Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дан Колар: И в София, и в Братислава споделените градски пространства са окупирани от автомобили

Снимка: БГНЕС

Конференцията Velo-city 2025 тази година се провежда в полския град Гданск. “Това е шестата или седмата конференция Velo-city, на която присъствам. В този смисъл имам база за сравнение с предишни издания. Разбира се, тази година не съм толкова въодушевен, колкото когато участвах за първи път. Това беше през 2017 г., а домакини бяха градовете Арнем и Неймеген в Нидерландия.

Естествено, че в ниската земя възприемат колоезденето по съвсем различен начин, отколкото хората, където и да е по света. Така, че преживяването там беше несравнимо”, казва Дан Колар - изпълнителен директор на Циклокоалиция - най-голямата гражданска адвокатска кантора за защита на правата на велосипедистите в Словакия. 

В рамките на форума той е присъствал на представянията на нови технически решения. Чрез тях има възможност да достигне до непознати за него детайли в областта на градското колоездене. 
Според Дан Колар, в момента държавните институции не подкрепят така решително велосипедното движение, както са свикнали да се случва през последните години. Постигнатият напредък до известна степен се забавя, а на места дори се заличава. 

Въпреки това продължават да се влагат средства за велосипедни проекти от местните администрации. Външните инвестициите в Словакия за колоездачна инфраструктура или изобщо за какъвто и да е вид нови съоръжения са от особена важност. Тъй като често общините в страната нямат нужните финанси, за да реализират свои проекти. “Има градове, които са осъзнали нуждата от градско колоездене и защо то е важно. В Словакия се намират от три до пет града - същински пионери в това отношение. Та, когато на тези места видят, че се отделят средства за велосипедни проекти, те са готови да участват в процесите”, кава той.

Понякога подобни прагматични инициативи са необходими, за да се раздвижат темите за алтернативната мобилност. Повечето големи области и градове записват някъде в стратегическите си документи нуждата от развитие на велосипедна инфраструктура. Така, че на теория местната администрация в Словакия подкрепя колоезденето в населените места. Но, на практика понякога реалността е различна. 
Дан Колар
Град Търнава е един от добрите примери. Постоянно се провеждат различни инициативи за стимулиране на колоезденето. Такъв е реализираният проект “Жълтото колело” - система за колела под наем, която се отличава със социалната си насоченост. За 30 евро ползвате лично базово градско колело в рамките на 1 година. 
Този проект се оказа изключително успешен, а към момента са наети над 600 велосипеда. Тази година, организаторите на кампанията информират, че ще осигурят велосипеди с по-ниска рамка, които са подходящи и за по-възрастните хора. В момента се обсъжда и възможността за наем на товарни колела.

Друг град, който дава добър пример във велосипедно отношение е Тренчин. Също така по-малки населени места като Малацки. Там живеят малко над 20 хиляди души. В Малацки за около 8 години, хората са успели тотално да трансформират обществените си пространства, включително и напълно завършена и свързана вело мрежа. 

В столицата Братислава обаче ситуацията е по-различна - промените се случват по-бавно. И в София, и в Братислава споделените градски пространства са окупирани най-вече от автомобили. Вече повече от 4 години е забранено да се паркира, където и да е върху пешеходни пространства и това подобрява значително ситуацията. Освен това Общинският съвет в Братислава е уредил и различни зони за паркиране. Това се е случило преди около 6 години и е дало добър резултат в развитието на целия град. Мярката се отрази положително включително и върху вело общността. Не говорим за изграждане на нова колоездачна инфраструктура. Но, от друга страна зоните за паркиране дадоха повече възможности за придвижване в столицата. 

Тази година фокусът на вниманието е върху Социалния план за климата. Това е нов финансов механизъм изработен от Европейския съюз. Свързан със Схемата за търговия с емисии на Европейския съюз. Също така в него се включват уязвимите домакинства и ползвателите на транспорт. Очаква се покачване на цените на горивата и енергията в резултат на зеления преход. Най-общо казано шофирането ще стане още по-скъпо удоволствие. Този нов финансов механизъм има за цел да компенсира тези покачвания на цените. Да осигури средства за страните членки в борбата срещу транспортната бедност. 

