Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проектът "Вая" и няколко сложни юридически казуса са сред акцентите в отчета на областния управител

Вълчо Чолаков, областен управител на Бургас

Във връзка с приключващия си мандат областният управител на Бургас Вълчо Чолаков отчете свършеното от него и администрацията му. „Встъпването ми длъжност съвпадна с тежки за областта събития, свързани с наводнения и щети. Заварих непочиствани години наред речни корита и дерета, липса на средства и на идеи за справяне с проблема. Наложи ми се да действам с непопулярни методи“, припомня Чолаков. Областна администрация Бургас първа в страната започва да чисти речни корита и дерета с помощта на лица лишени от свобода и лека техника. Така всяка година в областта се почистват средно около 30 000 хил. линейни метра от най-критичните участъци, които заплашват да наводнят населени места или земеделски терени. Определено мярката не е достатъчна, но поради липсата на осигурено финансиране и човешки ресурс е най-ефективната с оглед на реалната ситуация. На по-късен етап идеята беше използвана и от други администрации в страната. „Когато заговорих за почистване на канала „Вая“ дори хората в екипа ми бяха скептични. Администрацията не разполага със средства, служителите, които работят по европейски проекти са двама души, никоя от останалите 27 областни администрации в страната не беше реализирала проект от такъв мащаб. Въпреки това към днешна дата каналът „Вая” е цялостно почистен, изградена е обслужваща инфраструктура, флората и фауната в съоръжението са подобрени, а бургаските гребци отново могат да провеждат тренировките си „на терен”, споделя Чолаков. Проектът „Вая“ е реализиран с  европейски средства, а почистването се случва на два етапа.

Няколко сложни юридически казуса с висок обществен интерес залегнаха в доклада на губернатора. Сред тях е емблематичният за Бургас „Профсъюзен дом”. Спорът за собственост между държава, община и 11 частни собственика продължава 17 години. “Ако този казус чакаше процедурите, още нямаше да е решен, а сградата в центъра на града щеше да се руши и да пустее. В практиката си на адвокат нееднократно съм доказвал, че и най-заплетеният казус може да се реши, когато спорещите седнат на една маса. Приложих го и тук. Срещнах се с всеки един, участвах лично в някои от съдебните заседания. През 2019 г. това даде резултат - стигнахме до споразумение за делба, а Държавата получи имоти с обща площ 1300 кв. м., чиято стойност възлиза на близо 2 млн. лева. Тези помещения вече се ползват от държавни институции и неправителствен сектор“, каза ощеЧолаков.

Подобен е и случаят с бургаско семейство, чийто бащин имот, понастоящем резиденция на Турското консулство, е неправомерно отнет през 1948 г. Точно 70 години продължава тежката административна сага за наследниците на Симеон Пенчев. Сменени са множество правителства, 10 областни управители, стотици документи и неуспешни опити за адекватно обезщетение на семейството, загубило неправомерно собствеността си. През 2018 г. Областна администрация разрешава казуса. Семейството получава желаното и справедливо обезщетение. „За мен всичко, което се е изисквало през годините, за да се разреши казусът, е просто институционална воля. Преписки като тази, минали през няколко поколения, са повод хората да се чувстват незащитени от държавата. За малко повече от година успяхме да приключим 70-годишна сага“ – коментира Чолаков.

Областният управител отчете и създаването на малко електронно правителство на местно ниво. „Поради ограничените правомощия на длъжността за мен беше важно да поставя пред себе си и екипа ясни и изпълними цели с реален и осезаем ефект за областта, администрацията и хората. Такава цел бе създаването на дигитален архив“, каза Чолаков. Към онзи момент архивът на ведомството е пръснат в различни стаи, без връзка между документите. Налагало се е служителите да търсят с дни, за да могат да обслужат гражданите. Следва дълъг и бавен процес – обработени са 51 000 документа за собственост и над 19 000 досиета. Закупен е модерен софтуер за управление на дигиталния архив и сканиране на документите. За целта Чолаков съкращава разходите за издръжка, въвежда финансови ограничения. Софтуерът е разработен от млад софтуерен екип от Бургас. Към днешна дата извършването на услуга, която е отнемала месеци, се случва за ден. Така първият в историята на областните администрации дигитален архив става факт. „Една от причини да приема длъжността областен управител е желанието ми администрациите да работят по-бързо, да са по-гъвкави и в услуга на данъкоплатците. Като адвокат често попадах в омагьосания кръг от кореспонденция и разхождането от гише на гише. Чувствам се удовлетворен, че оставям нещо, което е изключително полезно както на гражданите, така и на работещите в институцията.“ – коментира Чолаков.

