Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Деца играят вън

Днес предаването е в Шесто основно училище в София, темата е за достъпността в извънучебно време на училищните дворове, а първи гости са Мая Цанева от сдружение Безопасни детски площадки и Диана Андреева, експерт образование, Национална мрежа за децата:

Мая Цанева:

"Темата за училищните дворове след КОВИД стана особено актуална, тя е въпрос на живот. Едно от първите умения, които децата усвояват е да прескачат оградата. Предизвикателството е тези пространства да станат привлекателни и да се опазят от вандализма. Но пространствата често остават затворени от страх, че не могат да бъдат опазени.

Държавата няма план за действие, няма проследяване къде какво се случва. Няма карта къде са достъпните. Нашето сдружение събра в такава около 100 локации, но често НПО не са в диалог с общините. Дворовете носят усещане на сигурност за родителите, усещане за общност. А там енергията може да се канализира. Пространствата са с неизползван потенциал - там и млади родители се срещат и разхождат малките си деца."

Диана Андреева:

"НМД обхваща 130 организации, които се грижат за благосъстоянието на децата. Вече 13-та година изследваме политиките, свързани с децата и поставяме всяка година оценки на управляващите, това се случва в нашия бележник. В него влиза и темата за спорт и култура. За миналата година оценката е 3,82. Това е една от най-високите оценки в бележника ни.

Темата за зелени класни стаи, кътове за отдих е много важна, няма цялостна политика за местата за свободно време. Там са намесени много министерства. Детето е субект на много политики, а те трябва да действат в синхрон и в последователност. Ако има общностни събития, ще има по-хубав синхрон между училище, родители, граждани. Общините трябва да станат проактивни. А и училищата трябва да се хвалят за това, че дворовете им са отворени."

Включваме от Пловдив Ласка Ненова от сдружение BG бъди активен:

"В началото на август кметът пусна официална заповед, с която отвори училищните дворове за ползване от 12 август, но заповедта му получи голям отпор от директорите. Без интегрирана система за опазването им, те се притесняваха за тях. Организирахме среща в началото на септември с участници от много страни - преподаватели, община, родители, МВР. Направихме работна група за изграждане на правилник по тази заповед, от идея да я превърнем в устойчив пример."

Във втория час даваме думата на директора на Шесто основно училище Адриан Николов и на един от преподавателите, Людмила Николова:

Адриан Николов: "Добри стопани на сградата сме. В момента имаме довършителни дейности по спортната площадка, спечелихме конкурс в МОН. Имаме тенис на маса и по-голяма спортна площадка в задния двор. Изключиелно добре си партнираме с район Средец по отварянето на двора в извънучебно време. Тук няма такива площадки, охраната е осигурена от район Средец. Имали сме също проблеми с вандализма, но сега успяваме да опазим двора. Искаме да облагородим нашия район и да го превърнем в приятна зелена среда за учене. Ще се опитаме да направим висящи градини. Класна стая на открито също е едно от желанието ни."

Людмила Николова: "Промените са за добро - и материална база, и човешкият фактор. Развиваме ценностната система - емпатия, добронамереност. Шесто училище е вълнение, слънце. Трудно е да се научат да работят в екип, в който всеки да има място за личностна изява. Трябва да им даваме криле. Днешните деца са много по-самоуверени, знаещи и можещи, но си остават деца. Дворът не е само за спорт. Имаме училищен парк - децата засаждат цветя, тепърва го обогатяваме. Там имаме занимания по интереси, открити уроци. Децата са готови да творят, да прилагат знанията. Трябва да слушаме децата! Дворът и сърцата ни са отворени, идвайте деца."

Повече за историята на училището и проектите, по които то работи - в звуковия файл.

Продължението е с Веселин Кръстев, съучредител на "Заедно за София":

"Ние сме гражданска организация, свързана с местните общности и подобряване на градската среда. Темата за отварянето на дворовете ми е присърце от години. Училищният двор е специално място, без значение периода на годината. В 80-те със собствени усилия сме си оправяли кошове, врати. Училището е сплотеност. Децата са ти под погледа. 

Училищните дворове трябва да бъдат отворени, но и пазени, както и сградите. Не може да се вандализират, това пречи на идеята. Когато децата и родителите следват модел на поведение, гледат добрия пример. Трябва и да се събират с труд - това кара после да се пази направеното. Съвсем друго е на живо, хората намират допирни точки и започват да живеят по-добре. Като хората са заедно в училищния двор, те се наблюдават. Празниците в училищния двор също сплотяват. Грижата за пространството трябва да е обща, да има общ правилник."

Какво мисли по въпроса районният кмет Tрайчо Трайков:

"Повечето училищни дворове в район Средец са отворени. Споразумяхме се да им осигуряваме охрана. Това е ключов проблем, той усложнява живота на училищните ръководства. Районните администрации инициират нови спортни и детски площадки. Горди сме, че успяхме да направим такива в Княжеската радина с вход откъм "Гурко", ремонтирахме два стрийт фитнеса. А зад тенис масите се събират да танцуват танго. "

Яна Генова, зам.-кмет за култура, образование, спорт и младежки дейности обобщава:

"Имаме нужда от повече добри примери и положително мислене - това, което е направено с училищната среда в Шесто основно училище трябва да бъде отбелязано. Хората, които чухме днес са съвременните будители. 

