Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богдан Милчев: В България е 2,5 по-голям рискът да загинеш по пътищата, отколкото средно в ЕС

Трябва да посочим институция, която да носи отговорност за състоянието на пътната инфраструктура

| Коментар
Снимка: Петя Калнакова
Чуй новината! Чуй новината:

По пътищата продължават да загиват много хора, заради страх. Страхуваме се да посочим отговорния, виновния. Транспортната система функционира в режим на корупция.

Това коментира пред БНР-Радио София Богдан Милчев от Института за пътна безопасност (ИПБ):

"Ние от Института направихме анализ за 10-годишен период (2013-2023). За това време автомобилите са се подобрили, но не чак толкова. Пътища са построени, но не чак толкова много.

Статистически намаляваме жертвите, обаче на практика рискът да загинеш в България остава същия. За 10 години намаляването на населението е с 900 000 човека тоест демографският срив не може да бъде наваксан от намаляването на жертвите.

През 2013-а на 1 милион население в катастрофи загиват 82-ма души. 82-ма на 1 милион загиват и през 2023-та. Тоест, имаме статистическо плато. Това означава, че всички мерки, които държавата взима със законодателна репресия – увеличаване на  глобите и наказанията, не дават резултат. Този модел е изчерпан".

Милчев отбеляза, че заплатата на изпитващите водачите за шофьорска книжка, е между 1200 и 1500 лв. Това е фактор за компромиси и с морала, за корупция. Но това е резултат от държавна политика.

"Най-опасната маневра, от която се загива, е изпреварването. И тази маневра не се учи в курса на младите водачи – допълни Богдан Милчев. – Лидерът на най-голямата партия ни казва: Хора, оправяйте се сами. Вижте, аз се оправям сам. Той не разчита на институциите на неговата улица.

Ние от ИПБ организираме граждански контрол след 1 септември. Обличаме жълтите жилетки, ще ги обучим хората как да контролират движението, как да спират нарушителите".

По думите на експерта, от институциите, чиято дейност е свързана с пътната безопасност, не са заинтересовани жертвите на намаляват, защото така оправдават съществуването си. А кадрите, които ги управляват са едни и също от години.

Хората все повече осъзнават важността на дисциплината по пътя. Но рискът се управлява със знания и механизми.

"Има инструментариум, с който можем да повлияем и до две години да докараме България до средно европейските нива на сигурност. Такъв план е представен на Росен Желязков, лично от мен. 

Първо трябва да посочим институция, която да носи отговорност за състоянието на пътищата в България! Имаме 4-5 институции, които се занимават с пътна безопасност, но какво направиха досега, кой и как отговаря за инцидентите и жертвите?

В България е 2,5 по-голям рискът да загинеш по пътищата, отколкото средно в ЕС. На ход е българският премиер. Той е началникът на всички тези институции", убеден е Милчев.

Чуйте разговора на Константин Лавсов.

По публикацията работи: Георги Нейков


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 07.10.25: След 7 октомври - преобразената Ивица Газа и Израел

Във втория ден от седмицата гост в коментарното предаване "Форум" е Лора Младенова - автор, поет и активист с журналистическо и юридическо образование. Заедно с водещия Лъчезар Христов, тя обсъди следните теми: Боклукът на София: Общината търси да купи още камиони, как се стигна дотук; Политически сезон в условията на напрежение и протести;..

публикувано на 07.10.25 в 18:15

Променят организацията на движение в ремонтиран участък от АМ “Тракия"

Заради интензивния трафик се променя организацията на движение в участък с ремонт от автомагистрала “Тракия" в Софийска област между 24-и и 33-и километър, съобщават от Агенция "Пътна инфраструктура". До 9 октомври (четвъртък) на четири пъти в следобедните часове - в 12 ч., 14 ч., 16 ч. и 18 ч., за около 30 - 45 минути ще се спира изцяло движението..

публикувано на 07.10.25 в 17:06

Климатичните промени са следствие от дейността на хората

Нормални ли са климатичните процеси, които наблюдаваме през последните години по света, но и в България - свлачища, поройни дъждове, пожари.  “Те са пряко следствие от климатичните промени, които настъпват и се ускоряват, така че това, което виждаме сега и което ще виждаме в бъдеще, е новата климатична реалност и трябва да сме подготвени..

публикувано на 07.10.25 в 17:04
Д-р Гаврил Наков

Октомври е обявен за Световен месец за борба с рака на гърдата

Мотото тази година "Всяка история е уникална, всяко пътуване има значение“ напомня, че зад всяка диагноза стои лична история - история на смелост, устойчивост и надежда. По данни на Световната здравна организация, през 2022 година близо 2,3 милиона жени по света са диагностицирани с рак на гърдата, а над 670 хиляди са загубили битката с болестта. В..

публикувано на 07.10.25 в 16:55

Критики, обяснения и предложения как да се реши кризата с боклука в София

Критики, обяснения и предложения как да се реши кризисната ситуация с липсата на фирма, която почиства и извозва отпадъците в столичните райони “Люлин“ и “Красно село“, се чуха по време на днешното заседание на комисията по екология и околна среда в Столичния общински съвет. На нея освен зам.-кметът по екология Надежда Бобчева, присъстваха районните..

публикувано на 07.10.25 в 15:42
Снимки: aibba.bg

Даряват на НИМ изработената реплика на самолета на Списаревски

Инициативата на Асоциацията за история и бъдеще на българската авиация (АИББА) за построяване на реплика на самолета, с който по време на бомбардировките на София през Втората световна война 27-годишният поручик Димитър Списаревски се жертва, за да спаси други българи, вече е към своя финал. Представянето ще се състои на 16 октомври,..

публикувано на 07.10.25 в 13:58