Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проверки за музика без авторски права в салоните за красота

За фризьорските или козметичните салони цената е на квадратура

| обновено на 12.10.20 в 16:36
Снимката е илюстративна.
Снимка: Деси Крумова


Масови проверки дали салони за красота пускат музика без авторски права инициира Министерството на културата. Кампанията е с предупредителен характер. В същото време фризьори и козметици все още не са наясно какво трябва да предприемат.

Красимира Владова е собственик на козметичен салон. Чувала е за проверките от Министерството на културата, но никак не е наясно какво трябва да направи, за да уреди авторските права на музиката, която пуска на своите клиенти. В същото време е притеснена да не й наложат глоба. „Знаем обаче, имаме дебати и не знаем към кого да се обърнем. Моля да ни съдействате, да ни кажете какво да правим, защото просто не знаем“, посочи тя.

Някои салони за красота вече недоволстват, защото според тях музиката не е пряко свързана с обекта на тяхната дейност. Наясно са обаче, че глобите са солени -  между 2 000 лв. и 20 000 лв. В салона на Силвия Момчева вече са минавали проверяващи. „Влязоха и казаха, че е платена услугата за радиото и трябва да си заплатя, за да слушаме тук радио. Аз съм си намерила алтернативен начин. Имам включена кабелна телевизия и не слушаме радио“, обясни тя.

Към момента има две организации за колективно уреждане на права за България. За улеснение от Министерството на културата са публикували на своята интернет страница информационен материал, озаглавен „Ако Вашият бизнес се озвучава с музика“.

Закупуването на лиценз от  Музикаутор и Профон е единственият начин търговските обекти да спазят закона. Това съобщи мениджър “Лицензиране публично изпълнение” в Музикаутор  Момчил Даскалов по повод проверките:

"Целият този лиценз ние го брандирахме под марката "Мusic Pro" и по този начин го предлагаме на ползвателите, за да могат по-лесно да го възприемат. За фризьорските или козметичните салони цената е на квадратура, като под 30 квадрата тя е една и съща. Около 10 лева на месец за целия лиценз. Ако са по-големи и луксозни, цената нараства според квадратурата." 

При ресторантите сумата се определя на базата на категоризацията и броят столове и може да достигне до 20 лева годишно за стол, уточни Даскалов. 

Паралелно с кампанията на Министерството на културата един път годишно общините също започват контролна дейност за спазването на авторските права. Между 15 и 20% от хотелиерския и ресторантьорския сектор у нас плаща авторски права за музиката, която звучи в обектите, показват данните на Музикаутор. 

Считаме сериозния интерес към кампанията за изключително важен, с оглед запознаването на тази специфична категория ползватели с техните задължения, коментира от Министерството на културата и уточниха, че към момента разяснителните дейности са спряни. "Надяваме се след справянето с КОВИД-19 и възстановяването на икономическата активност в страната авторите да започнат да получават приходи от ползвателите, за да се гарантира културното възпроизводство", се казва в становище на ведомството.  

Повече чуйте от звуковите файлове.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Трудна година отчитат лозарите от община Стралджа

С високи изкупни цени, но ограничени количества започна гроздоберът в община Стралджа. Голяма част от  лозовите масиви бяха засегнати от ниските пролетни температури и сланите, пожари унищожиха над 2000 декара лозя през лятото.  Втора изключително трудна година за лозарите от региона, тъй като климатичните аномалии продължават, а пожарите унищожават..

публикувано на 10.09.25 в 09:10

Държавен фонд „Земеделие“ отваря допълнителен прием по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“

Държавен фонд „Земеделие“ отваря допълнителен прием по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“, съобщават от ведомството.  В периода 9 септември – 11 септември 2025 г. могат да се подават заявления за одобрение на заявители по училищните схеми за доставка на плодове, зеленчуци, мляко и млечни продукти през настоящата учебна година 2025/2026 г. Целта е..

публикувано на 08.09.25 в 17:00

С писма и обаждане по телефона НАП напомня на граждани да декларират доходите си

НАП стартира информационна кампания спрямо физически лица, за които има данни, че през 2024 година са получили  доходи от хонорари, земеделски субсидии, суми от наложени платежи от продажби в Интернет, наеми и др., но са пропуснали да ги декларират. Над 27 000 лица ще получат писма, имейли или обаждане по телефона, като гражданите трябва да обявят..

публикувано на 05.09.25 в 14:00

Царево предпочитано от висок и среден клас туристи, отчитат успешен сезон

Успешен туристически сезон отчитат в община Царево. Курортните места в района се утвърждават като дестинация за висок и среден клас туристи , каза кметът Марин Киров. Традиционно те са предпочитани от летовници от България, както и от гости от Полша, Чехия, Германия, за първи път и от Дания. Киров коментира:„ Успешен сезон в продажбата на..

публикувано на 05.09.25 в 09:30

КНСБ: Разлика от 20 до 70% между цена на едро и дребно на основни храни

Разлика от 20 до 70% между цена на едро и дребно на основни хранителни стоки е установило наблюдение на КНСБ . Това обяви президентът на синдиката Пламен Димитров.  От структурата потвърдиха, че стоят твърдо зад увеличението на минималната работна заплата на 1213 лева от 1 януари. Експертите са  категорични, че няма връзка между повишението на..

публикувано на 04.09.25 в 15:55

Владимир Крумов: Стартираме кампанията за удължаване на сезона по Южното Черноморие (ОБНОВЕНА)

Министерството на туризма съвместно с Областната администрация на Бургас стартира „ДългоЛятие“ – първата инициатива, която цели да удължи туристическия сезон на Южното Черноморие и да покаже, че регионът има какво да предложи и извън традиционните летни месеци. Кампанията представя Южното Черноморие като дестинация, която съчетава..

обновено на 04.09.25 в 13:51

Несебър начело в класация на "Дейли мейл" за плажна дестинация

Несебър, един по-малко известен морски скъпоценен камък в България, пълен с бели пясъчни плажове, стар град, включен в списъка на ЮНЕСКО и достъпна храна и напитки, така гласи анотацията за българския черноморки курорт в статия на вестник "Дейли имейл“, който, в сътрудничество с easyJet, го поставя начело в своята класация за най-достъпни плажни..

публикувано на 04.09.25 в 12:25