Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дан Колар: И в София, и в Братислава споделените градски пространства са окупирани от автомобили

Снимка: БГНЕС

Конференцията Velo-city 2025 тази година се провежда в полския град Гданск. “Това е шестата или седмата конференция Velo-city, на която присъствам. В този смисъл имам база за сравнение с предишни издания. Разбира се, тази година не съм толкова въодушевен, колкото когато участвах за първи път. Това беше през 2017 г., а домакини бяха градовете Арнем и Неймеген в Нидерландия.

Естествено, че в ниската земя възприемат колоезденето по съвсем различен начин, отколкото хората, където и да е по света. Така, че преживяването там беше несравнимо”, казва Дан Колар - изпълнителен директор на Циклокоалиция - най-голямата гражданска адвокатска кантора за защита на правата на велосипедистите в Словакия. 

В рамките на форума той е присъствал на представянията на нови технически решения. Чрез тях има възможност да достигне до непознати за него детайли в областта на градското колоездене. 
Според Дан Колар, в момента държавните институции не подкрепят така решително велосипедното движение, както са свикнали да се случва през последните години. Постигнатият напредък до известна степен се забавя, а на места дори се заличава. 

Въпреки това продължават да се влагат средства за велосипедни проекти от местните администрации. Външните инвестициите в Словакия за колоездачна инфраструктура или изобщо за какъвто и да е вид нови съоръжения са от особена важност. Тъй като често общините в страната нямат нужните финанси, за да реализират свои проекти. “Има градове, които са осъзнали нуждата от градско колоездене и защо то е важно. В Словакия се намират от три до пет града - същински пионери в това отношение. Та, когато на тези места видят, че се отделят средства за велосипедни проекти, те са готови да участват в процесите”, кава той.

Понякога подобни прагматични инициативи са необходими, за да се раздвижат темите за алтернативната мобилност. Повечето големи области и градове записват някъде в стратегическите си документи нуждата от развитие на велосипедна инфраструктура. Така, че на теория местната администрация в Словакия подкрепя колоезденето в населените места. Но, на практика понякога реалността е различна. 
Дан Колар
Град Търнава е един от добрите примери. Постоянно се провеждат различни инициативи за стимулиране на колоезденето. Такъв е реализираният проект “Жълтото колело” - система за колела под наем, която се отличава със социалната си насоченост. За 30 евро ползвате лично базово градско колело в рамките на 1 година. 
Този проект се оказа изключително успешен, а към момента са наети над 600 велосипеда. Тази година, организаторите на кампанията информират, че ще осигурят велосипеди с по-ниска рамка, които са подходящи и за по-възрастните хора. В момента се обсъжда и възможността за наем на товарни колела.

Друг град, който дава добър пример във велосипедно отношение е Тренчин. Също така по-малки населени места като Малацки. Там живеят малко над 20 хиляди души. В Малацки за около 8 години, хората са успели тотално да трансформират обществените си пространства, включително и напълно завършена и свързана вело мрежа. 

В столицата Братислава обаче ситуацията е по-различна - промените се случват по-бавно. И в София, и в Братислава споделените градски пространства са окупирани най-вече от автомобили. Вече повече от 4 години е забранено да се паркира, където и да е върху пешеходни пространства и това подобрява значително ситуацията. Освен това Общинският съвет в Братислава е уредил и различни зони за паркиране. Това се е случило преди около 6 години и е дало добър резултат в развитието на целия град. Мярката се отрази положително включително и върху вело общността. Не говорим за изграждане на нова колоездачна инфраструктура. Но, от друга страна зоните за паркиране дадоха повече възможности за придвижване в столицата. 

Тази година фокусът на вниманието е върху Социалния план за климата. Това е нов финансов механизъм изработен от Европейския съюз. Свързан със Схемата за търговия с емисии на Европейския съюз. Също така в него се включват уязвимите домакинства и ползвателите на транспорт. Очаква се покачване на цените на горивата и енергията в резултат на зеления преход. Най-общо казано шофирането ще стане още по-скъпо удоволствие. Този нов финансов механизъм има за цел да компенсира тези покачвания на цените. Да осигури средства за страните членки в борбата срещу транспортната бедност. 

