Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Електрическите колела са новата страст на велосипедистите

Подходящи са и за пресечени, планински местности

Снимка: Ebikes Borovets

Спускането по велопътеки в планината е много приятно и екстремно, но изкачването на баири съвсем не носи толкова положителни емоции. То е свързано по-скоро с усилие и изисква много време. Нашите зимни курорти използват инфраструктурата си и през летния сезон, за да качват велосипедисти до началото на велотрасетата, но се оказва, че има и друг вариант за бързо и ефективно изкачване в планината: електрическите колела (e-bikes).

"На практика това са си колела, на които просто е монтирана батерия и мощен електрически двигател, което прави изкачването на наклонени терени много лесно и приятно - разказва Васил Кринчев, който води групи с електрически колела на Боровец. - С тези колела е възможно да се минават технични терени, които са недостъпни за стария тип планински велосипеди."

В началото Васил Кринчев си купува e-bike, за да се придвижва с него в града. Решава обаче да провери как ще се държи такъв тип велосипед на пресечен терен, тъй като с приятелите, с които зимата се радват на екстремни усещания със сноуборд в Рила, през лятото се спускат по планинските пътеки с байкове.

Васил Кринчев

Оказва се, че колелото се справя много добре и на пресечен терен и затова Васил си купува и електрически велосипед с предно и задно окачване. Това запалва у него страстта към e-bike. Постепенно всички от компанията започват да карат eлектрически колела и да кръстосват Рила със своите нови придобивки.

"Ние пробвахме. До хижа "Мусала" ни беше първото по-дълго изкачване и това беше пролетно време, когато Мусаленска пътека на практика беше плитка река, над която стърчат тук-таме някои по-големи, но гладки камъни и аз лично смятах, че няма безпроблемно да се изкачим, но се оказа, че с тези колела минаваме през хлъзгави камъни, през вода, нито веднъж не наджапахме", разказва Васил Кринчев.

И добавя, че това е само едно от предимствата на електрическите колела спрямо другите велосипеди.

Освен това електрическият двигател може да се използва и при спускане, когато си в падина и трябва да излезеш от нея или пък, за да не спреш в някоя кална локва. Друго предимство е, че колелата са стабилни при спускане, тъй като са по-тежки. Това екстра тегло обаче ги прави неприложими за деца, тъй като има опасност при падане.


Проучване сочи, че хората, които карат e-bikes горят повече калории от тези, които карат колело без двигател, вероятно, защото го правят по-дълго време.

На въпроса дали би се върнал отново към стандартен велосипед без мотор Васил Кринчев отговаря, че едва ли би го направил.

Повече за e-bikes чуйте в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Над 600 бездомни получиха храна от Столичната община и Българската хранителна банка

Близо 600 бездомни, които са настанени в трите центъра за временно настаняване в София, получиха основни хранителни продукти, благодарение на съвместната инициатива на Столичната община и Българската хранителна банка (БХБ). “Тази инициатива не е само за осигуряване на храна, а и за създаване на усещане за грижа и внимание“, казва зам.-кмета Надежда..

публикувано на 20.02.25 в 14:27
Доц. Антоанета Петрова с усмивка разказва за цъфналите видове

Орхидеите в Ботаническата градина на БАН са разцъфтели неистово

Когато денят започне да расте, колекцията от орхидеи в Ботаническата градина на БАН започва обилно да цъфти. Именно затова вече 17-а година специалистите организират изложба през този сезон. Сегашното издание на цветната експозиция ще продължи до 1 март, разказа пред БНР-Радио София доц. д-р Антоанета Петрова от Сектор „Тропически и..

публикувано на 20.02.25 в 13:36

НМФ представи анализ на планирането и изпълнението на държавната политика за младежта

Предварителен анализ на планирането и изпълнението на държавната политика за младежта в България, за периода 2010-2024 г., беше представен от Националния младежки форум. Данните сочат системни пропуски, липса на прозрачност и ефективност, както и опасно нисък приоритет на младежките въпроси в държавната политика. Анализът е изготвен на..

публикувано на 20.02.25 в 13:16

Георги Дачев представи музиката си и своята група "Do Sho band"

Представяме младия музикант Георги Дачев , който пристига при нас от българската рок столица Каварна. Георги Дачев вече е по-известен като вокалист, китарист и бендлидер на групата "Do Sho band". За него музиката е призвание. Казва, че тя е негово препитание през целия му съзнателен живот. А иначе… "Пропях преди да проходя, още от..

публикувано на 20.02.25 в 12:47

Какво трябва да знаем, преди да купим електромобил?

Електромобилите са на фокус в следващото издание на рубриката "Мисли в зелено", която се осъществява между Радио София и Сдружение "Соларна академия - България". Електромобилите са нова вълна в автомобилите, които коренно промениха начина на ползване и на зареждане, коментира пред Радио София Наталия Петрова – "Развитие пазар..

публикувано на 20.02.25 в 11:55

"Топлофикация-София" ползва 1/3 от цялото количество газ, което циркулира в България годишно

"Грийнпийс“ – България се обръща към институции и дружества от сектора с призив за модернизиране на централното отопление. В серия от срещи и разговори те споделят добрия опит от света и настояват този сектор от енергетиката да започне да навлиза в 21 век. Експертите от "Грийнпийс“ изтъкват като нужда от оптимизация постоянните аварии,..

публикувано на 20.02.25 в 10:56