Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Френският чар завладява сцената на зала "България" в концерта на Радиосимфониците на 23 февруари

| Интервю
3
Мари Жако

„Френският чар ще завладее сцената на зала "България" в концерта на Радиосимфониците на 23 февруари“ – това чуваме често през последните дни в радиоефира и вече чакаме с нетърпение срещата с диригентката Мари Жако, която дава повод поканата да звучи точно така. На 23 февруари, петък, от 19 часа ще прозвучат Встъпление и български фолклорен танц "Петрунко" от Симеон Пиронков и Четвъртата симфония от Роберт Шуман. Със Симфоничния оркестър на БНР ще дебютира и Маркус Ширмер, който ще бъде солист в Концерт за пиано и оркестър №20 от Моцарт.

33-годишната Мари Жако е родена в Париж. Има много интересна биография, която включва успехи в музиката и спорта като дете, а по-късно – работа с престижни европейски оркестри. Най-впечатляващото в кариерата дотук е избирането ѝ за главен гост-диригент на Виенските симфоници, а през лятото на тази година тя ще застане начело на Кралския датски театър в Копенхаген. Вече е обявена и следващата ѝ ръководна позиция – от есента на 2026 г. ще бъде главен диригент на Симфоничния оркестър на Западногерманското радио в Кьолн.

Мари Жако влезе в Първо студио на БНР в понеделник и проведе първата си репетиция с нашия радиооркестър – веднага „хвана бика за рогата“, образно казано, със съвременната българска пиеса в програмата (новият главен диригент Константин Илиевски заложи поне по една композиция от български автор във всеки концерт от този сезон). 

Разговорът с Мари Жако започна с въпроса какво чува тя в българската музика:

МЖ: Със сигурност много от народната песен, от вашата фолклорна традиция. Също и от народните танци – втората част от тази пиеса на Симеон Пиронков е танц. В първата част има, според мен, изразяване на много дълбоки чувства и болка – така го усещам, болезнено. Разбира се, трябва да кажа, че аз чувствам силна връзка с този композитор, защото Симеон Пиронков-син беше мой учител по най-нова музика във Виена. Затова се радвам, че мога да поднеса в програмата тази пиеса.

ИГ: А как се готвите за подобни предизвикателства – за нови произведения в репертоара Ви, които не са част от класическата традиция? Слушахте ли български фолклор преди да прочетете тази партитура?

МЖ: Да, в YouTube чух малко от българския фолклор, особено танци. Но се готвих като за всяко друго произведение: Първо чета нотите, за да разбера структурата на пиесата, кои са водещите гласове, кои са по-малко значими и т.н. И после пея доста – опитвам се да осъзная фразирането, за го усетя с тялото си, дори и да не е типично за моята родна култура. А също така се осланям доста на музикантите, с които работя, защото това е тяхната култура, вслушвам се в техните предложения по отношение на звученето и фразирането. В крайна сметка избирам най-доброто, което музикантите вече са направили по време на репетициите.

ИГ: Не знам дали са Ви казали, но тази музика, въпреки че е българска, звучи рядко по сцените в България.

МЖ: Значи е още по-хубаво, че ще я изпълним – толкова е важно да ценим родната си култура!

ИГ: А не ми ли се струва твърде голям сблъсъкът между Пиронков и Моцарт в тази програма?

МЖ: Не, не мисля, че ги дели голяма пропаст, защото Моцарт също е бил много заинтригуван от родната си култура, което си личи ясно в много елементи на тази музика. Ре-минорният клавирен концерт е може би най-емоционалният, при това свързан с болезнени чувства – Моцарт е искал да докаже на баща си, че може да бъде самостоятелен човек и творец. Нещо като изявление: "Татко, остави ме да правя каквото искам!" Така че тук нещата са много сериозни и свързано с дълбоки чувства – точно в това намирам връзката с първата част в пиесата на Пиронков, където чуваме българска народна песен.

ИГ: Като заговорихме за Моцарт – солист в неговия 20-и клавирен концерт ще бъде Маркус Ширмер, с когото сте работили и преди. 

МЖ: Всъщност Маркус е моят годеник. Той е мой партньор и ние често сме заедно на сцената – всеки сезон, вече многократно. Така че имаме не само човешка, но и музикална връзка помежду си. А това не става толкова често. Защото понякога, когато се смесват личният живот и работата, може да бъде опасно за една връзка, но е факт, че при нас всичко е перфектно и ние обичаме да музицираме заедно. Надявам се, че и публиката в София ще го почувства в петък.

