…Имало едно време един граф, който живеел сам със слугите си в древен замък във високите планини на Швейцария. Той се чувствал прокълнат заради ужасно деяние в миналото. Така започва историята на Манфред, героят на едноименната драма в стихове на Байрон (1816-17). Но 14 години по-късно, през 1882 г., руският диригент, пианист и композитор Балакирев си припомня темата за "Манфред" при кореспонденция с друг, по-млад колега, също достоен да бъде включен в "Могъщата Петорка", ако случайността не го бе запратила да живее в Москва, вместо в Санкт Петербург - Чайковски. Предмет на кореспонденция между двамата е едно по-ранно програмно произведение на Чайковски по сюжет, заимстван от английската литература - "Ромео и Жулиета", което той пише по идея на Балакирев. Сега Балакирев решава да помогне по същия начин. Манфред, пише той, "не пасва на неговите собствени представи и разбирания, но за сметка на това приляга на Чайковски като ръкавица."
Подробности по темата разказа Лъчезар Костов. Той отбеляза, че за много от американските музиканти произведенията на Дворжак са американска музика, въпреки, че той е чешки композитор.
"Като цяло това е една мащабна творба за виолончело и оркестър, която се нарича концерт, но също е един вид симфонична поема. Тя е една от последните творби на Дворжак и я считам един вид като визитна картичка на това, какво един централноевропеец може да направи от музикална гледна точка, като едновременно с това има влияние от американската култура. От геополитическа гледна точка Бохемия тогава е била част от Австро-Унгарската империя и наистина има славянско начало, но си има и един специфичен отенък, при чехите, унгарците, словаците.", сподели Костов.
По думите му симфонията "Манфред" е рядко изпълнявана творба. Това е най-дългата симфония на Дворжак, която е в рядка тоналност.
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
Гостуваме на Буново, където преди много години са засадени първите роза дамасцена, а първи пред микрофоните ни е Владимир Стоянов - Председател на УС на Сдружение „Българска розова долина“, от чиято розоварна излъчваме: "Тук е изключително красиво и спокойно, всички сме роднини, Петровския род е най-големият. Хората са дружелюбни. Всеки ще те спре и..
Петър Богдан съставя първият исторически трактат в новата история на България. Той носи заглавието “За древността на бащината земя и за българските дела”. Годината е 1667. Говорим в детайли за изключителната личност на Петър Богдан и неговият основополагащ трактат с д оцент Василев, преподавател по класически езици към Софийския университет..
Разговорът е с изкуствоведа Иво Милев, автор на книгата “Алеко Константинов - Das Wunderkind”: "Алеко Константинов е част от една моя стратегия за биографии. Задачата ми е да изведа една друга линия. От 90-те се забелязва нарастваща тенденция на "херменевтика на подозрението". Има опити да се демистифицира Алеко Константинов. Той е един от..
Българска любовница предава гангстера Дилинджър на ФБР Добричлийката Анна Акълиева, известна в САЩ под името Анна Сейдж издава обявеният за национално издирване Джон Дилинджър и прибира наградата за главата му. Един от най-известните гангстери от 30-те години на ХХ век е извършил 66 обира на банки, а бягството му от непристъпен..
Фестивалът "Българите, кои сме ние" в град Сливница, е с деца и младежи на възраст от осем до 29 години, разделени в категории. Фестивалът съдържа конкурсна програма, майсторски класове и работилница с лектори от страната и чужбина. Подробности от организатора: Маргарита Божкова: "Това е труд на децата от сценария до реализирането му. Има..
На 1 юни в 10:30 предстои откриването на шестото издание на Международния театрален фестивал „Лято, кукли и приятели“ в парк „Асеневци“ на откритата сцена „Арт лято“ до Художествена галерия „Борис Денев“. Събитието ще продължи през трите летни месеца до 31 август, когато ще се връчи и Наградата на публиката. Веднага след официалното откриване,..
Как да оставим децата да бъдат по-дълго време деца – интервю с психолога Камелия Тодорова , психотерапевт от “Психологическо консултиране За мен”: "Много от нашите реакции са на базата на това, което сме били като деца. Да се грижим за детето в себе си! Всяко представяне на детето родителят го носи върху себе си. Друг е въпросът, че животът..