Какво разказва взривеното сърце на Хитрино при срещата си със спасителите и какво обви в мълчание, откъслечно прокраднало се в тезите на анализаторите. Шест дни след огнения ад въпросите са повече отколкото в началото. Какво и как гори, какви следи оставя, от какво е предизвикана експлозията с обгорелите вагони? Въпросите ще зададем на председателя на Обществения съвет по въпросите на отбраната и бивш началник на Щаба на управление „Химически войски“, ген. Кирил Цветков.
Трагедията в Хитрино е огромна по мащаб, но можеше да бъде и по-голяма. Взриви се една цистерна с пропан-бутан, а имаше още три такива и 12 - с пропилен. Действията на пожарникарите следваха от това, което се намира в цистерните. Полипропиленът е пластмаса, а пропиленът е изходната суровина за производството ѝ. И пропиленът, и пропан-бутанът имат почти еднакви физически свойства и са изключително опасни и двете. Пропиленът попада в категория „А“ на опасните вещества. Пропан-бутанът – също и без тях не може да съществува съвременната цивилизация. Затова техни огромни количества кръстосват нашата страна, света и Европа. Разликата между двете вещества е, че пропиленът е ненаситен въглеводород, а пропанът – наситен. Като инженер-химик твърдя, че пропиленът е химически по-активен и по-опасен и, за разлика от пропан-бутана, е отровен и при пипане, и при поглъщане и предизвиква алергични реакции. И двете са лесно възпламеними, много бързо създават взривоопасна смес с въздуха и когато има избухване, всъщност избухва облакът, образувал се от сместа. Създава се обемен взрив, който се използва за боеприпасите, коментира ген. Цветков и добави:
Въпросът обаче е как е започнал да се образува този взривоопасен облак, за да предизвика такива огромни поражения. Необясними са няколко неща. Как може да се създаде например тази взривопасна смес при движение? Това е невъзможно. Кой е измерил по-високата скорост и кога точно, при условие, че тя се посочва като условие за трагедията. Не мога да допусна, че машинистите ще нарушат до такава степен всички правила за превоз на опасни товари. Ако са неизправни релсите, тогава защо не се е обърнал локототивът, а шестата цистерна? За мене това е необяснимо. Проблемът е кой осъществява контрол върху всички цистерни, които се движат в България? ЖП транспортът у нас е проблемен. В нормалните страни има надеждни системи за управление и опасните товари са под особен контрол. Трябва да се завиши контролът върху превозите на опасните товари на територията на страната.
Повече чуйте от звуковия файл.
Българско национално радио © 2018. Всички права са запазени.