Сферите, за които отговарям са много важни за личностното развитие. Училищният двор ми е дал усещането какво е успех, усилието да преодолееш себе си. Вярваме, че училищните дворове могат да бъдат пресечна точка, място за сплотяване и общностен живот. Има местни особености, знаем проблемите, и архитектурни заради типовото планиране през соца - напукани настилки, падащи огради, нерегламентирано паркиране. Охраната е на първо място, но чистотата също е голям проблем, не знам как в Шесто у-ще са се справили. 

Направили сме картографиране на проблемите и на възможните решения. Моделите са различни. Осветлението като част от архитектурната среда е много важно. Изработили сме проект как да изглежда училищен двор в различни сфери - спорт, занимания на открито, танци - те са и физическа, и социална активност. Зелени зони, споделени училищни градини. Никой родител не иска да вижда тийнейджърите часове наред в моловете.

Самата среда може да формира връзки между поколенията, уважение към другия. Поръчали сме изработване на методология за ползване от директорите на училищата. Но процесът не може да се случи отгоре надолу. Длъжници сме на съвместното създаване на публичната среда. Гражданските организации са освен партньор и консултант, източник на експертно знание и наш коректив."

Мая Цанева: "Лайтмотивът е надежда. Смятам, че нещата ще се случат, но както на повечето хубави неща, трябва време. За съжаление за обикновените граждани това може би е на дъното на приоритетите. Иначе сме приятно изненадани от хода на събитията, пожелавам това да се случва на много повече места. Да сме нагоре в европейската класация за отворени училищни дворове. Но често изпускаме мнението на децата - бихме могли през неформални методи да съберем оригиналните идеи на децата. Като са чути, стават осъзнати граждани."

Но Радиокафе бе попитало вече един осмокласник доколко той и неговите приятели приемат еднозрачно решението училищните дворове да са достъпни и в извънучебно време, както и да си признае какво правят, ако не са. Освен това, добавя още един възможен любим спорт, който да бъде включен при ремонта на спортните площадки:

Финални думи на Яна Генова: "Всичко, което е свързано  с децата, с развитие в нови посоки, е приоритет. Имаме възможност да предоставим картографирането веднага. А след обсъждане с районните кметове, ще пуснем и методологията, за която говорихме. Плановете можем да разположим визуално на оградите на дворовете."


По публикацията работи: Людмил Фотев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Кирил Николов - Дизела ще бяга от Връшка чука до Ком

Познатият на мнозина Ком–Емине има своето естествено продължение – маршрутът Връшка чука – Ком.  Около 130 км дива, сурова и непокътната Стара планина, която свързва най-западната българска граница с емблематичния връх Ком. Маршрутът е с 6600м денивелация. Стартът на Дизела ще бъде на 27 август в 19:30. През тъмната част от денонощието..

публикувано на 24.08.25 в 18:13
Снимката е илюстративна

Сухи треви и храсти горят в софийския кв. "Кръстова вада"

Пожар гори в квартал "Кръстова вада" в София-съобщиха за Хоризонт от столичната пожарна Сигналът е подаден в 15:06 часа.  Изпратени са шест екипа от Столичната пожарна с 20 пожарникари.  Горят сухи треви и храсти в района на  улица "Мичман Тодор Саев".  Причините за пожара все още не са изяснени.  Няма данни за опасност за сгради и хора.

публикувано на 24.08.25 в 17:05

Габрово отново е джаз

Павлина Хинкова ни представя Международната седмица на джаза в Габрово: "За първа година решаваме да пресъздадем традиция - част от ДНК-то на Габрово. От най-първите стилове тя е най-жизнерадостната музика. Превръщаме нашия град в малко подобие на улиците на Ню Орлийнс. Започваме с лектория за 100-годишнината на Оскар Питърсън, "Махараджата на..

публикувано на 24.08.25 в 10:52
Проект на НБКМ от 1941 г.

Софийски разкази - ул. "Шипка"

Днешната ни радиоразходка е по ул. "Шипка": Една от интересните и артистични улици. Коя е обаче градинката, от която започва разходката и защо? Кога е прокарана и променяло ли се е името ѝ? Впускаме се в историята на Държавното рисувално училище - НХА. Народната библиотека също има интересна съдба и защо не е реализиран цялостния ѝ проект (вижте..

публикувано на 23.08.25 в 16:00
професор Рафаил Попов

Историята оживява - професор Рафаил Попов

Кой е професор Рафаил Попов и защо е част от рубриката ни "Историята оживява"? Той е един от първите археолози, палеонтолози и спелеолози. Разговорът ни е с Евгени Коев - спелеолог и изследовател: "Професор Рафаил Попов е помнен като един от бащите и на археологията, и на спелеологията, нищо че последната не е във фокуса на обществения интерес...

публикувано на 23.08.25 в 15:00
С Матидла като годеници

Адресите на любовта - инж. Иван Иванов

В последните години паметта за най-добрия и най-дълго управлявалия столичен кмет инж. Иван Иванов се възражда, но много малко се знае за личния му живот. Докато учи в Политехниката в Мюнхен той среща двете си големи любови за цял живот - хидроинженерството и Матилда Хинце. Двамата се запознават на концерт с класическа музика в театър..

публикувано на 23.08.25 в 14:00
С Емил Спахийски

Тези, които си тръгват преди да са ни напуснали

Българският филм " Денят, в който тя ще се роди " е включен в официалната селекция на Международния фестивал на късометражното кино в Корча, Албания. Сценарият е на журналиста Емил Спахийски и румънския режисьор Богдан Мурешану, чийто последен филм "Новата година, която така и не дойде" е селектиран в състезателната секция "Хоризонти" на..

публикувано на 23.08.25 в 11:49