Националният природо-научен музей (НПМ- БАН) и фондация "Биоразнообразие" откриха първата образователна bioXcape стая, в подземните помещения на Царската градина в София.
Гост в предаването „“Радиокафе“ беше Ния Тошкова - асистент и зоолог в НПМ при БАН и докторант в Института по биоразнообразие, екосистеми и изследвания, която разказа интересната предистория на иновацията, свързана с едно откритие .
“В стаята искахме да изградим един събирателен образ на много учени, защото информацията, която сме събрали в нея, не е изградена само от един учен. В науката се изискват усилията на много учени и много години да изминат, докато се стигне до нивото, на което стъпваме сега“, посочи Ния Тошева и допълни, че този събирателен образ би следвало да бъде свързан и с историята на музея.
“Когато обсъждахме концепцията с колегите от “Биоразнообразие“, решихме, че това може да е изчезнал учен, който е изградил нещо до някаква степен, но сега няма кой да го продължи, което много често е реална ситуация. Много често в нашите среди един човек е бил движещата сила и когато той липсва, делото му остава недовършено. Така че символиката в стаята е това“, поясни тя.
Вдъхновението - д-р Ирма Желязкова, Боян Петров.
„Искахме да съчетаем много неща в образа на този учен. Ирма е името на един тайфун, природно бедствие. Тя тръгва с лодка сама, да изследва неизследвани острови, за които се предполага, че до 20-30 години ще бъдат на дъното на океана, макар че биоразнообразието не е описано. С потъването им могат да изчезнат много видове, за които дори да не знаем, че са съществували, особено на ниво безгръбначни, там, където имаме все още много неоткрити видове“, поясни Ния Тошкова.
Ирма изследва влиянието на климатичните промени върху биологичните видове, а нейното изчезване се случва през 1980 година.
От години Ния мечтае за интерактивна образователна изложба. Когато от фондация „Биоразнообразие“ я включват в свой проект като млад посланик за климатичните промени, тя описва концепцията си за създаването на био ескейп стая, за която веднага среща подкрепа и одобрение и инициативата е подета. От страна на музея, Тошкова е основният учен, заедно с палеонтолога Владимир Николов.
BioXcape стаята се опитва да представи не само сегашните промени, но и това, което се е случвало в миналото на земята.
“В момента се намираме в едно масово измиране на биоразнообразието, но това не е нетипично, случвали се е и преди“, подчерта Ния Тошкова.
За да влезеш в BioXcape стаята не се изискват предварителни познания. В основата на всяка Xcape стая, е лимитът на времето, тъй като влезлите формират отбор между 2 до 5 човека, които имат определено време да се справят със загадките в стаята.
“Хората се потапят в един нов свят, нова реалност, в нашия случай в подземието на музея, където буквално се потапяш под земята, затваря се вратата и имаш ограниченото време да се справиш с всички неща и да избягаш“, обясни асистент Ния Тошкова.
"Преживяването има огромен елемент на неизвестност и напрежение. Идеята е да имаш нови усещания в теми като климатични промени, биоразнообразие, загуба на биоразнообразие, които ще усетиш много добре, особено ако има една красива история зад тях", каза още тя.
"Участието в отборните игри в ескейп стая, няма за цел само да научи на определени факти, които може би повечето хора знаят, като климатичните промени и загубата на местообитания, замърсяване, уверичаваща се човешка популация, но и знанието как да предотвратим тези процеси, би довело до чудесно бъдеще за самите нас", изтъкна Тошкова.
По думите й, в ескейп стаята освен, че научаваш определени факти, изграждаш умения - да комуникираш правилно, да си сътрудничиш с хората и да изграждаш общи цели, точно тези меки умения са изключително важна част за успешното изиграване на игрите. Те могат да бъдат и обучителни, а това прави ескейп стаята подходяща за малки и големи.
Чуйте още аспекти в разговора на Гергана Пейкова.
Кристиан Сугарев е виолист в състава на Софийската филхармония. На 27 април от 19 часа в камерна зала „България“ заедно с още две дами от състава на филхармонията – Кристина Михайлов и Петя Йорданова той ще представи една специална и отдавна мислена програма. Самата програма е по идея на Кристиан. Ето какво разказ той за БНР – „ ще изпълним..
Днес на Томина неделя, предаването гостува на празника на община Чавдар. Говорим за развитието на региона, традициите и обичаите на хората, които живеят в малка Швейцария. Ще усетите и магията на „Света Петка“ - неолитното село над Чавдар. Първият ни гост е Павлина Павлова - секретар на община Чавдар: "Основно работим с групи с деца, това е..
Какво има зад решетката с розово-червен цвят на днешния пл.Бански? Кои гости на града винаги се озовават там? Кой премахва църквата Св.Никола Мали и кой - мюсюлманските храмове в града? Какво е да политикарствуваш и къде се политикарствува? Колко е бил капацитетът на първия цирк, преди да бъде разрушен и на мястото му да се построи покрит търговски..
Слушаме Любомир Пипков от Златния фонд на БНР - гласа му и музикални откъси от негови произведения. Говорим за композитора с проф.Юлиян Куюмджиев, преподавател в НМА и автор на книга за него, както и с внучката му, актрисата Ани Вълчанова:
Райна Попгеоргиева Футекова, влязла в историята като Райна Княгиня, има трагична и злочеста съдба. Според признанията в собствената ѝ автобиография, тя ушива знамето на Априлското въстание от любов към Георги Бенковски, който дори и да е разбрал за чувствата ѝ, не им е отговорил. Десетте дни на възторг, триумф и свобода за панагюрци и самата..
За премиерата на „Сън в лятна нощ“ на 29 и 30 април в Младежкия театър „Николай Бинев“ разговаряме с р ежисьора Диана Добрева. Тя се обръща към този текст след като е поставила много трагедии и сега е дошло време за една комедия. Но не коя да е, а именно този най-обичан текст на Уилям Шекспир. Мястото на действието, по пиеса, е гората. В тази..
Ако психодраматистите бяха рекламисти – събитие от Българско Дружество по Психодрама и Групова Терапия, представено ни от Богдана Златева - дипломиран психодрама асистент към Д.Е.А.: "До голяма степен изграждането на лична марка е резултат на среща с другия. Стратегическата комуникация следва формата и структурата, с която се появяваме. Но се..