Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Лафка“ си тръгна, но лавките останаха


От около две години павилионите на „Лафка“ стоят заключени и с катинари в цялата страна. Бургас също не прави изключение. Тези обекти се намират на едни от най-ключовите и апетитни места в града. Сега обаче не само са затворени, но и част от тях са със занемарен външен вид. Защо не са премахнати, след като „Лафка“ обяви, че спира дейността си? Много просто, защото все още фирмите, които са сключили договор да ги стопанисват, плащат и наем

В самото начало павилионите представляваха вестникарски будки, в които се продаваха още цигари, напитки и пакетирани храни. След това те се превърнаха в основни места за продажба на търкащите се талони и други хазартни игри. 
През февруари 2020 г. „Лафка маркет“ АД официално обяви, че прекратява дейността си заради одържавяването на лотариите. В съобщение от ръководството на фирмата тогава се посочваше, че: „Влезлите в сила на 22 февруари нови законови ограничения в областта на лотарийните игри и въвеждането на държавен монопол, водят до значителен спад на продажбите в търговската мрежа на Lafka и до практическа невъзможност за нормалното функциониране на дружеството“. И така много от обектите в цялата страна бяха затворени. 
След въпроси от БНР- Бургас, от Общината посочват, че в града много от обектите на „Лафка“ са премахнати доброволно. „Останалите са разположени на позиции по одобрена годишна схема за преместваемите обекти за 2022 година. Те имат действащи разрешения за поставяне и за тях се плащат дължимите наемни такси. Включително е платена и тази за месец октомври. Поради тази причина към момента няма основание за тяхното премахване. Ако се стигне до такова, то ще е за сметка на фирмата. Ако тя откаже, следва принудително премахване от страна на Общината, която би потърсила изразходените средства по съдебен път“, посочват от местната администрация. 
От самото начало павилионите, които са около 20 в Бургас, се стопанисват от фирмите „Боби прес“ ООД и „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“ АД. Обектите на първата се намират на общински терени, а на втората са върху частни, поясниха от местната администрация. Тези фирми обаче са свързани една с друга, тъй като „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“ АД е собственик на половината капитал на „БОБИ ПРЕС“.

Интересно е, че от 2021 г. „Лафка маркет“ АД я няма, но със същия ЕИК в Търговския регистър продължава да е вписано „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“.
Според финансовите отчети на „Боби прес" ООД пък през 2019 г., година преди „Лафка Маркет“ да прекрати дейността си, „Боби прес“ отчита оборот от 6,315,000 лв. 
От Община Бургас посочват, че понастоящем няма проявен интерес от други фирми към заетите от тези павилиони площи в града. Подобно е и мнението на Николай Димитров от Асоциацията в защита на дребния и средния бизнес. През 2019 г. три текста от наредбата, по която се отдават обекти в Бургас, бяха оспорени от браншовите организации на бизнесмените, които развиват павилиона търговия. 
„В Бургас много трудно върви всякакъв бизнес. Жалко е, че на апетитни, добри позиции, които бяха стопанисвани години наред от хора, които ги бяха разработили, те се настаниха на готово. Един бизнес не става печеливш веднага. За него се изисква време. Тези търговци съответно се преориентираха към други дейности. Няма работа. Бургас, за съжаление, много отдавна е спрял да се развива като град на възможността“,  допълни Димитров. 

Според него, над 150 фирми, занимаващи се с подобна дейност в Бургас, са се преориентирали към друг вид бизнес. „На първо място, наемите за подобни обекти в Бургас са най-високи в държавата. Включително и в София не са такива. Градът в последните няколко  години се разви като една лятна туристическа дестинация и всичко е свързано само с летния туризъм. Не е вината само от страна на Общината и администрацията, много са факторите, които влияят на това. Включително и на държавно ниво. На първо място трябва да се преосмисли политиката и стратегията на Община Бургас за такива малки временни обекти. Да се актуализират цените в по-ниски“, посочи той. 

Димитров допълни, че бюрокрацията също трябва да се намали. Той посочи като пример, че при създаването на подобен малък обект от 10 – 15 кв. м., само за изготвянето на документите са необходими между 3000 – 4000 лв. Всяка година се оказва, че има повече свободни обекти, отколкото фирми, които желаят да ги заемат. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В БДУ предстои форум „Туризъм: образование - бизнес - местна власт“

Колежът по  туризъм към Бургаския държавен университет „Проф. д-р Асен Златаров“ е домакин на  Дискусионен форум „Туризъм: образование - бизнес - местна власт“. Форумът е под патронажа на министрите на образованието и на  туризма. Има за цел да събере на едно място представители  на образователните институции, туристическия бизнес и местната..

публикувано на 25.08.25 в 08:55

"Булгаргаз" предлага поевтиняване на природния газ с около 2% през септември

Поевтиняване на природния газ с близо 2 процента през септември предлага "Булгаргаз". Това става ясно от внесеното от компанията заявление, което трябва да бъде одобрено от енергийния регулатор (КЕВР). Ако това стане, през следващия месец синьото гориво ще се продава за близо 61 лева без такси и налози. В ценовия микс влизат доставки по..

публикувано на 25.08.25 в 07:30

Засилват проверките на атракционите

Фирмата, която предлага парасейлинг, при падане от който загина 8-годишното момче в Несебър, не е била проверявана от Инспекцията по труда за спазване на трудовото законодателство. Такава проверка предстои. Днес екип на бургаската Инспекция по труда провери за нередности хотел в Слънчев бряг. В акцията се включи и министърът на труда и социалната..

публикувано на 22.08.25 в 14:01
Слънчев бряг

Веселин Налбантов, БХРА: Обмисляме протест в Слънчев бряг

Хотелиери от Слънчев бряг обмислят протест, срещу липсата на ред и законност в най-големия български курорт, който е 75% държавен. Това съобщи за БНР Бургас Веселин Налбантов, заместник-председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация. По думите му превозни средства, теглени от животинска тяга не би трябвало да бъдат в..

публикувано на 21.08.25 в 13:00

Дигиталните менюта в заведенията може да са допълнение, но не и алтернатива

Ресторанти, барове, кафенета и други заведения все по-често имат дигитални менюта с предлаганите от тях храни и напитки. Те обаче могат да се използват само като допълнение към традиционните, но не и да ги заместят, коментира по БНР основателят на некомерсиалния проект „Ние, потребителите“ Габриела Руменова. „Закачени са на чадърите на плажа или са..

публикувано на 21.08.25 в 09:00

Туристическият бранш подкрепя идеята за фонд, който да налага единен бранд на България

Правителството ще подготви Закон за учредяване на Национален фонд "България днес и утре". Новата структура ще координира стратегическия процес по изграждане и налагане на единен бранд на България в международен план. Това стана ясно от приетата законодателна програма на правителството до края на годината.  Стъпки за учредяване на Национален..

публикувано на 20.08.25 в 16:30

НСИ: Заплатите в Бургас растат, но остават под средните за страната

Заплатите в Бургас се покачват, но остават под средното за страната: 2 048 лв. срещу 2 572 лв. за България. По този показател областта е на 11-о място.  Най-висока средна работна заплата получават наетите в столицата - 3 489 лв., а най-ниското месечно заплащане е   в областите Кюстендил - 1 779 лв., Смолян - 1 801 лв. и Видин - 1 818 лева...

публикувано на 19.08.25 в 13:00