Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

След 10 години Националният музикален театър отново представя оперетата "Хубавата Елена“

Антонио Дачовски
Снимка: Мария Бояджиева
На 27 и 28 май на сцената на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ ще бъде премиерата на "Хубавата Елена“ от Жак Офенбах. С този спектакъл ще бъдат отбелязани и 60 години от основаването на Учебния музикален театър към Националната музикална академия.

„Хубавата Елена“ е опера-буфа в две действия, създадена от френския композитор Жак Офенбах. Тази година се навършват и 145 години от смъртта на композитора.

“Това, което най-вече отличава произведението, което ние правим и което Офенбах създава, е осмиването на политическата обстановка в тогавашна Франция. Сатирата, която той и неговите двама либретисти правят. Тогава създава и тази опера, която критиците настояват да бъде наречена опера-буфа, което означава комична опера.

В съвремието обаче е прекръстена и на оперета, така че на много места я познават и като оперетата “Хубавата Елена”. За жанра на оперетата допринася и Макс Райнхард, който прави преработка на “Хубавата Елена” и от три действия, както е в оригинал, я прави в две действия. Той прави една доста по-ясно насочена обработка към това как виждаме хора, които се преправят на богове и казваме, че няма Бог и всичко е една измислица, но в един момент (в сценичната редакция, която аз съм направил за този случай) ще видим как изведнъж боговете ще се появят”, казва Антонио Дачовски.

Жак Офенбах е автор на над 100 оперети и една опера “Хофманови разкази”, чиято премиера не успява да доживее. В България най-поставяни са неговите оперети “Орфей в ада” и “Хубавата Елена”. За последен път оперетата “Хубавата Елена” е поставена преди 10 години. Тази година в постановката си партнират Музикалната академия и Музикалният театър.

“Имаме доста интересни разпределения на ролите. Тази година отново сме включили и от котийските колеги солисти - Хейин Уан, Пан Менчии, Пеньо Пирозов, които влизат в образа на Парис, Аида Пипоян, Теодора Тошева, Джун Ци ще влязат в образа на Елена, царят Менелай е Калоян Ченов (както и Антонио Дачовски), а в ролята на Калхас ще бъде Мартин Димитриевски от Северна Македония”.

В оперетата има и доста образи, които не са включени в оригиналната творба, разказа още Антонио Дачовски и допълни, че освен китайските студенти, в оперетата са включени и такива от Гърция като Анна Елефтериаду, която влиза в образа на Хера. 

В сценографията на Пеньо Пирозов е включена и мултимедия, а впечатляващите костюми са изработени от покойната вече художничка Евгения Раева, която е оставила следа във всички костюми, които е създала.     
На диригентския пулт ще застане проф. д-р Деян Павлов, а режисьор е проф. Виолета Горчева.

Още за премиерата на оперетата “Хубавата Елена” чуйте в разговора на Гергана Пейкова в звуковия файл.

По публикацията работи: Елица Елефтерова-Иванова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - Радиоразходка по ул. Георги С. Раковски

Разходката по ул. Георги С. Раковски започва от най-високото ѝ място, с паметника на Вазов и витошката морена, от която да гледа към любимата си планина. Наблизо е Палатата Св.София, дело на арх.Парашкеванов (1929). Там е пл.Николай Гяуров, кръстен по инициатива на Гена Димитрова, която също живее наблизо. Следва историята на Военния клуб - коя всъщност..

публикувано на 19.07.25 в 16:00
Аспарух Лешников

Историята оживява - Аспарух Лешников, АРИи първа и втора

Веселина Узунова от ИИИ-БАН за Аспарух Лешников: "Басът на групата Роберт Биберти е завиждал и на Аспарух Лешников, и на евреите в групата. Омразата по онова време се е ширила, дори и между членовете на групата. Аспарух Лешников става плячка на Биберти. След 9 септември 1944 на Лешников не е разрешено да напусне България. Писмата му доказват..

публикувано на 19.07.25 в 15:00
Борю Зевзека (в средата) с приятели

Адресите на любовта - Борю Зевзека

Борис Руменов, чиито псевдоним Борю Зевзека е измислен от проф. Иван Шишманов, е легендарна фигура сред софийските интелектуалци и бохеми през първите десетилетия на ХХ век. Името му е нарицателно, и също както за проф. Александър Балабанов, за него се разказват комични и куриозни случки. Хуморът му е свеж, заразителен и незлоблив, автор е на 15..

публикувано на 19.07.25 в 14:00
С Константин Драгов и Сана Драгова

Медитацията е начин да се чувстваме нормално

Шри – Шри Рави Шанкар гостува отново в България – Константин Драгов и Сана Драгова: "Той е основателят на фондация "Изкуството да живееш", тя е в над 180 държави. Учителят ще има лекция с възможност за въпроси и отговори и най-вече, ще има медитация в залата (НДК - зала 1). Ще е като на концерт. Заедно ще преминем отвъд хаоса. Блаженството е..

публикувано на 19.07.25 в 11:54

Киното е лесен път за предаване на култура

Филмът „Гунди“ влиза в британската разпространителска мрежа – режисьорът Димитър Димитров с подробностите: "Много е важно, че филмът продължава като част от програмата на британските кина от веригата "Одеон". Тя е достъпна в сайта им и те са си направили сметка, че не само българи ще го гледат. Като студент там не съм си и мечтал, че някой ден мой..

публикувано на 19.07.25 в 11:02

Мост между поколенията

Голямата маса: Градски дворове – Божидар Емануилов, зам.-кмет на "Оборище":  "Има най-различни работилници за деца и възрастни в един от дворовете, гаражна разпродажба в друг, жива музика. Градските дворове е изчезваща среда, тези, които сме израснали в центъра ги помним. Те са мост между поколенията. Има и хора, които негодуват заради ограничения..

публикувано на 19.07.25 в 10:11

Уличното изкуство дава свобода

Уикенд с „ Мале-мале“ – второ издание на мини фестивала в Южния парк, гост по този повод ни е Петринел Денев: "Програмата ни е малка, първото издание бе изцяло за деца. Хуморът е подходящ и за възрастните. Предвидили сме и уъркшоп за улична клоунада - така и ние започнахме с "Мале-мале". Уличното изкуство дава свобода - да пробваш, да..

публикувано на 19.07.25 в 10:00