“Идеята на проекта е да покажем съвременни европейски поети в метрото. Да разпространим по този начин различните поети на различните европейски държави в нашата столица и по този начин да насърчим хората да използват метрото и да четат поезия”, казва Марина Огнянова от Полския културен институт в София.
Проектът е иницииран от директора на Полския културен институт в София Ярослав Годун, през 2016 г., когато е бил директор. От тогава до сега, всички следващи директори на института продължават тази традиция.
“Ние не сме сами в този проект. Организираме го заедно с Литературен вестник, със Столичната община, с “Метрополитен” и с нашите партньори от Юни Клъстер - това са всички посолства и културни институти от европейските държави, с които всяка година работим”, допълва тя.
С всяка следваща година се увеличават желаещите да се включат в проекта, като тази година ще има участници от 20 различни държави.
Стихотворенията ще бъдат показани в подлезите на метрото - например “Софийски университет”, “Сердика”, но и на самите перони - като “Ломско шосе”, “Лъвов мост”, “Цариградско шосе”.
Сред двадесетте страни, които се включват с участници в проекта, са посолството на на Австрия, Държавният културен институт към Министерство на външните работи, Гьоте институт, посолството на Грузия, посолството на Гърция, посолството на Дания, Институт Сервантес, Италианският културен институт, посолството на Република Кипър, Културно-информационния център на Република Северна Македония, посолството на Норвегия, Институт Камоиш, както и посолствата на Румъния, Словакия, Словения, Украйна, Унгарският културен институт, посолството на Финландия и Чешкият център, както и на Полският институт в София.
“Стиховете на техните поети са представени на паната в оригинал и с превод на български език”, допълва Марина Огнянова.
Чуйте повече в разговора на Лили Големинова с Марина Огнянова в звуковия файл.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..