През последните години, в световен мащаб, онкологичните заболявания започват да преобладават над сърдечно-съдовите, каза пред Радио София д-р Мариана Атанасова - началник на Отделение по медицинска онкология към Клиника по медицинска онкология на УМБАЛ "Царица Йоана“ – ИСУЛ.
„Туморите на дебелото черво, във всичките негови отдели, са сериозен проблем за цялата онкология в света. Първо – страшно много се „подмлади“ като време за първоначална изява. Свали се възрастовата граница, докато допреди 5-10 години ние се изненадвахме и се притеснявахме, когато дойде човек на около 50 години с карцином на дебелото черво, сега са почти ежедневие“, обясни д-р Атанасова.
По думите й, основен проблем се явява и забавянето и въвеждането на нови медикаменти за рак на дебелото черво.
„При дебелочревните нищо не се случва. Това е световен проблем, не е проблем само за нас“, посочи д-р Мариана Атанасова.
По нейни наблюдения, сериозен проблем се оказва смяната на начина на хранене на българите и микробиомите, с които дебелото черво е било свикнало. Това неминуемо допринася за заболяванията на този орган.
„Това може да бъде една от причините. Друга причина е промяната в сезонността си на хранене. Не се храним през лятото с летни храни, през зимата със зимни, което е било много характерно само допреди 30 години. В структурата на човека, промените не стават революционно. Когато става много рязко това нещо, явно, че се получават т.нар. мутации. Освен това вече храните са изключително химизирани. Друга причина са пестицидите, които се използват безразборно. Това са моите наблюдения“, каза д-р Мариана Атанасова.
Тя добави, че категорично е доказано, че в карцинома на дебелото черво има наследственост и генетично обременяване.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..