ИГ: Не може да не направи впечатление, че все по-често в биографията Ви се появяват радиооркестри – имате ли някакво специално отношение към тях?

МЖ: Да. Мисля, че просто така се случва, но е факт, че бях избрана за главен диригент на Симфоничния оркестър на Западногерманското радио в Кьолн. Сигурна съм, че това не означава нищо специално. Но! Радиооркестърът има способността да свири каквото е написано в нотите. Музикантите са много фокусирани да изпълняват правилните темпа и са дисциплинирани, докато в другите оркестри като че ли искат да им бъде дадена повече свобода. Но когато светне червената лампа и започне запис, ти нямаш на разположение много часове – работата трябва да се свърши в рамките на определената сесия. Затова аз наистина ценя работата с радиооркестрите, защото са научени да работят ефективно.

Младата френска диригентка разказа за пътя си в музиката и за страстта си към тениса, която е заменила със свирене на тромбон. Как е станала диригент и какво мисли за мястото на жените в тази професия - чуйте в интервюто за предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Тамбурица, цимбал, лира и гайда в "Ритъмът на Балканите"

„Ритъмът на Балканите“ на  Оркестъра за народна музика на БНР   под диригентството на  Димитър Христов ще огласи Първо студио на Българското национално радио на 10 април, четвъртък, от 19.00 ч. Сръбска тамбурица, румънски цимбал, критска лира и българска гайда ще звучат в десетото издание на най-успешния проект на оркестъра. През..

публикувано на 09.04.25 в 13:52
Tate McRae

Tate McRae с втори №1 в българския радио чарт на Radiomonitor

Една от най-горещите глобални звезди достигна за пореден път върха в Българския еърплей чарт на Radiomonitor. Канадката Tate McRae скочи от номер 6 до върха със " sports car " в изброяването за периода 28 март - 3 април. Tова е второто ѝ стъпване на първото място след като през ноември 2023-та изкара две седмици на №1 с greedy - парче,..

публикувано на 08.04.25 в 13:37

Първи концерт на първия Биг Бенд на Музикалното училище в София

Тромбонистът (но и ръководител на Биг бенда) Велислав Стоянов гостува в Радио София, за да разкаже повече за концерта на 8 април. Разговорът започва с кратко интересно уточнение каква е разликата между духовия оркестър, в който има и дървени духови инструменти, брас бенда и биг бенда. Както обобщи нашият гост по своя неподражаем маниер "Биг бендът е..

публикувано на 07.04.25 в 12:48

Графа и Дара Екимова на върха на българския радио чарт на Radiomonitor

За пръв път от близо три години насам най-излъчваната песен в ефира на България по данни на Radiomonitor e дело на родни звезди. В своята пета седмица в топ 50 на чарта "Нито миг" на Графа и Дара Екимова се изкачи до №1 . Горещият български хит сложи край на 11-седмичната доминация на глобалния шампион APT на ROSÉ и Bruno Mars. За..

публикувано на 02.04.25 в 12:25

Почина барабанистът на "Щурците" Георги Марков

След кратко боледуване, на 73-годишна възраст почина легендарният барабанист на “Щурците" Георги Марков. Това съобщиха на фейсбук страницата на музикалното тв предаване "Моят плейлист". Музикантът е починал след кратко боледуване днес, в ранния следобед.  Марков се присъединява към "Щурците“ през 1974 година по покана на Петър Гюзелев и Кирил..

публикувано на 01.04.25 в 19:38
Концерт на

"Massive attack" с концерт в Борисовата градина през юни

Легендарната трип-хоп банда "Massive attack" се завръща в София за концерт на 29 юни, съобщиха организаторите от Sofia Live Festival 2025 . Бристолското дуо пристига с грандиозен спектакъл, част от световното им турне, което ще премине през най-големите сцени в Европа и САЩ. Очаквайте уникално аудиовизуално шоу и изпълнения на "Teardrop",..

публикувано на 25.03.25 в 11:54
Концерт на

"Massive attack" с концерт в София през юни

Легендарната трип-хоп банда "Massive attack" се завръща в София за концерт на 29 юни, съобщиха организаторите от Sofia Live Festival 2025. Бристолското дуо пристига с грандиозен спектакъл, част от световното им турне, което ще премине през най-големите сцени в Европа и САЩ. Очаквайте уникално аудиовизуално шоу и изпълнения на "Teardrop",..

публикувано на 25.03.25 в 11:15