Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кой е с предимство в центъра на София - колите или...?

Снимка: БГНЕС

Казусът с налагането на нова организация на движение и паркиране по столичните булеварди "Патриарх Евтимий", "Витоша" и "Фритьоф Нансен" предизвика поредица от конфликти, протести и комуникационни нападки между експерти, институции и местна власт.

Това е формален повод две организации – "Екипът на София" и "Среда", да организират дебати под наименование "Колите - на първо място в центъра на града?" на 17 юни в РЦСИ "Топлоцентрала". Въпросителният знак е с особена важност.

Без да иззема функции на събитието, в сутрешния блок на БНР-Радио София взехме мнения на част от организаторите и участниците.


"Напрежението около реорганизацията на движението по "Патриарх Евтимий" повдигна въпроси, които никога не са изчезвали - за споделяне на общото пространство. Въпреки че мина време, дебатът никога не е закъснял, винаги има полза от него – коментира Георги Пенчев, модератор на дебата и част от Екипа на София. – Пред всички нас винаги стои задачата за придвижване в града. Искаме да обсъдим какво е работещото и функционално разпределение на пространството, да рефокусираме разговора в перспектива. Автомобилът не е право дадено от бога, а избор. Нека видим как точно да извършим стъпките в правилната поредност, за да сме щастливи максимално много хора. Градската управа трябва да въведе стимули за налагане на дадена политика. Но ситуацията винаги е моментна - когато обстоятелствата се променят, трябва да се променят и стимулите. Невинаги интересите на всекиго са очевидни. Целта на дебатите е да се постигне промяна в нагласата, а не непременно на мненията."

Къде води тротоарът? Снимка: Георги Нейков

Според Камен Банковски, основател на неправителствената организация "Среда", дискусията ще бъде градивна, защото дори само за да обориш другото мнение, трябва да вникнеш в него.

"Искаме да видим максимално много гледни точки, не да се скарваме и конфронтираме. Не да спорим кой е на първо място, а какъв е балансът на всички участници, къде е средната позиция при много мнения. Вярваме, че дискусията ще е градивна, може да те накара да разбереш друго мнение и/ли да затвърдиш своето."

Банковски напомни, че колите в София вече са над 1 милион. Пешеходците и велосипедистите отдавна са изгубили пред автомобилите. Пътуващи, паркиращи, живеещи може да имат различни нужди и желания, но може да се търси баланс на интересите.

Чуйте разговора на Константин Лавсов.

В дискусията на 17 юни ще участват:

На страната на автомобилите:

  • Георги Драганов, създател и редактор “Война и мир”;
  • Венцислав Банчев, председател “София днес и утре”;

На страната на велоалеите, тротоарите и бус лентите:

  • Ласка Ненова, основател "BG бъди активен"
  • Ангел Буров, урбанист УАСГ.

По публикацията работи: Георги Нейков


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ландарт творбите на Вивия Ники са кратковременни, но посланията им се помнят

" Делфинът , изрисуван в една от преспите до Черни връх, е да зарадва зарадва туристите, но по-голямата цел е да ни вдъхнови за промяна в мисленето на нас, хората. Ние сме в неразривна връзка с природата. В момента се намираме в екологична катастрофа." Това коментира пред БНР-Радио София художничката Вивия Ники , която е автор на..

публикувано на 02.07.24 в 12:49
Снимки: Comic Con Bulgaria

Два дни фестивал в София с поп култура, филмови звезди, аниме, гейминг, косплей

След като миналогодишното издание на Aniventure Comic Con беше открито от Мария Бакалова , този юли българската актриса с пробив в Холивуд отново ще се срещне с феновете си. Фестивалът Aniventure Comic Con 2024 ще се проведе тази уикенд - на 6 и 7 юли , във всички големи зали на Интер Експо Център и отново ще привлече почитателите на..

публикувано на 02.07.24 в 11:23

17-годишните младежи ще могат да шофират, но само с придружител?

17-годишните младежи с шофьорски книжки ще могат да шофират, но само с придружител, предвиждат одобрените от правителството промени в Закона за движение по пътищата. Целта е да трупат опит чрез шофиране с придружител още от 17-годишна възраст. Според председателя на Съюза на преподавателите по автомото подготовка Йонко Иванов, през..

публикувано на 02.07.24 в 10:49

Слънчево начало на деня, привечер - гръмотевични бури

Днес в по-голямата част от страна ще бъде предимно слънчево и горещо. След обяд и вечерта над Западна и Централна Българи ще се развива купесто-дъждовна облачност, ще има краткотрайни валежи, гръмотевични бури и градушки, съобщиха от НИМХ. По-интензивни ще са явленията в Северозападна България. Ще духа слаб до умерен вятър от юг-югоизток. Вечерта вятърът..

публикувано на 02.07.24 в 07:35

Център към МТСП дава сертификат за дигитални умения, важи за целия ЕС

Над 14 000 души завършиха обучения по дигитални умения от началото на 2024 г. до момента и получиха сертификати от Центъра за развитие на човешките ресурси и регионални инициативи (ЦРЧРРИ). Курсовете се провеждат по проект на Министерството на труда и социалната политика, финансиран по Националния план за възстановяване и устойчивост...

публикувано на 01.07.24 в 18:42

Да намалим еднократната пластмаса в България този месец

За поредна година в България започва инициативата "Юли без пластмаса" като част от глобалното движение Plastic Free July . Целта е хората да бъдат насърчени да ограничат употребата на пластмасови продукти за еднократна употреба . " Пластмасата е гениално изобретение. Спасила е животи в медицината – коментира пред БНР-Радио..

публикувано на 01.07.24 в 18:05
Санирането вече не е достатъчно за добра енергийна ефективност на сградата

Пасивните сгради в България са по-малко от 100, те са с най-висок клас на енергийна ефективност

От началото на 2024 г. влезе в сила актуализация на Наредбата за енергийна ефективност, според която всички нови сгради трябва да са почти нулево ефективни . Оказва се, че повечето сгради, строени през последните 10-20 г. не отговарят на заложените стандарти, да не говорим за по-старото строителство. Това коментира пред БНР-Радио София..

публикувано на 01.07.24 в 15:44