Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

През платформа учители споделят иновативни подходи в образованието

Владимир Колев от инициаторите, разказа пред Радио София

Пример от 95. Средно училище „Проф. Иван Шишманов“ в София / Снимки: издателството "Клет"

Ученици от  95-о столично училище, вдъхновени от своята преподавателка по история, са открили един много интересен и атрактивен начин да пресъздадат усвоеното от митологията на древна Елада в социалната мрежа.
Те създават профили на древногръцки божества или умалени модели на египетски пирамиди в съвременен контекст, като в ролята на боговете влизат самите ученици.

В тези профили те споделят публикации, които разкриват личността, сферите на влияние и отношенията им с другите божества.

 Чрез този подход учениците не само се запознават с митологията, но и развиват умения за креативно изразяване и работа с новите технологии.

Идеята е  на преподавателя по история  Николета Димитрова използва иновативен подход, за да ангажира децата, стимулира тяхното любопитство и превръща учебния процес в интерактивно преживяване, комбинирайки традиционното обучение с новите технологии.

Тя е отличена в инициативата "Търсим и споделяме опита на учителя" на издателството "Клет България“, която цели да популяризира ефективни педагогически практики сред учителите по история и цивилизации в пети клас, както и по компютърно моделиране и информационни технологии в пети и шести клас.

"В съвременния свят, в който технологиите и интересите на учениците се променят със светкавична скорост, е важно да намерим правилните подходи, с които да отключим любопитството на децата в класната стая и да насърчим тяхната активност.

Вярваме, че методът на педагога Николета Димитрова е перфектният пример за това как ученето може да се превърне в забавен и запомнящ се процес, и сме повече от щастливи да го споделим като част от нашата инициатива", казва Владимир Колев, управител на издателството.

Инициативата "Търсим и споделяме опита на учителя“ се утвърди като платформа за обмен на опит и знания, която насърчава иновативния подход към преподаването и креативността в образованието. Благодарение на нея издателството събира и разпространява ценни педагогически ресурси, които могат да бъдат внедрени в класните стаи, за да направят обучението още по-въздействащо, ефективно и близко до нуждите и желанията на съвременните ученици, обясняват те.


Владимир Колев разказа повече за инициативата и в предаването "Радиокафе“

"Стартирахме на 10 декември 2024 г. с основната цел да дадем възможност на учителите да предават своя опит, идеи, практики на своите колеги. След като събрахме първите практики, започнахме и поетапното им споделяне с аудиторията, като на всеки две седмици провокирахме изпращането на нови практики и същевременно споделяхме онези, които вече бяха изпратени към нас", посочи Колев. Те са качени  и могат да бъдат намерени на сайта на издателството.

Идеята се заражда след организирани срещи на живо в рамките на формата "Един учебен час" с учители от цялата страна.

"Тези срещи бяха организирани локално във всеки областен град и в някои по-големи градове в страната при много голям интерес. На работни листове учителите, разделени по групи, имаха възможност да направят разработка на урок по избрана от тях тема.

Срещнахме изключително много креативност и творческа енергия. Учителите от региона се срещнаха със свои колеги, обменяха идеи, вдъхновяваха себе си и това ни накара да стартираме настоящата инициатива, за да дадем още по-голяма гласност между учителите, независимо от времето, пространството и мястото, в което те работят", разкри още Владимир Колев.

По думите му, инициативата се фокусира върху два, на пръв поглед противоположни предмета  - "История и цивилизация" и "Компютърно моделиране и информационни технологии" от 5 до 10 клас.

"Спряхме се на тези учители, защото често това са по един преподавател в училище, по един колега, до който можем по-лесно да достигнем и мотивираме", уточни той.

И двата предмета си приличат по това, че боравят основно с паметта и има връзка между преподавателите по история и по информационни технологии в подхода, по който се възпроизвежда тази информация, уточни Владимир Колев.

Още подробности за вдъхновяващата инициатива чуйте в разговора на Гергана Пейкова.

По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Обявиха конкурс за визуални арт инсталации, свързани с опазването на софийските реки

В столицата ще се проведе конкурс за създаване на визуални арт инсталации, свързани с опазването на софийските реки, тяхното минало и възможното им бъдеще като пространства за среща между природа и култура. Инициативата се организира от фондация "Колективът“. Поканата е част от подготовката за шестото издание на фестивала "Реките на София“ , който..

публикувано на 23.04.25 в 19:21
Председателят на БСК Добри Митрев

Българската стопанска камара отбелязва 45 години от своето учредяване

През 2025 година Българската стопанска камара отбелязва 45 години от своето учредяване.  “Към днешна дата над 22 хил. български компании членуват в БСК. Над 120 браншови организации, регионални структури в цялата страна, БАН, и др. 45 години е един доста дълъг период, в който една организация има възможност да покаже това, което може. Какъв е..

публикувано на 23.04.25 в 19:05

Специалистите по здравни грижи искат да станат пълноправен партньор на НЗОК

Специалистите по здравни грижи да станат пълноправен договорен партньор на здравната каса, като бъде въведен и стандарт за такива дейности, които да гарантират качество на услугите. За това настояват от Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ), които искат спешни промени в Националния рамков договор и Закона за..

публикувано на 23.04.25 в 18:39

"Форум", 23.04.25: България изостава с прилагането на европейското цифрово законодателство

Коментатори във "Форум" тази седмица са юристът Мими Шишкова и експертът от "Екипът на София" Жоро Пенчев. Заедно с водещата Елена Пъневска, обсъдиха различни теми, сред които и: Докладът на БХК -   цифровите права;  България изостава с прилагането на европейското цифрово законодателство, по-конкретно Акта за цифровите услуги, Акта за свободата..

публикувано на 23.04.25 в 18:20

Иновативните училища обменят опит и добри практики

Какво означава “Иновативно училище“ и как учениците в едно такова училище обменят опит и добри практики със свои връстници от други училища? Столичното 6-о ОУ “Граф Игнатиев“, е иновативно училище, което участва  в Националната програма „Иновации в действие“ в екип с още четири училища от София, Враца, Стара Загора и дори Прага. Повече разказаха..

публикувано на 23.04.25 в 17:16

Над 2 млн. лв. за компенсации на семейства, чиито деца не са приети в градини и училища

Малко над 2 милиона лева отпусна правителството на четири общини, за да се платят компенсации на семействата с деца от 3-годишна възраст до приемането им първи клас заради липсата на места за тях в общинските и държавните детски градини и училища. Средствата са за месеците януари и февруари и са за 1 щ977 деца от Столичната община, 51 от община..

публикувано на 23.04.25 в 17:06
Юлиян Петров, синдикат Образование към КТ

Децата с дефицити може да повтарят първи клас

От много години коментираме началния етап в българското образование и установихме, че преминаването на бърза скорост от 1. до 4. клас и с едно лишено от смисъл външно оценяване, не е най-доброто структуриране на образованието в този етап. Имали сме много предложения от цялата страна и затова решихме да направим последното проучване. Водещото тук е..

публикувано на 23.04.25 в 16:56