Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Жители на "Кремиковци" на протест заради задръствания на жп прелеза на входа на района

Снимка: Надежда Герова

Жители на "Кремиковци“ излязоха на протест заради задръствания на жп прелеза на входа на района. Недоволството на местните е свързано с контрола на бариерата, която често образува "тапа" в рамките на 20 до 40 минути.

Христо Недялков е на 47 години. Живее в столичния район "Кремиковци". Казва, че последните 15 години е все по-трудно преминаването през бариерата без чакане от половин час. За да изпълни лични и работни ангажименти, Христо преминава през прелеза 4 пъти дневно, като в поне 3 от тях попада в образувалата се "тапа". Споделя, че местните наричат прелеза "контролно-пропускателен пункт". Шегуват се и по повод влизането на България в Шенген, което Сеславци и "Кремиковци", разделени от релсите, все още не са дочакали.

По думите на местните жители, нужди като достъпа до аптека в региона биват затруднявани заради бариерата. Оказва се на мястото са разположени 6 коловоза, през които ежедневно преминават и маневрират малки дизелови локомотиви, без които пътническите влакове няма да могат да заминават и преминават през местната гара по предварително изготвеното разписание. Това уточниха в писмен отговор от Националната компания "Железопътна инфраструктура". Според жителите на района има и случаи обаче, в които бариерата се спуска и вдига без да е преминал нито един влак или локомотив.

Кметът на район Кремиковци Лилия Донкова, също подкрепи исканията на жителите.

В отговор до Радио София от Националната компания Железопътна инфраструктура обясниха още:

"Местоположението на прелеза в гарата налага, когато се отвори сигнал, който да позволи влак да се приеме от другата страна на гарата (не от страната на прелеза), бариерите да са спуснати. Ако влакът спре в гарата и не продължи движението си към прелеза, се получават описаните случаи, когато бариерата е спусната, дори когато не преминават влакове“.

От държавното предприятие добавиха, че не могат да бъдат налагани ограничения в кои часове да бъдат изпълнявани заявките. По думите им работното време на превозвачите, които гарата обслужва, е през деня. НКЖИ е длъжно да осигурява непрекъснат достъп до обслужващите съоръженията в гарата, като обслужването става по заявка на клиентите.

"Съгласно изискванията на съществуващата нормативна база, максималното време за заемане на прелезите при извършване на маневра е 20 минути. НКЖИ отговаря както за техническата изправност на прелезите, така също и за действията на експлоатационния персонал, отговорен за движението на влаковете. Местоположението на прелеза в гара "Кремиковци" е много специфично. Прелезът обхваща всички коловози на гарата и за всеки влак или возило, което трябва да се придвижи през района, бариерите трябва да бъде спуснати. Това означава, че освен при преминаване на влакове, бариерите трябва да са спуснати и когато се извършват маневрени придвижвания за преместване на вагони от един коловоз на друг за обслужване на клиентите в гарата“.

"Времето, през което прелезът е затворен (т.е. бариерите са спуснати) може да бъде намалено, чрез внедряване на съвременни технически решения. За реализирането е необходимо време за изготвяне на проект и провеждане на обществена поръчка за избор на изпълнител. Трайното решение е изграждане на пътен надлез, за което е необходим значителен финансов ресурс и време. В Националната компания "Железопътна инфраструктура" на този етап няма предвидени средства за изграждане на пътно съоръжение, което да замести пресичането на едно ниво на пътната и железопътната инфраструктура. В район "Кремиковци" на Столичната община е изготвено инвестиционно намерение за изграждане на такъв тип съоръжение, което е подкрепено от НКЖИ и се надяваме съвсем скоро да се намерят средства за изграждането му", казва от НКЖИ. 

Срок за изграждането на съоръжение няма.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

Снимки: Надежда Герова

По публикацията работи: Полина Начева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 15.04.25: Добре сме с кохезията в ЕС, ама още догонваме

На 15 април коментаторите на "Форум" се спряха и разсъждаваха по следните тематични насоки: От мусаката в менюто кой яде картофите и кой – месото ? От влизането на България в Европейския съюз досега заплатите са се увеличили 7 пъти. Инфлацията е "100 и нещо процента". "Дръпнахме", доближихме се до другите европейски страни . Купуваме не (само)..

публикувано на 15.04.25 в 18:40

Кампания на ЧСИ срещу задлъжняване на млади потребители

В края на миналата година стана ясно, че близо 120 000 души на възраст до 30 години в България имат задължения към частни съдебни изпълнители. Най-засегнатата група са младите между 25 и 30 години, където дълговете са близо 80 000. Сред основните причини са необмислени потребителски кредити, вземани за луксозни покупки, телефони, почивки и..

публикувано на 15.04.25 в 16:25
Изложба с картини на Васил Стоилов

Изложба на художника Васил Стоилов с акцент към родното изкуство

В галерия “Уран“ е подредена изложбата с картини на художника Васил Стоилов.  За предисторията на експозицията и какво могат да видят посетителите й, разказа пред Радио София, Лаврен Петров. “Предисторията е почти четиригодишна. Толкова време ни отне да съберем картините на Васил Стоилов за настоящата изложба. Преди 7-8 години..

публикувано на 15.04.25 в 15:35

Какво трябва да знаем и правим с въвеждане на електронната трудова книжка?

От 1 юни 2025 година вече няма да говорим за загубена трудова книжка, защото влиза в сила нейният дигитален вариант, който се съхранява от Националната агенция по приходите (НАП). " Единният електронен трудов запис (ЕЕТЗ ) ще обединява два сега съществуващи регистъра – индивидуалните трудови книжки и уведомленията, подавани от..

публикувано на 15.04.25 в 15:17

Засякоха шофьор с 201 км/ч на Северната тангента в София

Тестовете за измерване на средна скорост с тол системата продължават до края на май. Те се провеждат от миналия четвъртък, а мярката е планирано да влезе в сила най-рано през лятото. Колко ще са камерите на пътя и къде ще измерват средната скорост, а глобите? Резултатите показват, че по 10-километровата отсечка на Северната тангента..

публикувано на 15.04.25 в 14:47

Министерството на финансите и БНБ: България е готова за еврозоната

"Никога не сме били по-близо до еврозоната от момента, в който се намираме сега. Смея да твърдя, че България е готова." Това каза министърът на финансите Теменужка Петкова по време на работна закуска "Финансова политика и конкурентоспособност на българската икономика", организирана от Американската търговска камара (АТК) в България и..

публикувано на 15.04.25 в 14:20