Българският жестов език със собствена бакалавърска степен в университета – интервю с Ашод Дерандонян, изпълнителен директор на фондация “Заслушай се”, част от обединението Deaf.bg:
"Има актуално признаване на жестов език след приемането на Конвенцията. Наскоро бе приет закон за българския жестов език. Той не е само част от специалната педагогика, равнопоставен е на всеки език. Той е пълноценен, има собствена граматика, Опитите за преподаване в СУ от 60 часа са несериозни. Американският жестов език например е различен от английския, възниквайки в глухите общности те не следват граматиката на обикновените линейни езици. Жестовият е триизмерен. Има своя граматика. Трябва да се подготвят специалисти по този език.
"Българският жестов език не е за изпускане" е надслова на събитието в понеделник, 26.2 в СУ. Имаме диалог с академичната общност в САЩ, които са готови да ни помогнат със стартирането ѝ тук, те знаят как да се случат нещата. Трябва чуващите хора тук да работят с утвърдени глухи специалисти в чужбина. Няма как програмата да стартира догодина, има процес на подготовка, имаме подкрепа и от СУ, и от МОН, и от чуждестранните ни партньори. Такива програми има и в други университети в света, но само в американския Галаудет се преподава всичко на жестов език. Там съм стипендиант в направление публични политики и публична администрация, свързани с правата на глухите хора. Фокусът е как да има ефективни политики, какда стане включването на националния жестов език във всички сфери на живота. Ние сме уникална езиково-културна група, което ни отличава от другите хора с увреждания.
Обучителите трябва да са носители на езика - да обучават и родителите, и децата. В момента такива обучители в България не са повече от 10. Те трябва да познават европейската рамка. Чуващите родители и педагози са техни съмишленици. Децата със слухови проблеми трябва да са билингви. Жестовите езици се създават от самите глухи общности. Езиците възникват отдолу нагоре. Те не следват логиката на словесния език. Но и езикът на глухите се развива и стандартизира. Няма как граматиката на жестовия да следва граматиката на говоримия.
Защо жестовият език ни прави щастливи? Ще чуете прекрасни отговори в понеделник и от американските ни гости. Жестовият език е центърът на глухата общност. Културата на глухите хора е дълга тема."
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..