Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какви ще бъдат последствията от въвеждането на европейски регламент за нови геномни техники

Пред Радио София д-р Светла Николова от "Агролинк"

Светла Николова
Снимка: Невена Николова

Какви ще бъдат последствията от въвеждането на европейски регламент за ново поколение ГМО растения или т. нар. "нови геномни техники"?

Преди дни учени и браншови организации отново призоваха за оттегляне на документа и определиха предложените текстове като лобистки. На кръгла маса те алармираха, че новият регламент предвижда храни произведени по този начин да бъдат оставени без етикетиране, без проверка и без оценка на риска. На 11 януари 2024 г. предстои заседание на работна група към сектор "Земеделие" и въпросът за новия регламент отново ще бъде обсъждан.

Какви са опасенията свързани с този регламент е акцентът в разговора с д-р Светла Николова – доктор на науките, председател на сдружение "Агролинк".


Тя посочи, че 97% от българите се противопоставят на ГМО независимо дали са нови или стари. По думите й от края на декември миналата година, те не се наричат "нови геномни техники", а прецизни.

"Първо, не са прецизни и това го признават самите генетици, защото никой не може да изреже един ген точно в неговите размери, винаги може да бъде повече или по-малко. На обсъждането за което говорим (кръгла маса), не е отчетено мнението на всички учени, напротив, те са пренебрегнати, защото зад този регламент, всъщност стои лобито, което не се задоволява с това, че Европа остана един оазис, където не се отглеждат генетично модифицирани организми", обясни д-р Светла Николова.

Новите геномни техники не могат да бъдат еквивалентни и да бъдат отделени от досегашните ГМО, защото промяната в гена е промяна в генома, а промяната в генома означава модифициран организъм, допълни още тя.

Д-р Светла Николова уточни, че изрязването, преместването, пренареждането на гените в генома е промяна в генома и е модифициран организъм.

"Абсолютно ненаучно обосновано. Въобще целият регламент, защото целта му е да се освободят и да не бъдат подлагани на оценка на риска, да не бъдат подлагани на проверка и да не бъдат етикетирани всички семена и растения, които се произвеждат лабораторно засега от новите геномни техники", посочи тя. 

Отпадането на регулацията – контрола, оценката на риска е най-голямото опасение на земеделските учени, допълват от “Агролинк“


ГМО замърсява необратимо и то е несъвместимо с конвенционалното и биологичното земеделие, бе категорична д-р Светла Николова.

В звуковия файл ще чуете и становището на д-р Ивелин Ризов, който представлява България в работните групи по новия Европейски регламент.

По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пианото е най-естествено, ние не свирим на него, то свири на нас

Надежда Йоцова е израснала в музикална къща – баща ѝ е Христо Йоцов, емблематична фигура в българския джаз, майка ѝ е цигуларка в Симфоничния оркестър на БНР, нейният дядо Георги Йоцов е изтъкнат обоист от Софийската филхармония (със сериозен интерес към барока), баба ѝ Рина Ранджева е пианистка…можем да продължим да изброяваме, но Надежда върви по..

публикувано на 23.02.25 в 09:42

Нова музика за стари филми

Киноконцерт: Романтичните неволи на Чаплин, Кийтън, Линдер - прожекция с музика на живо. Слушаме Еви Карагеоргу – координатор на събитието: "Това е много специална програма с три неми филма с музика на живо, рядко имаме такава възможност да ги видим" Повече подробности за автора на музиката и други неща, които ще ви заведат на прожекцията - в..

публикувано на 22.02.25 в 16:39
Лесничеят Васил Попов

Историята оживява - Лесничеят Васил Попов, част първа

Разказът е на Снежана Маринова - краевед, изследовател на историята на Стара Загора и съавтор на книгата “Мозайка от миналото на Стара Загора”: Къде са секвоите в България? Откъде идват тези в Борисовата градина? Кой е В.В.Попов, чийто постамент за паметник откриваме до секвоите там? "Каква е цената, ако иска един човек като родения в Стара..

публикувано на 22.02.25 в 16:00

Софийски разкази - Софийска хроника. София след Освобождението (1878-1885)

Разговорът е със Здравко Петров -  урбанист и създател на проекта “Исторически маршрути”: "София никога не е била изостанала, минава през много животи. Била е много различна от това, което можем да си представим - с кьорсокаци и малко черкви, някои, като Света София, превърнати в джамии."  Какво е съдържал първия градоустройствен план, кои са..

публикувано на 22.02.25 в 15:00
Вивиа Ники

Северът със скритите му красоти

Прожекции на документалния филм „Скритата красота на Севера“ - повече за филма, заснет с дрон от неговия автор Вивиа Ники: "Северът за моето усещане е много мистично място с изключително много култура, оято е неразкрита." Разказът продължава като филм във филма или като изложба за филма - преценете сами в звуковия файл.

публикувано на 22.02.25 в 14:49

Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство

Започва третото издание на „Форум за съвременно изкуство и култура WIDE ARТ“ – за него ни разказва Радослав Механджийски: "Представяме съвременното изкуство през най-различни перспективи. Търсят се пресечни точки между технология и изкуство, психоанализа и изкуство и т.н. Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство." Още за поредното..

публикувано на 22.02.25 в 13:40
Мария Маринова и Евгения Селвелиева

Мечталище - културен хъб

Визулен тур в изкуствата – Мария Маринова и Евгения Селвелиева от настоятелството на „Читалище-мечталище“ – на живо в студиото: "Това е гражданска инициатива, която събра съвсем случайно единомишленици. Оказа се, че има страшно много хора, които искат да видят културен хъб, а не прашасали и оставени на командно дишане места.  Реално има супермного..

публикувано на 22.02.25 в 11:35