Хартиеното изкуство (Paper art) е съвременна форма на визуалните изкуства, възникнала като естествено продължение на традиции и занаяти, свързани с хартията. Артистите, които използват хартията като медия, сродяват традиции и иновации с експерименти и търсения на нови възможности. Хартията предизвиква към нов изразен език и употребата на нови технологии, обогатявайки съвременното изкуство.
Посветен на тази концепция София хартиен арт фест е основан през 2011 година, водейки началото си от създадения две години по-рано Аматерас ежегоден конкурс/изложба за хартиено изкуство. Фестивалът обединява още: Биенале за хартиено изкуство, Хартиена арт академия, Обменни гостуващи изложби, Изкуство в градската среда, Театър и кино, Зелена архитектура и голям брой съпътстващи събития.
Освен основните раздели на фестивала, всяка година се организират самостоятелни изложби на наградени в предишните години артисти, пътуващи международни проекти, инсталации и събития в градска среда. Събитията се случват на различни локации с цел децентрализация и обживяване на публичните пространства във и извън градска среда.
Във всяко издание фестивалът има определен фокус, който е в подкрепа на културната политика на София и България и се стреми да допринесе, като медиатор в международната, социална и обществена политика за единство на Европа и подкрепа на европейските ценности.
СХАФ допринася за културното разнообразие и артистичен живот, въвличайки различни публики, културни среди и партньорства
от разнообразни сфери. Фестивалът успешно организира събития за деца, хора с увреждания и групи с ограничен достъп до култура.
Благодарение на добрите отношения между фондация Аматерас и Международната асоциация на артистите, занимаващи се с хартиено изкуство (IAPMA), членове на асоциацията гостуват редовно с най-доброто от света на хартиеното изкуство.
Фестивалът е част от Календара на културните събития на Столична община и е член на Българската фестивална асоциация от самото ú създаване.
СХАФ е и двукратен носител на лейбъла "Европа за фестивалите. Фестивалите за Европа" (EFFE), връчван ежегодно от Европейската фестивална асоциация за заслуги в развитието на фестивалите, ангажираност към обществото и международна дейност.
Събитието се откри на 25 март с Изложбата "Дантела на вековете" на украинската художничка Дария Альошкина.
Тази изложба олицетворява и мотото на тазгодишното издание "Без граници" и е важно послание към съвременния свят, което призовава за единство в борбата за мир чрез култура.
Проектът се случва благодарение на специалната програма "Култура на солидарност – фонд EUNIC за Украйна", подкрепена от Eвропейска културна фондация и Българския клъстер на EUNIC – Асоциация на националните европейски културни институти. Инициативата е прегърната от организаторите на София хартиен арт фест и е включена в програмата на Биеналето в подкрепа на Украйна и нейното представяне като част от европейската културна съкровищница.
Изложбата "Дантела на вековете" е необикновен проект на Альошкина, автор с утвърдено име в сферата на украинското съвременно изкуство. Работите са създадени в традиционната техника "витинанка" и изграждат елегантна и внушителна експозиция на даровитата авторка след нейното участие в изложбата "ДНК Украйна", която представя Украйна на Венецианското биенале за архитектура през 2023 г.
Изяществото на произведенията, изтъкани от символични елементи с проникваща през тях светлина, създават незабравимо емоционално въздействие. Техниката "витинанка" като изкуство на рязаната хартия отстранява излишните елементи, както в историята с течение на времето остават само знакови събития и периоди. Това разказва и проектът "Дантела на вековете", неслучайно представен в историческото сърце на София – изложбената зала "Триъгълна кула на Сердика".
Дванадесетте мащабни пана преминават през историята на Украйна и нейното формиране като народ и държава.
В последното десетилетие украинците преоткриват своята култура и национална идентичност, в чиято основа откриваме и бойния им дух.
Творческият подход на Дария Альошкина съчетава традиционни принципи със съвременен контекст и композиция.
Паната, плуващи в пространството като видения от дълбините на историята, са разпределени тематично в девет теми: Скития, Киевска Рус, Анна Ярославна, Златна орда, Шевици на казашките старейшини, Покров Богородичен, На свобода, Модерн и Трипиля.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Разходката по ул. Георги С. Раковски започва от най-високото ѝ място, с паметника на Вазов и витошката морена, от която да гледа към любимата си планина. Наблизо е Палатата Св.София, дело на арх.Парашкеванов (1929). Там е пл.Николай Гяуров, кръстен по инициатива на Гена Димитрова, която също живее наблизо. Следва историята на Военния клуб - коя всъщност..
Веселина Узунова от ИИИ-БАН за Аспарух Лешников: "Басът на групата Роберт Биберти е завиждал и на Аспарух Лешников, и на евреите в групата. Омразата по онова време се е ширила, дори и между членовете на групата. Аспарух Лешников става плячка на Биберти. След 9 септември 1944 на Лешников не е разрешено да напусне България. Писмата му доказват..
Борис Руменов, чиито псевдоним Борю Зевзека е измислен от проф. Иван Шишманов, е легендарна фигура сред софийските интелектуалци и бохеми през първите десетилетия на ХХ век. Името му е нарицателно, и също както за проф. Александър Балабанов, за него се разказват комични и куриозни случки. Хуморът му е свеж, заразителен и незлоблив, автор е на 15..
Шри – Шри Рави Шанкар гостува отново в България – Константин Драгов и Сана Драгова: "Той е основателят на фондация "Изкуството да живееш", тя е в над 180 държави. Учителят ще има лекция с възможност за въпроси и отговори и най-вече, ще има медитация в залата (НДК - зала 1). Ще е като на концерт. Заедно ще преминем отвъд хаоса. Блаженството е..
Филмът „Гунди“ влиза в британската разпространителска мрежа – режисьорът Димитър Димитров с подробностите: "Много е важно, че филмът продължава като част от програмата на британските кина от веригата "Одеон". Тя е достъпна в сайта им и те са си направили сметка, че не само българи ще го гледат. Като студент там не съм си и мечтал, че някой ден мой..
Голямата маса: Градски дворове – Божидар Емануилов, зам.-кмет на "Оборище": "Има най-различни работилници за деца и възрастни в един от дворовете, гаражна разпродажба в друг, жива музика. Градските дворове е изчезваща среда, тези, които сме израснали в центъра ги помним. Те са мост между поколенията. Има и хора, които негодуват заради ограничения..
Уикенд с „ Мале-мале“ – второ издание на мини фестивала в Южния парк, гост по този повод ни е Петринел Денев: "Програмата ни е малка, първото издание бе изцяло за деца. Хуморът е подходящ и за възрастните. Предвидили сме и уъркшоп за улична клоунада - така и ние започнахме с "Мале-мале". Уличното изкуство дава свобода - да пробваш, да..