В тази връзка колоезденето трябва да бъде част от тези процеси. То може да изиграе ключова роля в справянето с проблемите на мобилността. Така, че това са теми, по които Дан Колар и екипът му работят в момента. 

Според него изглежда все по-вероятно в Социалния план за климата на Словакия да бъдат включени средства за велосипедна инфраструктура. Към момента предвидената сума по Плана за климата на страната е в размер на около 1.6 млрд. евро. От една страна това не са особено много средства, но за държава с размерите на Словакия този фонд ще даде резултат. 

"Безспорно е важно да говорим как да се справим с транспортната бедност. Независимо дали става дума за този специфичен финансов механизъм. А, колелото е ефективен и сравнително лесно достъпен начин на придвижване. Опитваме се постоянно да дискутираме в публичното пространство какви са ползите от градското колоездене", казва още той.

Чуйте повече в разговора на Боян Бочев в звуковия файл.
По публикацията работи: Елица Елефтерова-Иванова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - улица Славянска

Какво е най-важното за ул.Славянска, по която се разхождаме радиофонично днес? Тя свързва Народния театър с гробницата на Княз Александър. Започваме от сградата на Народния театър и името с което я свързваме е проф.Шишманов - министър на Просвещението. В края на 1906 сградата е готова и театърът е открит в януари следващата година. Защо сградата е..

публикувано на 13.09.25 в 16:00

Историята оживява - Дигитален център “Копривщенският микросвят”

Питанки по историческото минало на Копривщица намират отговор в новия проект за Дигитален център "Копривщенският микросвят в българската и световна култура", създаден с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура". Слушаме Светлана Мухова от Дирекцията на музеите: "В една от стаите ще представяме видеа на традиционни копривщенски гозби, в друга -..

публикувано на 13.09.25 в 15:00
Симеон Велики, нарисуван от Димитър Гюдженов

Адресите на любовта - Цар Симеон Велики

Симеон Велики ръководи Първото българско царство 34 години. При неговото управление границите на държавата ни се простират на три морета – Черно, Бяло и Адриатическо. Страната ни е най-голямата сила в цяла Източна Европа, а царуването му, както всички знаем от училище,  се определя  от историците като “Златен век на българската книжнина и..

публикувано на 13.09.25 в 14:00
Дани Димитрова

Всяка дама при нас е кралица

В началото на празника на Радио София на най-старите тенис-кортове в София, с нас е  Дани Димитрова , организатор на лигата "Смайл къп": "Основахме я с 12 момичета, имаме вече над 260 участнички. В любителския тенис сме, аз например играя само от две години. Няма достатъчни турнири за дами. Лишени от его сме. Даваме чудесен пример. Завързват се..

публикувано на 13.09.25 в 11:49

Тенисът и радиото като антидепресанти

Честваме 18 години Радио София с демонстративен тенис турнир в Борисовата градина с участието на музиканти, артисти и други приятели. Георги Георгиев от "Остава" и ще свири, и ще играе тенис, а някои го помним и като тонрежисьор в Радио София: " При мен е по-разводнено, играех между 2007-9. Много години не бях играл. А тук ми дойде апетит да..

публикувано на 13.09.25 в 10:00

Първо издание на Детски фестивал "Надежда" с арт работилнички и игри

Детският фестивал "Надежда" ще има своето първо издание в едноименния столичен квартал и ще зарадва малчуганите непосредствено преди първият учебен ден. Пред Общинския културен институт “Надежда“, до Метростанция “Хан Кубрат“, в събота (13 септември) от 15 часа и в неделя (14 септември) от 10 часа ще се проведе този своеобразен празник за..

публикувано на 12.09.25 в 17:40

НЗОК с полезна информация преди началото на учебната година

Какво трябва да направят за своето здраве учениците преди началото на учебната година? Общопрактикуващите лекари извършват профилактични прегледи на учениците и предоставят данни за извършени задължителни имунизации за възрастта. Вече е факт дигитализацията на този процес. Информацията за здравословното състояние на детето (ръст, тегло, обиколка на..

публикувано на 12.09.25 в 17:32