и един огромен куп от всякаква химия - азотни окиси, серни двуокиси, излишни топлини, мръсни води. Най-общо казано, за да си представи човек колко стомана се произвежда в момента, това са 180 хиляди айфелови кули на година", сподели той.  

По думите му постигането на по-ниски нива на емисии от средните е възможно със замяна на доменните пещи с електродъгови, използването на скрап като изходен материал, сортирането на скрапа и рециклирането на водите в производството. Също така подмяната на фосфорните газове с водород и кислород и електрификацията основно с ВЕИ.


"Преди два-три месеца направихме един завод за "зелен водород" в конгломерат с няколко местни шведски фирми и който се оказа най-големият в Скандинавието към момента", посочи Карамихалев. Той заяви, че има възможност да се достигне до теоретичния минимум на емисиите, който е около 20 пъти по-нисък и каза, че икономиката може да върви ръка за ръка с екологията.

Друг труден за декарбонизация сектор е този на тежкотоварните превози. По темата се включи и евродепутатът Радан Кънев. Той коментира, че това е сектор, който отделя голям процент от емисиите във всяка икономика.

"Интересът този сектор да бъде прочистен и декарбонизиран е несъмнен и много висок. От друга страна обаче е фактът, че не са налични към момента, или най-малкото далеч не са сериозно пазарно разпространени технологии, които могат да заместят дизеловия двигател с вътрешно горене, по отношение на тежкия автомобилен транспорт. Всички държави в различна степен правят опити да пренасочат колкото могат повече товари от пътния към железопътния транспорт. България в това отношение е един лош пример - държава, която много малко е направила през последните години", каза той.  

Освен това посочи, че в Европейския парламент е гласувано предложение, което е камионите да бъдат задвижвани с електрическа батерия или с горивна клетка на водород.

"За съжаление и двете технологии не ги виждаме на улицата. Ние не можем ясно да преценим дали те имат основание за пазарна реализация, като пораждат няколко ключови проблема. На първо място е наличната инфраструктура. Вече е гласуван и приет регламента за инфраструктурата за алтернативни горива, който включва задължения за множество мощни зарядни станции подходящи за камиони. На хартия тази инфраструктура трябва да я има много скоро", сподели Кънев.

Вторият проблем, който той посочи е, че камионите с батерии имат доста нисък пробег, дори и при добри външни условия. Именно той не създава интерес в транспортния бизнес за закупуването на такива машини. Третият проблем е относно ценовата адекватност.

"При така натрупаните проблеми, моето мнение е, че залагането директно на много високи цели - 90% декарбонизация през 2040 година е по-скоро доста рисково. Защото може да доведе до обратен ефект, до натрупване на стари камиони поради липсата на ново производство, безкрайно удължаване на живота им, което е обратен ефект и за околната среда и климата", отбеляза Кънев. Той заяви, че би следвало да се разгледа въпроса и за алтернативните горива, какъвто е био-метанът.

По думите му твърде много от европейските политики за декарбонизация си служат с увеличение на потребителските цени, като метод за стимулиране на по-устойчиво поведение на потребителите и този модел започва да се изчерпва.

"Подобни проинфлационни политики започват да пораждат много високо обществено положение, което може да доведе до ответен удар", каза той.

И допълни, че САЩ и Китай имат много агресивна политика за декарбонизация, но тя е през съвсем обратна логика - неоскъпяване на традиционните технологии и мощно субсидиране на новите технологии.

Доц. д-р Зиновиев посочи, че в сектор "транспорт" най-големият генератор на въглеродни емисии са корабите, а горивото им може да бъде заместено със "зелен амоняк". Другата въглеродно интензивна индустрия е торовата промишленост.

Румен Карамихалев отбеляза, че начинът да се случи промяна в отношението към екология е, преобладаващата част от обществото да разбере защо е нужна и какви са ползите от нея.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Оптимизъм и предпазливост след споразумението за спиране на огъня в Газа

Израел и Палестина приеха първата стъпка от споразумение за спиране на огъня и връщане на заложници. По силата на споразумението, предложено от американския президент Доналд Тръмп камиони с хуманитарна помощ започват да влизат в района. Подкрепеният от САЩ план предвижда спиране на огъня в Газа и освобождаване на останалите заложници срещу..

публикувано на 10.10.25 в 16:55
Арх. Богдана Панайотова

Арх. Богдана Панайотова: В София има разрешени обекти на метри от некоригирани дерета

След големите наводнения по Черноморието през изминалата седмица, се появиха твърдения, че и в София би могло да се случи подобно нещо, поради това, че има реки, които не са отразени в кадастъра, за да може да се строи до тях. Пред Радио София главният архитект на столицата арх. Богдана Панайотова коментира, че твърденията са пресилени, но все..

публикувано на 10.10.25 в 16:11
Жп спирка Цепина - Дом - музей на теснолинейката

Родопската теснолинейка на 6-о място в световна класация на най красивите есенни маршрути

Родопската теснолинейка е сред най-красивите есенни влакови маршрути в света, според класация на британската платформа "Джей Ар Пас".  Тя бе отличена като едно от най-живописните влакови пътувания в света през есента, според ново международно проучване, изготвено от британската туристическа платформа.   Прочутата железопътна линия,..

публикувано на 10.10.25 в 15:14
Кадър от изложените творби на Марин Петков

Марин Петков с нов проект, посветен на застрашените животински видове у нас

Международният форум за изкуство Sofia Art Fair обединява различни галерии у нас и по света. Неговото второ издание се проведе в София Тех Парк. Sofia Art fair даде възможност на всички посетители да се запознаят с различни артисти от България и чужбина и по някакъв начин да намерят своя ориентир, къде се намира България на световната..

публикувано на 10.10.25 в 13:49
Александра Кишишева и Силви Пасков

Най-важното качество за един млад човек е да вярва, че може да допринесе за някаква промяна

“Най-важното качество, което един млад човек може да развие, е да вярва, че нещо зависи от него и че може да допринесе за някаква промяна. Това казва Александра Кишишева от Junior Achievement - България , която гостува в БНР- Радио София. Junior Achievement t - България е част от международната организация, която е със 100-годишна история и вече..

публикувано на 10.10.25 в 13:47

Столичната община организира пунктове за доброволци заради кризата с боклука

Столичната община организира пунктове за доброволци заради кризата с боклука в районите "Люлин" и "Красно село". Сутринта граждани получиха ръкавици и чували, за да помагат в сметосъбирането.  "Това, което ни казаха от общината е, че има допълнителен отпадък около контейнерите, който ние евентуално можем да помогнем да събираме, за да..

публикувано на 10.10.25 в 12:23

Никола Рахнев, който за 18 часа събра пари и купи два камиона за сметоизвозване за 80 хил. лв.

Никола Рахнев, който е носител на наградите “Будител на годината” и “Будител на десетилетието” мобилизира своята организация Гората.бг, събра от дарения 80 хил. лв. и закупи два камиона, които да помогнат в кризата с боклука в столичните квартали “Люлин” и “Красно село”. “Моето водещо чувство през живота винаги е било справедливостта. Искам всичко да е..

публикувано на 10.10.25 в 11:59