Протест след протест. Години наред. Причината – състоянието на жп надлеза в сърцето на село Гара Елин Пелин.
Разбити фуги и отточни решетки, пропаднали шахти, нарушено състояние на асфалтната повърхност – според протестиращи това са част от очевидните проблеми на мостовото съоръжение.
Работата на жп надлеза обаче е от ключово значение.
Пътят не просто свързва община Елин Пелин с магистрала "Тракия" и столицата, но и обслужва ежедневно тежкотоварен трафик – в региона има множеството логистични бази.
Валентин Киров е сред недоволстващите на мястото. Пази папка с кореспонденция с институциите от 15 години. Живее точно до релсите, обслужващи линията София-Бургас:
"Къщите ни се тресат. В хола си от вибрациите подскачам на фотьойла. Шумът и праховите частици са над нормата. Дори камъчета гълтаме."
Историята на жп надлеза в село Гара Елин Пелин започва през 80-те години на миналия век. По това време нуждата от мостово съоръжение над железопътните релси е свързана с високата промишленост в района. С помощта на надлеза е установена връзка между близките населени места, както и горната и долната част на селото. Мостовото съоръжение обаче е със статут на временна част от пътната инфраструктура, а срокът му на годност е 20 години.
От 2016 г. жп надлезът обслужва тежкотоварни автомобили, а трафикът е в пъти повече от предвиденото за възможностите на моста.
В същата година се извършва основен ремонт на съоръжението, което на този етап е с изтекъл срок на изправност и е животозастрашаващ предвид състоянието му и трафика.
Според протестиращи обаче не дълго след скъпия ремонт на моста проблеми отново започнали да се появяват.
Дни преди протеста, на мостовото съоръжение се случва и пътно-транспортно произшествие. Пропадащи отточни фуги и шахта образуват опасна неравност на пътното платно. Поставен е временен светофар в двете посоки, за да се заобикаля безопасно създалата се неравност. Светофарът обаче показва един и същ светлинен сигнал и в двете посоки. Дни по-късно е сменен с конуси, ограждащи опасността. Въпреки това ситуацията на мястото се оказва повод за сблъсък между автомобили.
Жп надлезът е собственост на Агенция пътна инфраструктура (АПИ) и Община Елин Пелин няма право да извършва намеси по отношение на състоянието на моста.
Припомняме, че по време на миналогодишни протести екип на БНР-Радио София се свърза с АПИ, откъдето получихме отговор, че предстоят козметични ремонти и "състоянието на съоръжението ежедневно се наблюдава от експерти на Областното пътно управление София".
Община Елен Пелин от своя страна има създаден проект за околовръстно трасе, за което обаче се изисква финансиране, непосилно за бюджета на района. Така жителите остават в капана на постоянните аварийни намеси на моста и тежкотоварния трафик, обслужващ логистичните бази.
На протеста вчера не присъства представител на АПИ.
Не е ясно дали протести се очакват и тази седмица. В случай на такива движението бива отбивано с намесата на органи на реда.
Най-разпознаваемата кампания на Столична библиотека - лятната кампания “Зелени библиотеки“, стартира на 2 август в парк “Гео Милев“ от 10.30 ч. В 11-тият сезон на инициативата гражданите и гостите на София ще срещнат арт посланиците на кампанията Виктория Бешлийска, Иван Ланджев, поетите Бойко Ламбовски, Виолета Кунева и победителката на софийския..
Алла Узун е етническа българка от Украйна. Каца в България през януари 2025 година където планира да остане за постоянно. През април записва курс за изучаване на български език към организация “Каритас”, София. Днес има успешно завършено ниво B1 за познание на езика, а крайната ѝ цел е да научи перфектно български език. Казва, че след успешно..
Допълнителни разходи в размер на 1,36 млн. лв. по бюджета на Министерския съвет за 2025 г. одобри на днешното си заседание правителството. Средствата са предназначени за дейности по стопанисване и управление на поземлен имот с площ 958 510 кв. м - парк “Врана“. С тях ще се разпорежда областният управител на област София Стефан Арсов. "Благодаря на..
Ваучерите за храна са най-популярната социална придобивка на работа. Това показва проучване, в което са участвали над 20 хил. респонденти. От 2024 г. ваучерите за храна станаха изцяло дигитални. Световната банка определя ваучерите за храна като една от най-ефективните мерки за социална подкрепа. “Ваучерите за храна са все още и безапелационно, може би..
Българките от Time2Dare станаха първият и единствен засега изцяло женски ветроходен отбор в историята на престижната международна регата Aegean 600 , който успява да завърши, и първите носителки на специалната награда на Хера , връчвана на най-женския екипаж в памет на Гана Конончук, учредена след смъртта ѝ през 2024 г. Въпреки..