Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кой използва личните ни данни за политическа реклама?

Снимка: whotargets.me

Кои български партии използват данните на потребителите в навечерието на европейски избори, чрез подбрано от тях рекламно съдържание? Проучването ще бъде направено през юни от британският проект Who Targets Ме? (кой ме таргетира)". Приложението е безплатно и проектът влиза в България благодарение на Български хелзинкски комитет (БХК). По темата говори Боян Йотов, директор "Програмиране и администрация за Who Targets Ме?" в БХК.

"Всички хора, когато използваме социални мрежи, или някакви други цифрови услуги оставяме след себе си много данни. Тези данни са събирани, за да бъдат определени достатъчно точно нашите предпочитания, нашите интереси, начина ни на живот. Тези данни се използват за да се идентифицират потенциални гласоподаватели и да им се отправят персонализирани предизборни обещания", каза той.

По думите му безплатното приложение ни позволява да видим в реално време кой ни таргетира, с какви реклами и защо. Инсталирането е в няколко стъпки, като участието е анонимно. Изисква се единствено информация относно годините, пола и политическите пристрастия на потребителя.

"Важно е да кажем, че това разширение в момента работи само на настолен компютър, или лаптоп, тоест не може да бъде използвано на телефон. И разбира се участието е абсолютно анонимно, доброволно и може да бъде прекъснато по всяко едно време. Начинът, по който работи е следният - то регистрира всички реклами, които вие виждате. От тях то отсява политическите, защото другите не представляват интерес за нас и анализира рекламите, които вие виждате, като вие безплатно и доброволно предоставяте данни за това", отбеляза Йотов.

Той уточни, че приложението обхваща социалните мрежи фейсбук и инстаграм, като в момента екипът, който го разработва работи за обхващането и на други социални медии.

"Политиците винаги са използвали подвеждащи реклами и предизборни трикове за да спечелят нашите гласове, но в днешни дни технологиите им позволяват да пускат хиляди реклами наведнъж по време на кампаниите. Рекламните послания в момента са по-подвеждащи от всякога. Ние все още не сме навлезли в активна предизборна кампания, но статистиката, която моето приложение отчита ми показва, че в последните няколко дни рекламите започват да се увеличават, което е съвсем нормално", каза Йотов. И добави:

"Ние с нашия анализ, който ще направим с останалите партньори ще бъде да изготвим доклад в края на кампанията, когато ще бъдат представени основните изводи от проучването, както и националните закони за защита на данните. Това евентуално може да доведе до някакви правни последствия в случаите, когато установим, че има злоупотреби с лични данни. Но това колко реклами виждаме е по-скоро решение на самите социални мрежи."

Освен България в този проект участват още 5 държави членки на ЕС.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Лориан Янкова, Даяна Давидова, Даниел Караманов и Катя Василева

Наши ученици донесоха Златната купа от състезание по математика в Хонконг

Български ученици спечелиха Златната купа на едно от най-престижните световни състезания по математика, провело се от 16 до 19 юли в Хонконг. На 25-ото юбилейно международно състезание "Primary Mathematics World Contest" (PMWC) младите умове от България завоюваха Купата на Po Leung Kuk и 4 златни медала, както и Купата за постижения в..

публикувано на 29.07.25 в 17:55

Летни занимания в Дома на културата "Искър" привличат деца от цяла София

В Дома на културата "Искър" заедно с администрацията на едноименния столичен район продължават с инициативите в програмата с безплатни летни занимания за деца над 5 години под наслов  "Весела ваканция" . Организират се спортни, арт и еко активности. След седмица на театъра, има седмица на приложно изобразително изкуство, на танца и т.н...

публикувано на 29.07.25 в 16:21

Бъдещите и младите лекари очакват исканията им да влязат в закон

Студенти и млади лекари са се разгневили и снощи с протеста си блокираха Орлов мост, защото въпреки обещанието, политиците в Народното събрание не направиха нужното да нанесат поправки в закона, които да са съобразени с исканията им. Това обясни пред БНР-Радио София Пламен Китов, студент шести курс стажант-лекар и част от Инициативния..

публикувано на 29.07.25 в 15:33
Кметът Делян Георгиев

Събарят ДГ "Брезичка" през октомври, местят 200 деца и персонала в други заведения в квартала

На последното заседание на Столичния общински съвет одобри предприемане на неотложни действия за подобряване на състоянието на сградния фонд на 34-та детска градина "Брезичка" в район "Изгрев" . Целта е осигуряване на живота и здравето на служителите и посещаващите я деца, във връзка с извършено обследване, установени сериозни конструктивни..

публикувано на 29.07.25 в 14:50
Детайл от Портрет на Гауденц Б. Руф, 2002, Урош Джурич (р. 1964), Сърбия

Дарение на швейцарски посланик показва "Изкуството да колекционираш време"

Произведения на съвременното изкуство от България, Сърбия, Черна гора и Хърватия са включени в експозицията " Изкуството да колекционираш време / Дарението на Гауденц Б. Руф", представена в Националната галерия "Двореца" . Работите са жанрово разнообразни, както и като подход и използвани материали – живопис, фотография, обекти и видео,..

публикувано на 29.07.25 в 12:29
Кадър от „Спаси домата“

Вкусният градински домат – символ и арт провокация към промяна

Какво се случва, когато климатичните теми срещнат креативността на младото българско кино ? Един от смислените отговори дава Visions for Change – нова филмова инициатива, която превръща предизвикателствата в изкуство и вдъхновение за действие. А първият резултат вече е налице и е достъпен – това са 5 авторски късометражни филма ,..

публикувано на 29.07.25 в 10:39

11% ръст на туристите в София и над 2 пъти повече туристически данък

През първото полугодие на 2025 г. София отбелязва 11% ръст на туристите в сравнение със същия период на 2024 г., отчитат от Столичната община. За периода януари - юни градът е посетен от над 647 хил. туристи. Това показват данните на общинското предприятие "Туризъм" (Visit Sofia). 61% от посетителите са чужденци, 39% – българи...

публикувано на 29.07.25 в 09:03