По време разглеждането на докладната записка в комисиите към Общинския съвет, от местната администрация обясниха, че предложението е само за разделяне на терена, за да не се засяга територията, предвидена за летателни дейности. Оказва се, че късно вчера към докладната записка е внесено допълнение от кмета на Бургас. В него се иска Общинският съвет да даде предварително съгласие за учредяване право на строеж за срок до 35 години на площ от около 830 000 кв. м. в района на Равнец на акционерното дружество „Виртус инвестмънт“.
"Считам за целесъобразно незабавно след влизане в сила на предложения за одобряване в докладната ПУП, имотите, отредени за "инфраструктура (летателни полета), производствени сгради, ОО, смесени многофункционални сгради, общежитие и ТП", да бъдат върнати на държавата, независимо, че срокът на договора не е изтекъл", посочва кметът на Бургас Димитър Николов в допълнението. Според разработения проект това са около 70 % от цялата територия. Тази площ съответства на размерите на летищата в Пловдив и Бургас, както и надвишава размерите на тези във Варна и Горна Оряховица, се посочва в допълнението. От администрацията посочват, че е нецелесъобразно Общината да влага бюджетен ресурс в тази територия, тъй като извършването на този вид дейност е от компетентността на държавата.
Повечето притеснения на съветниците бяха къде точно и на каква площ ще бъдат поставени фотоволтаичните панели и дали инвестицията ще се ограничи само с това намерение.
"В нашето инвестиционно намерение, което сме входирали още в края на миналата година, изрично упоменато с идеен проект, с визуализации, с конкретно разположение на халетата как ще изглеждат, как ще бъдат разположени. Те са разположени на територия от около 400 дка. Индустриалната зона се предвижда да бъде около 400 дка. Върху всички тези покриви ще бъде една много голяма част от фотоволтаичната мощност, която ни е необходима. Останалата територия от 400 дка ще бъде използвана за фотоволтаичен парк със завода за производство на водород, като само той самият ще отнема около 50 дка от площта", обясни Свилен Баев от дружеството.
Общинският съветник Стоян Грозев коментира, че за разполагането на толкова голяма мощност се изисква огромно пространство. "1 киловат се разполага на 10 кв.м. На 2 стр. във Вашето инвестиционно намерение е записано "водородният комплекс включва фотоволтаична централа от 120 мегавата инсталирана мощност, съоръжение за генериране на зелен водород с приблизителна мощност от 20 мегавата, складово стопанство от съставни акумулаторни батерии за съхранение на произведена зелена енергия, съдове и контейнери за зелен водород". С това се изчерпва какво ще включва водородният комплекс. По надолу пише: "Имаме готовност на част от площадката да обособим отделни производствени сгради". Това означава ли, че в момента разглеждаме като единствена възможност разполагането на този фотоволтаичен парк и чак след определени действия, които най-вероятно ще поискате от Община Бургас впоследствие, ще започнете изграждане на останалите производствени сгради?", посочи Грозев.
Свилен Баев отговори, че по изискванията на Българската агенция по инвестициите, когато се сертифицира един проект, той се разписва детайлно и след това Агенцията следи изпълнението в рамките на 3 години. Грозев също допълни, че към момента няма внесено нито едно становище за проекта от страна на екоинспекцията или пожарната, което създава твърде много противоречия.
Общински съветници от СЕК посочиха, че е по-добре теренът да бъде запазен, за да може там да се реализира карго летище. "Имаме до момента две инвестиции - едната я отхвърлихме, сега сме на прага да отхвърлим втора. Какво предлагаме ние? - Възможност за всички. И а този инвеститор има възможност на тези 800 дка. Отделно отделяме 2600 дка, които са предостатъчни да се прави индустриална зона и карго терминал. Ако някой иска и пожелае да изгражда индустриална зона с карго терминал, ние му предоставяме 2600 дка в непосредствена близост. Без да пречим на развитието на това летище, защото сме го съгласували с тези, които разбират от летища, инженери и генерали. те ни казаха, че територията, която ние сме предложили от 2600 дка е предостатъчна да се изгради летище. Едната писта категорично казаха, че не става за нищо. За другата трябват 100 млн. лв.", коментира кметът на Бургас Димитър Николов.
