Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Препоръки при пътуване по празниците

Снимка: Радио София

Започнаха проверки на държавата за нелоялни практики при организираните туристически пътувания в началото на активния летен сезон. Сред нарушенията на туроператорите са опити за ограничаване на правата на туристите, дадени им със закон. В други случаи, при разминаване между предоставените на място туристически услуги и обещаните в офертата, е имало опити от страна на представители на организатора да се ограничат начините за подаване на рекламация – само по телефона. По закон обаче потребителят има право да предяви рекламация по всички канали за комуникация с търговеца. Конкретни нелоялни практики и съвети към потребителите при пътуване даде основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова.

"Проблемите, които срещат потребителите не получават никакъв отзвук от гледна точка на действията на отговорните институции в различните сектори. В крайна сметка в повечето случаи хората са оставени да се справят сами - дали на принципа "проба-грешка", дали на принципа "да попитам някой препатил". Какво можем да кажем на хората: да събират повече информация преди да предприемат стъпки за сключването на един или друг договор най-вече, когато се касае за договорни отношения и много внимателно да четат каузите. Действително може да се каже, че е досадно, понякога тези текстове дори са неразбираеми и ако е така е добре да се консултират с някого, който има повече информация, повече знания и повече опит", сподели тя.

По думите й институциите са тези, които трябва да следят за нелоялните търговски практики превантивно и ефективно, за това да не се срещат такива нарушения, които ощетяват потребителите и нарушават икономическите им интереси.

"Когато говорим за неравноправни клаузи има цяла една европейска директива и когато има подобен тип несправедливи уговорки в потребителските договори, това означава, че ние нарушаваме национално и европейско законодателство. А какво могат да направят контролните органи в лицето на КЗП? Тя трябва да прегледа тези общи условия и преди те да влязат в сила ако счита, че има уговорки, които ощетяват потребителите и дават повече права на търговеца, то тогава трябва да се намесят и да поискат клаузата да бъде коригирана. Това е едно от малкото нарушения, за които в потребителското законодателство не е предвидена санкция, но е предвидена мярка. За мен това е по-важното, а мярката е да се поиска отстраняването на тази клауза, или редактирането й така, че да се възстанови справедливостта", отбеляза Руменова.


Резултатите от започналите на 26 април 2024 г. проверки за нелоялни практики при туристическите пътувания сочат, че в доста от случаите организаторите нямат лиценз и, че не се издават задължителните ваучери с предплатени услуги. Неглижиран проблем е и сивият сектор, каза Руменова и посъветва хората да избягват нерегламентирано настаняване. При такова хората поемат риск или да не бъдат настанени, или да не бъдат доволни от условията. Освен това застраховката "Отговорност" е гаранция, че ако туроператорът изпадне в несъстоятелност ще можем да получим парите си обратно.

"Удобството когато ползваме туроператор е, че той при всички положения ще трябва да подсигури свой представител, към който да отправяме своите претенции, когато нещо не се изпълнява по програмата, която ни е представена. Освен, че ние ще контактуваме с този представител на агенцията нищо не ни спира да отправим своята претенция паралелно и към представителя на обекта, в който е възникнал проблемът. Това ще даде възможност за оперативна реакция. Ние не сме длъжни да изтърпим целия дискомфорт по време на нашето пътуване. Ако може е добре проблемът да се реши в движение - дали да ни бъде върната част от сумата за услуга, която не може по обективни причини да ни бъде предоставена, или пък да ни бъде предложена алтернативна услуга, която бихме приели за сметка на тази, която не можем да получим", заяви Руменова.

Тя посъветва всичко да бъде в писмен вид, тъй като така ще имаме доказателство и да не се доверяваме на устни уговорки. Срокът за подаване на жалба е 14 дни от установяване на несъответствието. В случаите на стачкуващи служители на авиокомпании туристите могат да изискват обезщетение, докато при природни катаклизми не могат, защото това вече не са форсмажорни обстоятелства.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Природен парк „Витоша“

"Форум", 02.04.25: Витоша - символ и богатство за милионна София

В средата на седмицата във "Форум" коментаторите  Иван Господинов - председател на УС на сдружение "Образование без раници", и Стоил Цицелков – социален и културен антрополог, от "Обединение Честни избори" (ОЧИ), спряха вниманието си върху след ните теми:  Днешните протести на тема Насилие над деца . Дискусиите преди вота на..

публикувано на 02.04.25 в 18:35

На една сцена - две академии, обединени от инициативата "Musicorum Via"

"Пътят на музикантите" (Musicorum Via) е името на съвместна инициатива на Българската академия на науките и Националната музикална академия (НМА). Предстои поредица с поредица от концерти, която започва на 7 април в зала "Проф. Марин Дринов“ на БАН. В рамките на академичната година изявени студенти на Музикалната академия ще представят..

публикувано на 02.04.25 в 16:08
Снимки: Изследователски център „Тренд“

6 от 10 българи одобряват донорството, но не говорят за него, за да "не дърпат дявола за опашката"

Мнозинството от българите ( 55% ) са готови да дарят свой орган на роднина или близък , ако има животоспасяваща нужда, а 19% отговарят, че не биха го направили. По темата за донорството една трета от българите признават, че изобщо не са запознати , а 34% посочват, че "по-скоро не са запознати". 40 на сто биха се съгласили да дарят..

публикувано на 02.04.25 в 15:45
Юлия Спиридонова

Писателката Юлия Спиридонова: Трудно е днес да бъдеш дете и тийнейджър

Юлия Спиридонова, е една от най-четените и превежданите български писатели за деца и юноши . Книгите ѝ са превеждани на много езици. Носител е на множество награди като най-четен и обичан автор.  Тя  е номинирана за пореден път за наградата Астрид Линдгрен тази година .  В разговор в предаването "Радиокафе“ тя коментира британския сериал а..

публикувано на 02.04.25 в 15:14

Изслушване на кандидати за омбудсман по инициатива на 12 граждански организации

В аулата на Факултета по журналистика и масова комуникация към Софийския университет „Св. Климент Охридски“ от 17:30 часа днес ще има изслушване на кандидатите за омбудсман, организирано от Форум „Гражданско участие“, Националният младежки форум, Български център за нестопанско право и други 9 НПО. Омбудсманът на Република България е..

публикувано на 02.04.25 в 14:50

Танцовият пърформанс "Drag ON" forever ще се играе в София, Габрово и Бургас

През месец април Александър Георгиев, Жана Пенчева и Дарио Барето Дамас от артистичния екип STEAM ROOM представят своята нова творба drag ON forever. След премиерата в Стокхолм и българския дебют през 2023 г. спектакълът се завръща на софийска сцена, след това българското турне на представлението продължава с гостуване на публиката в град Габрово, на..

публикувано на 02.04.25 в 14:20

Моноспектакъл ни помага за трудното влизане в обувките на другия

Новата книга на писателката Албена Ненкова "Не, аз благодаря!" стана основа и на моноспектакъла на Бориса Сарафова-Черкелова , носещ същото име. "Не, аз благодаря!" - разказ за малкия човек, намерил убежище в илюзията "театър". Това е на пръв поглед една история за гардеробиерката Невенка, която е останала по случайност сама в дома на..

публикувано на 02.04.25 в 13:34