В тази връзка колоезденето трябва да бъде част от тези процеси. То може да изиграе ключова роля в справянето с проблемите на мобилността. Така, че това са теми, по които Дан Колар и екипът му работят в момента. 

Според него изглежда все по-вероятно в Социалния план за климата на Словакия да бъдат включени средства за велосипедна инфраструктура. Към момента предвидената сума по Плана за климата на страната е в размер на около 1.6 млрд. евро. От една страна това не са особено много средства, но за държава с размерите на Словакия този фонд ще даде резултат. 

"Безспорно е важно да говорим как да се справим с транспортната бедност. Независимо дали става дума за този специфичен финансов механизъм. А, колелото е ефективен и сравнително лесно достъпен начин на придвижване. Опитваме се постоянно да дискутираме в публичното пространство какви са ползите от градското колоездене", казва още той.

Чуйте повече в разговора на Боян Бочев в звуковия файл.
По публикацията работи: Елица Елефтерова-Иванова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Проект на НБКМ от 1941 г.

Софийски разкази - ул. Шипка

Днешната ни радиоразходка е по ул. Шипка: Една от интересните и артистични улици. Коя е обаче градинката, от която започва разходката и защо? Кога е прокарана и променяло ли се е името ѝ? Впускаме се в историята на Държавното рисувално училище - НХА. Народната библиотека също има интересна съдба и защо не е реализиран цялостния ѝ проект (вижте..

публикувано на 23.08.25 в 16:00
професор Рафаил Попов

Историята оживява - професор Рафаил Попов

Кой е професор Рафаил Попов и защо е част от рубриката ни "Историята оживява"? Той е един от първите археолози, палеонтолози и спелеолози. Разговорът ни е с Евгени Коев - спелеолог и изследовател: "Професор Рафаил Попов е помнен като един от бащите и на археологията, и на спелеологията, нищо че последната не е във фокуса на обществения интерес...

публикувано на 23.08.25 в 15:00
С Матидла като годеници

Адресите на любовта - инж. Иван Иванов

В последните години паметта за най-добрия и най-дълго управлявалия столичен кмет инж. Иван Иванов се възражда, но много малко се знае за личния му живот. Докато учи в Политехниката в Мюнхен той среща двете си големи любови за цял живот - хидроинженерството и Матилда Хинце. Двамата се запознават на концерт с класическа музика в театър..

публикувано на 23.08.25 в 14:00
С Емил Спахийски

Тези, които си тръгват преди да са ни напуснали

Българският филм " Денят, в който тя ще се роди " е включен в официалната селекция на Международния фестивал на късометражното кино в Корча, Албания. Сценарият е на журналиста Емил Спахийски и румънския режисьор Богдан Мурешану, чийто последен филм "Новата година, която така и не дойде" е селектиран в състезателната секция "Хоризонти" на..

публикувано на 23.08.25 в 11:49

Серенисима и поредната ѝ Мостра

На 27 август започва едно от най-чаканите събития в света на киното - фестивалът във Венеция . Това е неговото 82 издание. Създаден през 1932 година, той е най-старият кинофестивал в света и един от трите най-престижни, наред с Кинофестивала в Кан и Берлинския международен кинофестивал. Провежда се в края на август и началото на септември на остров..

публикувано на 23.08.25 в 10:42

Ангел Джоргов, кмет на Самоков: "Стимулираме туризма целогодишно"

"Ретро изложение Самоков" се появява в календара с авто събитията на България. Тази година, на 23 август, ще бъде неговото първо издание, като централния площад в града ще домакинства проявата. Участието е от отворен тип, без предварителни записвания и на площада ще се допускат участници с ретро автомобили и мотори до изчерпване на местата. Веднага..

публикувано на 23.08.25 в 10:12
Мартин Джокин (на преден план)

Основните правила за безопасност при излизане или преход в планината

Подготовката за излет в планината не трябва да се подценява. Тя винаги трябва да е адекватна и сериозна, независимо дали човек се е запътил на кратък преход - да речем еднодневна разходка, или преход за няколко дни.  Това изтъкна пред БНР-Радио София началникът на отряда на Планинската спасителна служба в Дупница Мартин Джокин ,..

публикувано на 22.08.25 в 17:25