Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кой използва личните ни данни за политическа реклама?

Снимка: whotargets.me

Кои български партии използват данните на потребителите в навечерието на европейски избори, чрез подбрано от тях рекламно съдържание? Проучването ще бъде направено през юни от британският проект Who Targets Ме? (кой ме таргетира)". Приложението е безплатно и проектът влиза в България благодарение на Български хелзинкски комитет (БХК). По темата говори Боян Йотов, директор "Програмиране и администрация за Who Targets Ме?" в БХК.

"Всички хора, когато използваме социални мрежи, или някакви други цифрови услуги оставяме след себе си много данни. Тези данни са събирани, за да бъдат определени достатъчно точно нашите предпочитания, нашите интереси, начина ни на живот. Тези данни се използват за да се идентифицират потенциални гласоподаватели и да им се отправят персонализирани предизборни обещания", каза той.

По думите му безплатното приложение ни позволява да видим в реално време кой ни таргетира, с какви реклами и защо. Инсталирането е в няколко стъпки, като участието е анонимно. Изисква се единствено информация относно годините, пола и политическите пристрастия на потребителя.

"Важно е да кажем, че това разширение в момента работи само на настолен компютър, или лаптоп, тоест не може да бъде използвано на телефон. И разбира се участието е абсолютно анонимно, доброволно и може да бъде прекъснато по всяко едно време. Начинът, по който работи е следният - то регистрира всички реклами, които вие виждате. От тях то отсява политическите, защото другите не представляват интерес за нас и анализира рекламите, които вие виждате, като вие безплатно и доброволно предоставяте данни за това", отбеляза Йотов.

Той уточни, че приложението обхваща социалните мрежи фейсбук и инстаграм, като в момента екипът, който го разработва работи за обхващането и на други социални медии.

"Политиците винаги са използвали подвеждащи реклами и предизборни трикове за да спечелят нашите гласове, но в днешни дни технологиите им позволяват да пускат хиляди реклами наведнъж по време на кампаниите. Рекламните послания в момента са по-подвеждащи от всякога. Ние все още не сме навлезли в активна предизборна кампания, но статистиката, която моето приложение отчита ми показва, че в последните няколко дни рекламите започват да се увеличават, което е съвсем нормално", каза Йотов. И добави:

"Ние с нашия анализ, който ще направим с останалите партньори ще бъде да изготвим доклад в края на кампанията, когато ще бъдат представени основните изводи от проучването, както и националните закони за защита на данните. Това евентуално може да доведе до някакви правни последствия в случаите, когато установим, че има злоупотреби с лични данни. Но това колко реклами виждаме е по-скоро решение на самите социални мрежи."

Освен България в този проект участват още 5 държави членки на ЕС.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Стоян Панчев

Стоян Панчев: Европейски концерни ще произвеждат в САЩ, за да избегнат мита, а ще внасят на Стария континент!

Споразумението между САЩ и Европа или сделката, ако използваме лексиката на Доналд Тръмп, без да знаем детайли по нея, изглежда по-добре отколкото можеше да бъде след заканата за 30% мита на стоките, изнасяни от ЕС отвъд Атлантическия океан. Договореното все още трябва да бъде прието от страните членки, но имаше и доста по-лош сценарий за..

публикувано на 04.08.25 в 16:45

Още нямаме летателна техника за гасене на пожари, действащата е адаптирана

Проблемът с пожарите у нас става все по-сериозен. Те стават повече на брой, по-интензивни и унищожават все повече площи, особено от горите, отчитат от WWF България. За последните 15 години у нас са възникнали и гасени над 7 хиляди горски пожара . Според решение на Народното събрание от 19 юли 2024 г. Министерският съвет е задължен да..

публикувано на 04.08.25 в 15:12

Фестивалът за улични изкуства 6Fest прави лятото в София по-артистично

Карнавални шествия, големи марионетки, куклен театър и цирк са сред събитията, с които Фестивалът за улични изкуства 6Fest (ШестФест) ще направи лятото в София по-артистично. В парковете 6Fest ще представи дневно и светлинно шествие с три от своите големи карнавални кукли, както и работилница по улични и карнавални изкуства, насочена към деца и..

публикувано на 04.08.25 в 13:54

Къде няма да има топла вода в София до 8 август заради профилактика

Годишната профилактика на "Топлофикация София" продължава и от днес до 8 август (петък) 2025 г. с временно спиране на топлоподаването тя ще засегне: ж.к. "Банишора", ж.к. "Света Троица", ж.к. "Фондови жилища", част от ж.к. "Илинден", ж.к. "Зона Б–5", "Зона Б-5-3", "Зона Б–18", "Зона Б–19"; ж.к. "Надежда" - 1, 2 и част от 4, ж.к...

публикувано на 04.08.25 в 12:41
Мартин Атанасов

Институциите у нас не си говорят

Два месеца след като беше представена публично, интерактивната карта “Черна писта“ - разработена от 18-годишния Мартин Атанасов, е била посетена от над 300 хил. души. Платформата визуализира повече от 177 000 пътнотранспортни произшествия, регистрирани от 2021 г. насам, и показа как статистиката се превръща във видима и разбираема информация,..

публикувано на 04.08.25 в 12:36
Деян Колев

Център "Амалипе" ще си партнира с държавата в борбата срещу ранните бракове

Център "Амалипе" си партнира с Министерство на труда и социалната политика и Държавната агенция за закрила на детето в системните усилия, които държавата планира за превенция на ранните бракове.На срещата е поставен акцент върху превенцията на ранните бракове и съответно ранните раждания. На 22 юли става ясно, че център “Амалипе” ще си партнира с..

публикувано на 04.08.25 в 11:29