Документалният театър "Vox Populi" под режисурата на Неда Соколовска готви спектакъл, с който ще бъде третирана темата за домашното насилие, но този път осветлявайки гледната точка на „насилника“, дефиниран като такъв през експертизата на съдебната система.
Премиерата на "Медена луна" е на 20 януари в центъра за съвременно изкуство "Топлоцентрала".
„По темата има естествена съпротива, защото домашното насилие присъства в живота на много семейства, в миналото на много от нас. И не говорим само за крайната форма, физическото посегателство. Като че вече имаме вкоренен толеранс към насилието. – коментира пред БНР-Радио София Соколовска. – Това е сложна, болезнена тема и аз се въздържам да дефинирам един човек като насилник. Много често такива хора са били обект или свидетели на насилие като деца. С този спектакъл не хвърляме обвинения, а се опитваме да разчупим черно-белия стереотип: жертва-насилник, добрия-лошия.“
Както е обичайната практика за Vox Populi, и този път създателите на постановката са имали контакт с членове на група, за които разказват.
Няколко месеца те са наблюдавали групова терапия на хора, които са извършили насилие и са документирали човешки ситуации и отношения.
„Случаите са непрекъснато, дори след ковид кризата нарастват. Говорейки публично – с изкуство, чрез журналистика, искаме да повдигнем темата за превенцията – допълва Соколавска. – При взаимна нетърпимост и ескалиране на конфликт се прибягва до клишета в общуването и поведението, но големият въпрос е какво се случва с децата. Дори и да не са обект на насилието, средата им повлиява и ги травмира с трайни последици.“
Следващото представление на "Медена луна" е на 1 февруари.
В актьорския състав са Стойка Стефанова (психоложката), Мила Банчева, Василия Дребова, Петко Каменов, Георги Налджиев, Николай Върбанов, Богдан Казанджиев, Любо Любенов, плюс извънредната поява на Поло Оконе.
Чуйте разговора на Гергана Пейкова.
▲ Гергана Пейкова и Неда Соколовска
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..