Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Едва между 20 и 30% от завършващите бургаската Гимназия по туризъм работят в сектора

| обновено на 28.03.24 в 11:59

Всяка година бургаската Професионална гимназия по туризъм "Проф. д-р Асен Златаров" завършват 7 паралелки средно с по 24 ученика. По-голямата част от тях обаче не се насочват към туристическия бранш, съобщи директорът на училището Фотинка Въргова:

"Това е една стабилна цифра подготвени кадри в различните туристически професии-готвачи, сервитьори, бармани, хотелиери. Друг е въпросът, че голяма част от тях отиват студенти в различни направления, други сменят изцяло професията. Много малка част между 20 и 30% остават в туризма и заради това има глад на пазара на труда за тези кадри. От бранша непрекъснато ни пращат имейли, идват на място, мотивират ги, опитват се да ги привлекат, обяви с предложения за работа стоят в училище. Всяка година стават все повече и повече работодателите, които търсят нашите кадри."


И от училището към реалния бизнес. Айдън Хасан, управител на престижен хотелски ресторант в Бургас, който наскоро бе част от кулинарно събития на гимназията, коментира:

"Хубавото на нашата професия е, че след завършването на професионалната гимназия, започването в първи курс, примерно на Колежа по туризъм, могат много бързо да израснат в професията за разлика от други професии. Ръководните кадри имат нужда от подкрепа. От доста години като видим някой, който има желание, само малко трябва да се подпомогне, влагаме много енергия и време в обучение, за да може да навакса по най-бързия начин да влезе като ръководен кадър в обектите. По цялото Черноморие това е доста трудно. Особено в момента, когато има много работници в летния сезон от трети страни, българските кадри много бързо биха се реализирали в туризма."

Много трудно се намират миячки в кухните и камериерки-тези позиции се пренебрегват, а в туристическия бранш има много ръчен труд, отбелязва Айдън Хасан. Според него кулинарните риалити предавания объркват младите, които се насочват към туристическия бранш, защото изкривяват виждането им за ресторантьорство като ги оставят с впечатлението, че работата е шоу. По думите му най-важните качества, които гарантират успех в бранша, са трудовите навици и умението за комуникация.

Повече чуйте в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

С писма и обаждане по телефона НАП напомня на граждани да декларират доходите си

НАП стартира информационна кампания спрямо физически лица, за които има данни, че през 2024 година са получили  доходи от хонорари, земеделски субсидии, суми от наложени платежи от продажби в Интернет, наеми и др., но са пропуснали да ги декларират. Над 27 000 лица ще получат писма, имейли или обаждане по телефона, като гражданите трябва да обявят..

публикувано на 05.09.25 в 14:00

Царево предпочитано от висок и среден клас туристи, отчитат успешен сезон

Успешен туристически сезон отчитат в община Царево. Курортните места в района се утвърждават като дестинация за висок и среден клас туристи , каза кметът Марин Киров. Традиционно те са предпочитани от летовници от България, както и от гости от Полша, Чехия, Германия, за първи път и от Дания. Киров коментира:„ Успешен сезон в продажбата на..

публикувано на 05.09.25 в 09:30

КНСБ: Разлика от 20 до 70% между цена на едро и дребно на основни храни

Разлика от 20 до 70% между цена на едро и дребно на основни хранителни стоки е установило наблюдение на КНСБ . Това обяви президентът на синдиката Пламен Димитров.  От структурата потвърдиха, че стоят твърдо зад увеличението на минималната работна заплата на 1213 лева от 1 януари. Експертите са  категорични, че няма връзка между повишението на..

публикувано на 04.09.25 в 15:55

Владимир Крумов: Стартираме кампанията за удължаване на сезона по Южното Черноморие (ОБНОВЕНА)

Министерството на туризма съвместно с Областната администрация на Бургас стартира „ДългоЛятие“ – първата инициатива, която цели да удължи туристическия сезон на Южното Черноморие и да покаже, че регионът има какво да предложи и извън традиционните летни месеци. Кампанията представя Южното Черноморие като дестинация, която съчетава..

обновено на 04.09.25 в 13:51

Несебър начело в класация на "Дейли мейл" за плажна дестинация

Несебър, един по-малко известен морски скъпоценен камък в България, пълен с бели пясъчни плажове, стар град, включен в списъка на ЮНЕСКО и достъпна храна и напитки, така гласи анотацията за българския черноморки курорт в статия на вестник "Дейли имейл“, който, в сътрудничество с easyJet, го поставя начело в своята класация за най-достъпни плажни..

публикувано на 04.09.25 в 12:25

МЗХ: Ще има нова интервенция „Биологично животновъдство“ с бюджет 85 млн. евро по Стратегическия план

Създава се нова интервенция „Биологично животновъдство“ с бюджет 85 млн. евро. Това бе решено в рамките на Комитета по наблюдение на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони 2023 – 2027. Тя ще е алтернатива на досегашната екосхема за биологично земеделие (селскостопански животни) и ще бъде с тригодишен ангажимент, съобщи..

публикувано на 04.09.25 в 09:14

Бургас става домакин на бизнес форум за икономическо развитие

Регионална бизнес конференция „Икономическо партньорство и развитие на бизнеса в регион Бургас“ ще събере представители на институции, бизнес организации и международни компании в Бургас. Форумът ще се проведе на 18 септември от 16:00 ч. в Експо център „Флора“ и се организира от Община Бургас и Лидер.БГ под патронажа на кмета Димитър Николов, който ще..

публикувано на 03.09.25 в 15:40