Осигуряване на спасители за неохраняемите плажове от началото на летния сезон е също сред нещата, които областния управител отчете като положителна промяна. Справка в годините назад показва липса на кандидати за осигуряване на дейността, както и обществени поръчки, провеждащи се през целия летен сезон. Областният управител подема кампания за разрешаване на проблема - разпорежда всички процедури да бъдат подготвени още през зимата. Едновременно с това осъществява активна кореспонденция с бюрата по труда в страната за намиране на спасители, провежда редица срещи със структури и организации, имащи отношение към водното спасяване. Резултатът от действията му е обезпечено водно спасяване на плажните ивици от 1 юни всяка година.

„Знаете, че преливането на гласове от един район в друг е тема номер едно по време на избори. Въпреки големия обществен интерес по темата „адресни регистрации“ областната администрация никога не беше извършвала контрол върху дейността на служителите, осъществяващи регистрацията. От 2015 г. съм наложил системен контрол под формата на проверки“, каза още той. „Много от нещата, които направихме, ги направихме без да търсим медийна популярност. Продължавам да твърдя, че смисленият ПР са действията и резултатите; другото са публикации от днес за днес. Измеримостта на поставените цели, извеждането на изпълними приоритети и реално постигнатите резултати са нещата, които ми дават убеждението, че днес отчитам един успешен мандат“, каза Вълчо Чолаков.

„Разбира се има много какво още да се направи, има започнати проекти, които разчитам да бъдат продължени. И преди тази позиция съм бил активна част от обществения живот на града, мисля, че имам какво да кажа, да дам, интересува ме какво се случва. Това ще продължи и след Вълчо Чолаков - областен управител на област Бургас. Прекрачих прага на администрацията със заявката, че няма да наруша човешките, моралните и законовите принципи. Днес мога да кажа, че това е факт. Отчитам един успешен мандат“ - допълни той.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

MC отговори на критиките на президента Радев относно предстоящата продажба на държавни имоти

Основна задача на Програмата за упражняване на правата върху имотите е да систематизира държавни имоти с отпаднала необходимост, при управлението на които се акумулират загуби, се посочва в позиция на Министерския съвет в отговор на изказване по-рано през деня на президента Румен Радев, че се "подготвя пладнешки грабеж с продажбата на над 4400 имота в..

публикувано на 10.08.25 в 12:30

Спор около включването на нос „Червенка“ в списъка с имоти с отпаднала необходимост

Съпредседателят на „Да, България“ Божидар Божанов критикува държавата за липсата на задълбочен анализ при определянето на нос „Червенка“ в община Созопол като имот с отпаднала необходимост. Той посочи, че теренът е сред най-големите включени в списъка на Министерския съвет, но към него има реституционни претенции и висящи съдебни дела, които все още не..

публикувано на 09.08.25 в 11:30

Радев: Рано е да говорим за президентски избори, има толкова други неща да се решават в държавата

Президентът Румен Радев очаква този месец да приключи съгласувателната процедура за избор на главен секретар на МВР. Това стана ясно от думите на д ържавния глава, който присъства на потапянето на риболовния кораб "Чавдар" на морското дъно край Созопол. Плавателният съд е служил в българските води от 1964 година, а от днес ще се превърне в подводен риф...

публикувано на 05.08.25 в 16:00

Бивш общински съветник оглави Дезинфекционната станция в Бургас

От днес Дезинфекционна станция Бургас е с нов управител. След конкурс поста поема Бойчо Георгиев.   Бившият общински съветник от ГЕРБ и ексдиректор на екоинспекцията в града застава начело на общинското дружество за срок от три години, реши местният парламент.   Част от опозицията не подкрепи кандидатурата му заради допуснати, според тях,..

публикувано на 02.08.25 в 17:10

Атанас Зафиров: Илияна Йотова е възможна кандидатура на БСП за президент

Сегашният вицепрезидент Илияна Йотова е възможна кандидатура на БСП за следващите избори за държавен глава. Това обяви председателят на партията и вицепремиер Атанас Зафиров, цитиран от БНТ, на събора в Бузлуджа.  БСП провежда традиционния си събор на Бузлуджа Според Зафиров е рано да се говори за имена за вота догодина, но Йотова може да бъде..

публикувано на 02.08.25 в 11:20

Депутатите отхвърлиха ветото на президента, връщат лимитите в болниците

С гласовете на ГЕРБ-СДС, "ДПС-Ново начало", БСП, ИТН и независимите депутати, напуснали групата на АПС, ветото на президента върху Закона за здравното осигуряване беше преодоляно. За повторното му приемане гласуваха 124 народни представители, 85 бяха против, трима се въздържаха. Д-р Николай Болтаджиев: Лимитите ограничават избора и достъпа на..

публикувано на 31.07.25 в 13:31

Рокади в ОС Бургас, ГЕРБ оглави още три комисии /ОБНОВЕНА/

Председателите на три от постоянните комисии към Общинския съвет в Бургас бяха сменени, като на тяхно място застанаха техни колеги от ГЕРБ. Рокадите в средата на мандата предизвикаха дебат сред съветниците на днешното заседание. Промяната засяга комисиите по бюджет и финанси, по образование и по култура. Предложението бе на председателя на..

обновено на 29.07.25 в 17:21