Сдружение “За земята“ организира публична беседа на 7 декември, на тема “Транспортната бедност в един град“.
Събеседници в предаването “Радиокафе“ бяха Драгомира Раева и Даниел Попов от екипа на сдружението.
Транспортната бедност е фактор, който засяга по различни начини всеки от нас, макар че дълго време в България за нея е мислено като за социален фактор, с определени услуги за по-уязвимите групи, поясни Даниел Попов.
По думите му, с развитието на европейските политики, бедността по отношение на двата най-големи фактора – енергетика и транспорт, се превърна в съществена и обсъждана тема, по която предстоят много важни реформи.
Важно е транспортът да бъде достъпен за всеки. Но се оказва сложно да се изведе дефиниция за транспортна бедност, но първи стъпки вече са направени с Европейския социален фонд, чиято основна цел е да компенсира щети върху уязвимите групи, както в енергийните, така и в транспортните им нужди.
Според дефиницията, която те изработиха, транспортната бедност е затрудненост или неспособност на граждани, или домакинства да посрещнат разходите за частен, или обществен транспорт, ограничен, или липсващ достъп до транспортна услуга, изтъкна той.
Тази дефиниция от Европейския социален фонд (EСФ) е твърде недостатъчна, но е политическа основа за по-нататъшна работа, твърдят от сдружение „За земята“.
„Бях много заинетересован, когато преди година колеги от Европейската климатична фондация предложиха да финансират едно начално изследване на транспортната дейност в България, Словакия, Словения, Унгария, Румъния и Хърватска – аз се заех с частта за България“, сподели Даниел Попов.
Изследването обхваща дефиницията за транспортна дейност, която придобива не само национален, но и регионален контекст, както и проверка на статистическите данни за състоянието й в България.
„Като разширим понятието, за което тепърва ще трябва да се приеме в България някаква работеща дефиниция, по което дори обсъждане не е започнало, макар да сме отправили предложение към Комисията за устойчива мобилност, то се отнася и до това колко дълго време пътуваме, дали това е адекватно на съвременния начин на живот, как се отразява на работоспособността, на усещането ни за удовлетвореност за услугата“, сподели Драгомира Раева.
По думите й, за София, независимо дали можеш да си позволиш разходите за транспорт, за гориво за личния автомобил, транспортната бедност се отнася за всеки един и тя се изразява именно в това, че нямаме възможност да изберем всички възможни начини за придвижване в града.
„Особено темата, по която ние работим – да се придвижваш пеш, без затруднения, без ограничения и възможността да се придвижваш с велосипед, като транспортната бедност обхваща всички възрастови и социални групи, говорим и за деца, и за възрастни, и за много възрастни хора“, посочи Раева.
Тя уточни, че градският транспорт в столицата става все по-добър, услугите все по-добри.
В тази връзка е предложението в проект на Министерски съвет, публикувано преди 2 седмици, деца до 14-годишна възраст да пътуват безплатно с градски транспорт в цялата страна.
„Общественото обсъждане приключи на 28 ноември само с положителни мнения на гражданите, но тази мярка трябва да бъде гласувана в Министерски съвет , за да бъде одобрено предложението, но мотивацията е да се даде възможност на хората да облекчат бюджета си, избирайки градския транспорт“, подчерта Драгомира Раева.
Общината трябва да насърчи споделените пътувания, това трябва да бъде нейна политика и стремеж, да работи за свързани и безопасни велоалеи. Нужна е и информационно–рекламна кампания за градския транспорт, защото в момента той е добър", смятат от сдружение „За земята“.
Дискусията за транспортната бедност в България е неформална и всеки желаещ е добре дошъл в четвъртък, 7 декември от 17 часа, на ул. “Миджур“ 12.
Още важни аспекти по темата, чуйте в разговора на Боян Бочев.
Най-разпознаваемата кампания на Столична библиотека - лятната кампания “Зелени библиотеки“, стартира на 2 август в парк “Гео Милев“ от 10.30 ч. В 11-тият сезон на инициативата гражданите и гостите на София ще срещнат арт посланиците на кампанията Виктория Бешлийска, Иван Ланджев, поетите Бойко Ламбовски, Виолета Кунева и победителката на софийския..
Алла Узун е етническа българка от Украйна. Каца в България през януари 2025 година където планира да остане за постоянно. През април записва курс за изучаване на български език към организация “Каритас”, София. Днес има успешно завършено ниво B1 за познание на езика, а крайната ѝ цел е да научи перфектно български език. Казва, че след успешно..
Допълнителни разходи в размер на 1,36 млн. лв. по бюджета на Министерския съвет за 2025 г. одобри на днешното си заседание правителството. Средствата са предназначени за дейности по стопанисване и управление на поземлен имот с площ 958 510 кв. м - парк “Врана“. С тях ще се разпорежда областният управител на област София Стефан Арсов. "Благодаря на..
Ваучерите за храна са най-популярната социална придобивка на работа. Това показва проучване, в което са участвали над 20 хил. респонденти. От 2024 г. ваучерите за храна станаха изцяло дигитални. Световната банка определя ваучерите за храна като една от най-ефективните мерки за социална подкрепа. “Ваучерите за храна са все още и безапелационно, може би..
Българките от Time2Dare станаха първият и единствен засега изцяло женски ветроходен отбор в историята на престижната международна регата Aegean 600 , който успява да завърши, и първите носителки на специалната награда на Хера , връчвана на най-женския екипаж в памет на Гана Конончук, учредена след смъртта ѝ през 2024 г. Въпреки..