Относно висящото дело, кметът посочи, че то не касае този терен, очаква се и държавата да оттегли обжалването си в съда.
Оказва се, че именно държавните институции са насочили вниманието на акционерното дружество „Виртус инвестмънт“ към терена в Равнец.
"Държавата предложи да мултиплицираме един проект, който беше направен за териториите на "Марица - Изток". Той е готов, верифициран,проверен, ефективен. Имаме изключително ниска цена на водород, който произвеждаме. Бургас е изключително подходящ от гледна точка на логистиката, дори и водород ако се произвежда за износ. И пристанището, и местоположението е изключително подходящо. Освен това ние сме предвидили тук и 10 000 кв. м. за учебен център с кампус за чужди специалисти, за подготовка на кадри, защото няма такива", посочи Красимир Стоянов от инвеститорите. На въпрос какви други успешни реализирани проекти на територията на страната има дружеството, Стоянов посочи като пример проектът "Марица - Изток". "На който партньор е БЕХ, най-голямото предприятие, най-скъпото на България, което дефакто притежава цялата енергетика на България", допълни Стоянов. Проектът обаче не е реализиран още, а е в процес, тъй като има "административни дейности, които трябва да се решат", поясни инвеститорът.
Общинските съветници приеха докладната записка с 31 гласа „за“, 3 „въздържал се“ и 2 „против“. „Бургас не гони инвеститори, а е гостоприемен за тях“, коментира в края на гласуването кметът Димитър Николов.
Над 50 милиона евро ще бъдат инвестирани в пистата на Летище Бургас, за гарантирането на нейната безопасност и готовност за целогодишен трафик, стартиращ през 2026 г. Тя се затваря от днес за шест месеца през зимния период на 2025/26 г. Пистата е построена през 1962 г. и допълнително модернизирана през 1980 г. От началото на концесията, „Фрапорт Туин..
Форум „Синьо бъдеще за Черно море“ ще се проведе в Созопол. Инициативата е на Министерството на околната среда и водите по повод Деня на Черно море. По-късно министърът на околната среда и водите Манол Генов и заместник-министърът на туризма Павлин Петров с представители на контролните органи ще вземат проби от морската вода в залива на Созопол,..
Днес изтича срокът, в който трябва да бъдат пренастроени апаратите в такситата, така че да издават касови бонове в лева и евро. Подменени, съгласно Закона за въвеждане на еврото, трябва да бъдат и стикерите с обозначените цени за превоз в двете валути върху таблото и стъклото на автомобила. За БНР председателят на Националния таксиметров синдикат..
Туристическа обиколка на най-известните места и музеи се предлага в Карнобат. Екскурзоводът, който я води, е Анелия Димитрова. Идеята е турът да бъде постоянен, като заявките засега се правят само по телефон. Бургаски ученици вече са преминали през най-популярните и знакови сгради в града, обясни Димитрова, те са: "Къща музей "Димитър Полянов",..
Чуйте повече в репортажа и интервютата.
Фермерско-занаятчийското изложение "Да! на ямболските продукти!" отбелязва три години. Всеки последен четвъртък от месеца в центъра на Ямбол десетки местни производители предлагат своята продукция на жителите и гостите на града. Днес за 36 - ти път до сградата на безистена на площад "Освобождение" ще бъдат разположени щандовете на..
Бурна сесия днес в общинския съвет на Средец. Ябълката на раздора се оказа предложение на част от съветниците общинското предприятие „Общински гори“ да бъде закрито и на негово място да се създаде еднолично общинско търговско дружество. Идеята е на 13 души и както стана ясно в залата, е представена в понеделник, след като са минали комисиите, на..
Над 50 милиона евро ще бъдат инвестирани в пистата на Летище Бургас, за гарантирането на нейната безопасност и готовност за целогодишен трафик, стартиращ..