Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пианистът Иван Янъков издаде нов албум

Пианист и диригент, Иван Янъков изнася концерти в над 30 страни в Европа, Австралия, Северна Америка и Азия. Българинът е свирил като солист в редица  оркестри и има изяви в множество големи зали.

През 2001-ва година, като победител на конкурса Artists International Series, е спонсориран за самостоятелен дебют в рециталната зала на световноизвестната Carnegie Hall, Ню-Йорк. Свирил е камерна музика с членове на Лондонската филхармония.

В ефира на “Радиокафе” пианистът разказа за детството си, което е минало под музикалния съпровод на Моцарт и Перголези, както и на много барокова музика, защото и двамата му родители са музиканти.  

Иван Янъков разказа за първите си преподаватели като Трифон Силяновски, който освен блестящ пианист, е и енциклопедична личност, каквито вече няма. “С него, уроците не бяха само клавирни, а на всякаква тема - езотерика, култура, архитектура. Добрите професори така правят, при тях винаги има комперативност”, казва той.

В България първата му учителка е Живка Дончева, която е била репресирана от комунистите. В музикалното училище, след това, е ученик на Теменужка Янева, която го учи на изразителност, мекота на звука, баланс, поведение на сцена и подготовка за концерти. Работил е и с Маер Франк, за когото казва, че е учителят, който го е научил как да свири на пиано.  

В САЩ Янъков продължава да попада на добри преподаватели като Аркади Аронов (руски евреин, избягал от СССР), както и при американката Стефани Браун (която пък е ученичка на Питър Съркин), а също и при многобройните майсторски класове, които посещава.

За новия си албум, пианистът разказва, че избягва да прави концерти и записи по тематика, а разчита на интуицията и усещането си, за това кое да влезе в албума, като целта му е била да има баланс.

Албумът включва Прелюд, фуга и вариация, опус 18, който Цезар Франк пише за орган, а по-късно е направена клавирната транскрипция. Следва Соната за пиано №31 в Ла-бемол мажор от Йозеф Хайдн, и накрая - Вариации по тема от Корели, композирани от Сергей Рахманинов във Франция след дълъг период на мълчание.

Чуйте целия разговор на Лили Големинова в звуковия файл.
По публикацията работи: Елица Елефтерова - Иванова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Елисавета Станчева

Да намерим времето на нашата свобода

Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса. Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия..

публикувано на 18.05.25 в 11:49
Три тенора…и още нещо с Михаил Михайлов и Юрий Николов

Три тенора…и още нещо: "непрекъснато си помагаме и предизвикваме!"

Музикалният спектакъл „Три тенора…и още нещо“ на Камерна опера Благоевград с диригент Георги Еленков ще гостува в София на 23 май на сцената на театър „Сълза и смях“. По този повод ни гостуват двама от участващите трима тенори – Михаил Михайлов и Юрий Николов: "Винаги е удоволствието като трима тенора, които са и приятели, са заедно на сцена...

публикувано на 18.05.25 в 11:07

Като засвири оркестър в града, значи идва празник

Мария Карагьозова ни представя Фестивала на училищните и младежките оркестри, организиран от Асоциацията на фестивалите в България и финансирани от Национален фонд Култура: "Оркестрите загубиха част от структурата си по време на пандемията. Фестивалът насърчава отново децата в тези оркестри. Той е трибуна на музиканти-любители. Не съревнование..

публикувано на 18.05.25 в 10:21

Софийски разкази - арх. Пенчо Койчев и Съдебната палата

Как е описвана Съдебната палата в софийската преса в началото на 40-те години на миналия век, къде и кога е имало проекти да бъде изградена тя още в края на 19 век и началото на 20 век?  Още в спомените на Георги Каназирски-Верин, "Шишковия трамвай" за Бали Ефенди, който е тръгвал от мястото на днешната Съдебна палата. Проектът Екс Професо на..

публикувано на 17.05.25 в 16:00
Йерусалим днес

Историята оживява - Хаджиите от Банско, част първа

Разговорът е с изследователите и генеалози Светлана Дяконова - Арсен - потомка на голям род от Банско и секретар на Българската генеалогична федерация “Родознание” и Ивелин Любенов - индивидуален член на Българската генеалогична федерация ‘Родознание”: Във втората част продължаваме с другите хаджии и техните фамилии: "Срещаме графити от 1771 за..

публикувано на 17.05.25 в 15:00
С Васил Попов

Като чуя прочита, сънувам кошмари със собствената си история

Писателят Васил Попов за сериала по романа му Мамник и издаването на следващия, Лехуса: "Докато пишех "Мамник" мислех, че жанровата литература не е разпространена в България, но се изненадах от интереса на различните възрасти. Снимките приключиха април. Предполагам, че ще е готов зимата. Натрупа се материал - скоро почвам третия. Съвсем различно..

публикувано на 17.05.25 в 14:28
Със Захари Нанков

Не сме високото изкуство, но може да се задълбае

Покана за танцов спектакъл TRAPтайм? от Захари Нанков, танцьор и хореограф: "Концепцията я реализирах преди 3 години, сега я повтарям с ученици от моята школа. Комбинирал съм стила в музиката трап с рагтайм - като музика и роман. Правя съпоставки между тези две епохи - тогава и сега, всичко минава през една игра. Проследяваме нишката как се променя..

публикувано на 17.05.25 в 14:15