Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Безплатна платформа информира за пътя на добрата храна

Безплатна платформа помага на малки семейни ферми и земеделски производители да стигнат до потребителите. Както и обратното, хората от даден район да знаят близо до тях откъде могат да си купят директно качествени и вкусни български продукти. Това предлага „Роден Дар“. Инициаторите са трима приятели, обединени от идеята да създават лесен път на добрата храна до трапезата ни.

Платформата е създадена на 22 декември и вече има много последователи. Това разказа пред БНР Бургас един от създателите ѝ Владимир Лалов:



„С платформата се занимаваме трима приятели - аз, Ивелина Христова и Радослав Илиев. Двамата с Ива поддържаме комуникация с производителите, както и с други партньори. Имаме само един програмист, това е Ради. С „Роден Дар“ сме ангажирани съвсем доброволно в свободното си време. След дълги години, в които живеех в чужбина, когато се прибирах в България ароматът на пресен български домат или вкусът на българско сирене ме връщаха в миналото. Израснал съм с домашно произведени плодове, зеленчуци, мляко. Оказва се, че тези вкусни продукти ги нямаме вече в магазините, вкусът е съвсем различен. 

При Ива има сходен опит. Също е живяла в чужбина, а при връщането си в България се е опитвала да купува директно от производители, но не е имало лесен начин за това. Тогава създава една гугъл карта, в която отбелязва производителите, които са се свързвали с нея. Така решихме да прехвърлим тази гугъл карта в сайт, в който самите производители да се регистрират. 

Тази платформа е безплатна. С днешна дата (бел.ред. 06.01.25 г.) тя е посещавана повече от 240 000 пъти. В социалните медии се споделяше много от потребителите, предизвика голям интерес.



Колко са производителите, които са регистрирани вече в платформата?

Производителите са над 500, а общо регистрираните са над 1000 души. В платформата в момента се изисква регистрация само от производителите, а потребителите могат директно да се свързват с тях. В профилите се посочва начинът за контакт - с телефон, имейл или друг вид комуникация. Предвидили сме в бъдеще да има и нови функционалности, самите потребители да оставят коментари към съответните производители.

Какво споделят най-често хората с вас на този етап, имате ли обратна връзка?

Да, хората споделят какво още да видят като информация в платформата. 

По Черноморието има ли производители, които вече са се регистрирали в „Роден Дар“?

В последните няколко години през летните месеци прекарвам доста време в Поморие. Това беше една от причините, както и мотивация за създаването на такава платформа, защото намирах начин да се свързвам с местни производители, от които съм пазарувал и съм останал доволен. Виждам, че сега се добавиха и нови производители, от цялата Бургаска област. Те са от Каменар, Бургас, Медово, Лозенец, Извор. Всеки ден се присъединят нови земеделски производители. 

Храната не е само необходимост, но и спомен, емоция и преживяване“, споделя още Владимир Лалов. Това е и целта на платформата – да знаем откъде идва нашата храна, кой я е създал, и какви традициите е вложил в нея. Важно е да познаваме фермерите, които с любов отглеждат плодовете и зеленчуците  или се грижат за пчелите, коментира още той.  

Чуйте повече информация в интервюто. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Държавен фонд „Земеделие“ отваря допълнителен прием по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“

Държавен фонд „Земеделие“ отваря допълнителен прием по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“, съобщават от ведомството.  В периода 9 септември – 11 септември 2025 г. могат да се подават заявления за одобрение на заявители по училищните схеми за доставка на плодове, зеленчуци, мляко и млечни продукти през настоящата учебна година 2025/2026 г. Целта е..

публикувано на 08.09.25 в 17:00

С писма и обаждане по телефона НАП напомня на граждани да декларират доходите си

НАП стартира информационна кампания спрямо физически лица, за които има данни, че през 2024 година са получили  доходи от хонорари, земеделски субсидии, суми от наложени платежи от продажби в Интернет, наеми и др., но са пропуснали да ги декларират. Над 27 000 лица ще получат писма, имейли или обаждане по телефона, като гражданите трябва да обявят..

публикувано на 05.09.25 в 14:00

Царево предпочитано от висок и среден клас туристи, отчитат успешен сезон

Успешен туристически сезон отчитат в община Царево. Курортните места в района се утвърждават като дестинация за висок и среден клас туристи , каза кметът Марин Киров. Традиционно те са предпочитани от летовници от България, както и от гости от Полша, Чехия, Германия, за първи път и от Дания. Киров коментира:„ Успешен сезон в продажбата на..

публикувано на 05.09.25 в 09:30

КНСБ: Разлика от 20 до 70% между цена на едро и дребно на основни храни

Разлика от 20 до 70% между цена на едро и дребно на основни хранителни стоки е установило наблюдение на КНСБ . Това обяви президентът на синдиката Пламен Димитров.  От структурата потвърдиха, че стоят твърдо зад увеличението на минималната работна заплата на 1213 лева от 1 януари. Експертите са  категорични, че няма връзка между повишението на..

публикувано на 04.09.25 в 15:55

Владимир Крумов: Стартираме кампанията за удължаване на сезона по Южното Черноморие (ОБНОВЕНА)

Министерството на туризма съвместно с Областната администрация на Бургас стартира „ДългоЛятие“ – първата инициатива, която цели да удължи туристическия сезон на Южното Черноморие и да покаже, че регионът има какво да предложи и извън традиционните летни месеци. Кампанията представя Южното Черноморие като дестинация, която съчетава..

обновено на 04.09.25 в 13:51

Несебър начело в класация на "Дейли мейл" за плажна дестинация

Несебър, един по-малко известен морски скъпоценен камък в България, пълен с бели пясъчни плажове, стар град, включен в списъка на ЮНЕСКО и достъпна храна и напитки, така гласи анотацията за българския черноморки курорт в статия на вестник "Дейли имейл“, който, в сътрудничество с easyJet, го поставя начело в своята класация за най-достъпни плажни..

публикувано на 04.09.25 в 12:25

МЗХ: Ще има нова интервенция „Биологично животновъдство“ с бюджет 85 млн. евро по Стратегическия план

Създава се нова интервенция „Биологично животновъдство“ с бюджет 85 млн. евро. Това бе решено в рамките на Комитета по наблюдение на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони 2023 – 2027. Тя ще е алтернатива на досегашната екосхема за биологично земеделие (селскостопански животни) и ще бъде с тригодишен ангажимент, съобщи..

публикувано на 04.09.25 в 09:14