Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Влиянието на японското и китайското изкуство у нас до края на ХХ век - в СГХГ

Кацушика Хокусай (葛飾北斎, 1760–1849) - Гръмотевична буря в полите на планината, 1830–1832, от серията „36 изгледа с планината Фуджи“, гравюра на дърво, колекция Георги Соколов
Снимка: СГХГ

"Как изкуството на Япония и Китай навлиза в българските земи до края на ХХ век" – заглавие като това предполага разказ, историческа хронология, описание на процеси.

В случая обаче точно така е наименованието на актуална изложба в Софийската градска художествена галерия (СГХГ), която може да разгледате до края на август.

Фактически в експозиционните зали могат да се видят рисунки, маски, гравюри и други творби, притежание на български галерии и още повече – от частни колекции.

Красимир Илиев / Снимка: Александра Илиева

Влиянието на далекоизточното изобразително изкуство върху българските художници прониква у нас от Запад – обясни пред БНР-Радио София изкуствоведът и куратор Красимир Илиев.

Импресионизмът е повлиян от японската гравюра. След това – сецесионът. Заради бързината, с която страната ни се откъсва от Средновековието и се превръща в модерна държавата, в началото на ХХ век се появява фразата "българите са японците на Балканите".

"За мен Никола Петров е първият наш импресионист, който усеща не само техниката на рисуването, а и вътрешния дух, която носи далекоизточната култура. Друга голяма фигура след него е Иван Милев."

Иван Милев (1897–1927) - Принцеса Турандот, 1922, темпера, златен и сребърен бронз върху хартия, частно притежание

Илиев отбеляза, че до 1944 г. Япония доминира, в края на 1933 г. е първата изложба.

След Деветосептемврийския преврат страницата с Япония се затваря и в началото на 50-те години нахлува китайската култура и изобразително изкуство. През 1951 г. изложба с китайски литографии е посетена от над 80 хиляди души за 1 месец, което е показателно за огромното латентно любопитство на българите към това изкуство.

Китайската живопис повлиява дори на художници като Дечко Узунов и Стоян Венев.

Последните години на ХХ век, а и до днес, особено значение в културния ни живот всяка есен имат Дните на японската култура, в които следим и актуалното в тяхното изобразително изкуство, отбеляза още кураторът на изложбата.

В години на ХХI век Китай има мощно влияние.

Чуйте разговора на Гергана Пейкова.

По публикацията работи: Георги Нейков

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
С автора на Етюдите на София - 10 години в кадри

Софийски разкази - Етюдите на София - 10 години в кадри

Разговор с Иван Шишиев, автор на "Етюдите на София - 10 години в кадри" - книга, осветена на преводача. Посвещението идва дни преди принта. Кой е преводачът обаче? И кой е фотографският метод, използван от автора? "В началото снимах изключително черно-бяла София. Сега е изключително цветна. Някои от началните страници са от първите публикувани кадри,..

публикувано на 20.09.25 в 16:00

Историята оживява - Александър (Сашо) Божинов, копривщенският артист

Наричат го "последният бохем на Копривщица" или "Чичо Сашо" от радиоточката на Копривщица. Като художник рисува своите вдъхновителки и неземната хубост на родния град. Четката му е искрена. Подробности от близкия му приятел Дойчо Иванов, уредник в къщата-музей "Димчо Дебелянов". Но и от друг копривщенец, бивш уредник на същата къща-музей Славимир Генчев...

публикувано на 20.09.25 в 15:00
Йошинори Маеда

Адресите на любовта – Анастасия Макрелова и Йошинори Маеда или първата българка, омъжена за японец

Любовната история на Анастасия Макрелова и Йошинори Маеда започва със затъналия в преспи „Ориент-експрес“ – случка, описана от Агата Кристи.  Японският журналист е приютен в дома на Макрелови, за да не измръзне в неотопления влак, но любовта между него и 19-годишната абитуриентка от Френския колеж Сийка избухва като волтова дъга. И нито..

публикувано на 20.09.25 в 14:00
С Лоренцо Дабове и организатора на фестивала, Винченцо Матерацо (вляво)

Разделението винен юг - бирен север е абсолютен мит

На Фестивал на историческите бири в Требаселеге, Италия ни водят италианският бирен гуру Лоренцо Дабове и организаторът на фестивала, Винченцо Матерацо: "Абсолютен мит е това разделение на винен юг и бирен север. Всичките южни райони сме много заинтересовани от изкуството на бирата. В Италия няма много големи бирени традиции, но всичко правено е много..

публикувано на 20.09.25 в 12:31
Валерия Джукич

Трябва да сме жилави, това е отношение към живота

Новата иновативна платморма за търсене на работа на Bulgaria wants you , ни е представена от Валерия Джукич, главен опертивен директор на Bulgaria Wants you: "Революционна чак, не бих казала, но прагматична - да! Обърнахме начина, по който се търси работа. Хора има, но трудно е за човек да се свърже с компанията, затова решихме да дадем на..

публикувано на 20.09.25 в 11:38

Весело, пъстро, цветно

30-и Юбилеен Ратха Ятра Фестивал в България на   Лятната сцена в парк „Борисова Градина”, на 21-ви септември (неделя) от 11:00 до 20:30 часа. По този повод сме с организатора  Фахрадин Фахрадинов: "Това е духовна традиция, посветена на един Бог с много имена - това е името, на което се покланят, много е пъстро с активности за деца - писане на..

публикувано на 20.09.25 в 11:17

Да могат децата сами да правят разликата между добро и зло

"Пазителите на Фенера: Оскар“ е новият роман на Радостина Николова. Това е първата книга от замислена поредица, която отваря важни теми, като корупцията – по разбираем и увлекателен за децата начин. Романът провокира младите читатели да мислят критично и да имат увереността, че могат да променят към по-добро дори и света на възрастните: "Идеята,..

публикувано на 20.09.25 в 10:24