По пътищата продължават да загиват много хора, заради страх. Страхуваме се да посочим отговорния, виновния. Транспортната система функционира в режим на корупция.
Това коментира пред БНР-Радио София Богдан Милчев от Института за пътна безопасност (ИПБ):
"Ние от Института направихме анализ за 10-годишен период (2013-2023). За това време автомобилите са се подобрили, но не чак толкова. Пътища са построени, но не чак толкова много.
Статистически намаляваме жертвите, обаче на практика рискът да загинеш в България остава същия. За 10 години намаляването на населението е с 900 000 човека тоест демографският срив не може да бъде наваксан от намаляването на жертвите.
През 2013-а на 1 милион население в катастрофи загиват 82-ма души. 82-ма на 1 милион загиват и през 2023-та. Тоест, имаме статистическо плато. Това означава, че всички мерки, които държавата взима със законодателна репресия – увеличаване на глобите и наказанията, не дават резултат. Този модел е изчерпан".
Милчев отбеляза, че заплатата на изпитващите водачите за шофьорска книжка, е между 1200 и 1500 лв. Това е фактор за компромиси и с морала, за корупция. Но това е резултат от държавна политика.
"Най-опасната маневра, от която се загива, е изпреварването. И тази маневра не се учи в курса на младите водачи – допълни Богдан Милчев. – Лидерът на най-голямата партия ни казва: Хора, оправяйте се сами. Вижте, аз се оправям сам. Той не разчита на институциите на неговата улица.
Ние от ИПБ организираме граждански контрол след 1 септември. Обличаме жълтите жилетки, ще ги обучим хората как да контролират движението, как да спират нарушителите".
По думите на експерта, от институциите, чиято дейност е свързана с пътната безопасност, не са заинтересовани жертвите на намаляват, защото така оправдават съществуването си. А кадрите, които ги управляват са едни и също от години.
Хората все повече осъзнават важността на дисциплината по пътя. Но рискът се управлява със знания и механизми.
"Има инструментариум, с който можем да повлияем и до две години да докараме България до средно европейските нива на сигурност. Такъв план е представен на Росен Желязков, лично от мен.
Първо трябва да посочим институция, която да носи отговорност за състоянието на пътищата в България! Имаме 4-5 институции, които се занимават с пътна безопасност, но какво направиха досега, кой и как отговаря за инцидентите и жертвите?
В България е 2,5 по-голям рискът да загинеш по пътищата, отколкото средно в ЕС. На ход е българският премиер. Той е началникът на всички тези институции", убеден е Милчев.
Чуйте разговора на Константин Лавсов.
Във втория ден от седмицата гост в коментарното предаване "Форум" е Лора Младенова - автор, поет и активист с журналистическо и юридическо образование. Заедно с водещия Лъчезар Христов, тя обсъди следните теми: Боклукът на София: Общината търси да купи още камиони, как се стигна дотук; Политически сезон в условията на напрежение и протести;..
Заради интензивния трафик се променя организацията на движение в участък с ремонт от автомагистрала “Тракия" в Софийска област между 24-и и 33-и километър, съобщават от Агенция "Пътна инфраструктура". До 9 октомври (четвъртък) на четири пъти в следобедните часове - в 12 ч., 14 ч., 16 ч. и 18 ч., за около 30 - 45 минути ще се спира изцяло движението..
Нормални ли са климатичните процеси, които наблюдаваме през последните години по света, но и в България - свлачища, поройни дъждове, пожари. “Те са пряко следствие от климатичните промени, които настъпват и се ускоряват, така че това, което виждаме сега и което ще виждаме в бъдеще, е новата климатична реалност и трябва да сме подготвени..
Мотото тази година "Всяка история е уникална, всяко пътуване има значение“ напомня, че зад всяка диагноза стои лична история - история на смелост, устойчивост и надежда. По данни на Световната здравна организация, през 2022 година близо 2,3 милиона жени по света са диагностицирани с рак на гърдата, а над 670 хиляди са загубили битката с болестта. В..
Критики, обяснения и предложения как да се реши кризисната ситуация с липсата на фирма, която почиства и извозва отпадъците в столичните райони “Люлин“ и “Красно село“, се чуха по време на днешното заседание на комисията по екология и околна среда в Столичния общински съвет. На нея освен зам.-кметът по екология Надежда Бобчева, присъстваха районните..
Инициативата на Асоциацията за история и бъдеще на българската авиация (АИББА) за построяване на реплика на самолета, с който по време на бомбардировките на София през Втората световна война 27-годишният поручик Димитър Списаревски се жертва, за да спаси други българи, вече е към своя финал. Представянето ще се състои на 16 октомври,..