В института GATE в София се работи по изследвания, свързани с острови на топлина и енергиен атлас на София. Това са два много важни компонента, свързани с климатичния профил на българската столица.
Факторите за повишаване на температурите трябва да се проучват, както и последствията. Това ще помогне за по-добрата осведоменост на населението за възможните здравни, социални и екологични рискове и ползи, а на властта – за определянето на правилни политики.
Това обясни пред БНР-Радио София Лидия Витанова - изследовател в институт GATE и част от авторския екип на Климатека. Тя е доктор по климатология и инженер-еколог.
"Идеята е климатичният профил на София да се използва като инструмент от изследователите, обществото и местните власти при планирането на действията в областта на климата и намаляването на потреблението на енергия, както и за определяне на цели за нулеви емисии, за подпомагане на гражданите и общностите чрез предоставяне на енергийна информация по разбираем начин."
Специалисти като д-р Витанова определят като иновативен подхода, за изследване и очертаване на профила на София. По думите ѝ, за момента е трудно да се направи сравнение с друг голям български град.
Градският климатичен профил категорично може да е ценен за Столичната община, убедена е д-р Витанова:
"Подобни разработки могат да са полезни за вземането на мерки за бъдещето ни развитие в посока климатична и енергийна ефективност и въглеродна неутралност. Също така да се използват за оценка на влиянието на климата, потреблението на енергия и за идентифициране на стратегии за преоборудване и възобновяеми енергийни източници с цел постигане на енергийни и климатични цели. Това от своя страна ще допринесе за подобряването на енергийната сигурност, конкурентоспособността и устойчивостта в столицата ни.“
В момента с колегите си от института д-р Лидия Витанова планира съставянето на транспортен енергиен атлас за София, както и на рискова карта. Те ще допълнят климатичния профил на столицата.
Чуйте разговора на Елена Пъневска.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..