Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В Дома на киното в София

Изложба представя кинорекламата у нас в периода 1920–1940 г.

Снимка: Института за изследване на изкуствата

Над 700 рекламни карета и страници от вестници и списания, както и киноплакати, са представени в изложбата "Кинореклама в България 1920–1940", която беше открита на 26 ноември в Дома на киното в София.

Разнообразните подходи, чрез които разпространителите, собствениците на кина и продуцентите от периода популяризират филмите си и привличат публика в салоните са представени в 26 постера.

"В основата на кинорекламата по това време стоят киносалоните", обясни пред Радио София проф. д-р Александър Донев от Института за изследване на изкуствата при БАН.

"Те са първото място, където е почувствана нуждата да се информира, да се покани, да се привлече публиката да прекрачи прага и да гледа филми. Това е периодът, който ние изследваме и който е центъра на нашите интереси в момента", посочи проф. Донев и добави, че първите кинореклами датират доста преди изследвания период като текстови рекламни съобщения.

Проф. д-р Александър Донев/Снимка: Радио София

По думите на проф. Донев, първите истински кинореклами се появяват с навлизането на постоянните места за кинопрожекции около 1908 – 1909 г. Кино "Модерен театър" е първото, което започва постоянно да публикува своята филмова програма и по стандартите на тогавашната рекламистика, това са рекламни съобщения.

Той добави, че за направата на рекламите често от киносалоните са наемали художници.

"Имало е и реклама, която е в самите киносалони, реклама, която е изгубена, защото до началото на 90-те, тази рисувана кинореклама украсяваше фасадите на старите градски кина. Тя изчезна някъде в началото на 2000 г., когато билбордовете завладяха изцяло рекламата", каза проф. Донев.

По думите му още нямото кино е имало изключително пищни реклами. В изложбата са включени и реклами на различни филмови услуги, като акцентът пада върху кампаниите на фирми, промотиращи звукови системи във връзка с прехода от нямо към звуково и говорящо кино.

"Нашата изложба, ние сме я подредили хронологично и някъде към средата на тази изложба, сме поставили един постер, в който се рекламират звуковите системи, които навлизат в кината, т.е. половината от изложбата е посветена на рекламата на неми филми", изтъкна проф. д-р Александър Донев.

Изложбата е подготвена от екип на Института за изследване на изкуствата при Българската академия на науките в рамките на проект, подкрепен от фонд "Научни изследвания" към Министерството на образованието и науката.

Подробности можете да чуете в разговора на Гергана Пейкова с проф. д-р Александър Донев.

По публикацията работи: Полина Начева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Облачно с валежи от дъжд над по-голямата част от страната

През следващото денонощие ще се задържи облачно. Почти в цялата страна ще вали дъжд, съобщиха от НИМХ. Обилни и продължителни ще са валежите в западните, южните и централните части от страната. На места и в Източна България ще вали дъжд, придружен с гръмотевици. В повечето райони ще духа умерен източен вятър. Минималните температури ще бъдат между 4° и..

публикувано на 28.11.25 в 06:35
Доц. Иво Инджов

"Форум", 27.11.25: Протестът беше масов, емоционален, успешен

В деня на представянето на книгата "Литературната журналистика в България" , във "Форум" като коментатор гостува един от авторите в изданието – политологът доц. Иво Инджов . Водещият Лъчезар Христов предложи темите, а доц. Инджов прие и разсъждава по: Блокада на парламента и кратки сблъсъци с полицията. Хиляди протестираха срещу Бюджет..

публикувано на 27.11.25 в 18:25

От "Софийска вода" очакват 95% изпълнение на инвестиционната си програма за 2025 г.

Актуалната ситуация във ВиК сектора; приоритетите за следващия бизнес план на "Софийска вода", планираните инвестиции с акцент върху развитието на проекта за мини ВЕЦ-ове в столицата и как въвеждането на еврото в България ще се отрази на клиентите – тези теми бяха дискутирани в годишната среща разговор с мениджмънта на компанията...

публикувано на 27.11.25 в 16:47

Обществото се тревожи от насилието над/сред деца, но не подкрепя достатъчно

"Нашите деца, нашата отговорност: (не)поправимото в очакване на работещи решения." Под този наслов фондация "Лъчезар Цоцорков" представи данни от национално представително проучване за нагласите на българите към насилието над и сред децата . Целта на инициативата е провеждане на дългосрочна информационна кампания, посветена на преодоляването..

публикувано на 27.11.25 в 15:35
Проф. Любомир Стойков с наградата

Академията за мода в трескава подготовка за годишните награди "Златна игла"

На 1 декември Академията за мода ще връчи годишните си награди "Златна игла", с които отличава най-добрите български дизайнери и модни творци, както и най-добрите постижения на световни имена в лайфстайла и модния бизнес. “Естествено, че вълненията (за гала вечерта) продължават. Те няма да спрат и след като мине кулминацията по награждаването, тъй..

публикувано на 27.11.25 в 14:54

СОС пак отхвърли предложението на Терзиев за нова структура на Столичната община

За втори път Столичният общински съвет (СОС) отхвърли предложената от кмета Васил Терзиев нова структура на общинската администрация. Макар да бяха направени изменения в първоначално изготвения вариант, сегашният отново не получи нужното одобрение както в комисии, така и на днешното заседание на общинските съветници. Кметът Терзиев..

публикувано на 27.11.25 в 14:41

Световни дни срещу насилието, основано на пола, с фокус върху дигиталното насилие

Фондация "П.У.Л.С." се включва с активности по време на 16-те Световни дни срещу насилието, основано на пола, които се провеждат между 25 ноември и 10 декември, както и към глобалната кампания на ООН за спиране на дигиталното насилие над всички жени и момичета. Тазгодишната кампания е насочена към дигиталното насилие. “Това е форма, която в..

публикувано на 27.11.25 в 13:15