Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Аларма Пънк Джаз” става на 2 години! Bernays Propaganda ще свирят и в БНР на 5 ноември от 21.00 часа

Кристина Горовска & Джано Куч (вляво) и Васко Атанасоски, Bernays Propaganda, EXIT, Нови Сад, юли 2010 г.
Снимка: Цветан Цветанов
Най-успешната балканска рокендрол банда за последната петилетка – Bernays Propaganda от Скопие – отново щурмува София. След серия от участия на „Аларма Пънк Джаз”, Spirit Of Burgas и в пловдивския клуб „Лебовски” през лятото на 2009 г. Bernays Propaganda дойдоха и за втория рожден ден на ъндърграунд асоциацията Indioteque.

Това беше вчера, а днес Bernays Propaganda ще свирят и в Първо студио на БНР, респективно с лайв стрийминг по програма „Христо Ботев”. Bernays Propaganda, както знаете, са свирили на главната сцена на фестивали от порядъка на новосадския EXIT, имат много здрав саунд, който може да пълни и стадиони… но те самите не са такава група, която препочита ъндърграунд хепънингите. Предпочитат малките полуофициални места, където между тях и публиката няма огради, двайсе метра разстояние, дебели момчета с тениски с надпис „Секуритате” на гърба и цвърчащи скари с кебапчета и щандове с отровнозелена бира. Ако трябва да си го кажем още по-направо – Bernays Propaganda не са нито „балканска”, нито „рокедрол” банда – защото още с първия си албум Happiness Machines (2008 г.) те излязоха от Балканите с няколко турнета от по 40 концерта, включващи доста далечни дестинации като Финландия, Естония, Дания, Швеция, Испания и прочее, а като послания музиката им – макар и мелодична – е доста по-близо до хардкор-сцената. За това, че са „най-успешната балканска банда” мейнстрийм медиите говорят непрекъснато, но самите членове на групата избягват да контактуват с представители на „Макдоналдс”-журналистиката. За последните три години Bernays Propaganda нагледно доказаха, че за да станеш голям ти трябват няколко съвсем основни неща – талант, хъс, искреност и някой тук горе (в главата), а не PR-агенции, имидж-мейкъри, спонсори, медиен блясък и пожизнени рокендрол-пенсии, отпуснати от държавата.

Bernays Propaganda, които са делили една сцена с музиканти от ранга на Gang Of Four, Faith No More и Disciplin A Kitschme по клубове и фестивали, са Кристина Горовска (вокал и текстове), Васко Атанасоски (китара, бекинг вокали), Джано Куч (барабани) и Ненад Трифуновски-Трипе (бас). Тина, която е дипломиран философ, е между другото и племенница на един от основателите на знаковата за унгарския арт-рок формация A. E. Bizottság (А.Е. идва от Алберт Айнщайн, както Bernays Propaganda идва от Едуард Бернайс, таткото на съвременния PR). Васко Атанасоски, заедно с Трипе и Джано, са сред пионерите на балканската хардкор do it yourself сцена – старата им банда FxPxOx е полулярна дори отвъд океана, където имат издания, но не и турнета (поради стандартните визови причини), а в някои европейски градове като Лайпциг, където левичарската рокендрол вълна е изключително силна, са направо легенда (питайте Monozid, които участваха на Impossible Fest в София миналия месец).

С текстовете на песните си Bernays Propaganda се занимават главно с нелицеприятната страна на нашата Макдоналдс-Джънк-Кола-Действителност – и то не само изследователски, но и революционерски – с ритник. Такава е песента VIP In Paradise в новия им албум My Personal Holiday (2010), която взима на прицел онези свещеници, които се возят във „Ферари”. Такава е и „Булдозер”, посветена на „Скопие 2014” – антиутопичен градоустройствен план, с който не могат да се мерят нито „Лондон 1984”, нито „Москва 2042”… и който, за съжаление, вече е наполовина изпълнен, унищожавайки облика на Скопие така, както нито едно земетресение не би могло. Такава е „Убий ме”, песен, говореща с прости думички за ежедневния битов расизъм, с който сме свикнали дотолкова, че чак не го забелязваме. Когато преди малко казахме, че Bernays Propaganda не са „балканска банда” имахме предвид, че са на световно ниво и че посланията на песните им са по-глобални, но от друга страна – важен е фактът, че са именно от Балканите, защото тук при нас сякаш всичко, което се случва в Европа и по света (като политическа корупция, незачитане на елементарни човешки права, медийно проституиране и пр.), е десетократно засилено и придобива мащабите на зловеща гигантска карикатура, срещу която е необходимо да има културен отпор. А за имиджа и съвременния рокендрол и хардкора (не само на Балканите), нека дадем думата на Васко Атанасоски – като за финал на този текст:
„Имиджът никога не е имал връзка с това, което го носиш у себе си. И ние, дори да изглеждаме като рокендрол банда, сме далеч от идеята, че „сме продали или предали хардкор сцената”. Членовете на Bernays Propaganda са в основата на 90% от организацията на хардкор-пънк концертите, които се правят в Скопие. Били сме и сме част от много организации, дружества, самиздат-списания (fanzine), музикални лейбъли и др., които директно поддържат do it yourself-принципа на работа и анархизма. И Bernays Propaganda e единствената македонска група, чиито албуми на се продават в „Макдоналдс”.

(по материали от „Аларма” и „Паралели”)

Входът на Първо студио е свободен, но нека това ви предразполага към щедрост, а не към скръндзавост. Една от най-яките банди на Балканите (+ още една – „ХаХаХа”, страничният проект на Васко, Джано и Трипе) ви идва на крака – на входа на студиото имаме ПЪНК-КАСА, в която можете да засвидетелствате уважението си към тях!
По публикацията работи: Цветан Цветанов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Венцислав Диков

"Институт за невъзможни неща" в Япония

Тази година Венцислав Диков представи свои картини в Япония, Токио, под наслов "Институт за невъзможни неща", в галерия "Сан-Ай". Това е неговото трето посещение в "Страната на изгряващото слънце" – специално място, в което преоткрива себе си: "Кацнахме по залез и първото, което видях от Япония, след седем години, беше залезът над Фуджи-сан и огрени..

обновено на 18.12.24 в 08:58

"По следите на изгубената поезия" с Цанко Лалев

Третото събитие от новата поредица "По следите на изгубената поезия" в Литературния клуб на Столична библиотека е на 18 декември от 18:30 ч. Поредицата се представят автори, започнали творческия си път като поети, но след това преминали към друг жанр или жанрове, в които са се утвърдили.  Този път гостува писател, чиято популярност се гради върху..

публикувано на 17.12.24 в 17:50
Снимката е илюстративна

Важно за пътниците

В редакция "Хумор и сатира" наистина обичаме да пътуваме, най-вече с въображението си, но и традиционно, например с влак.  За нас и за всички като нас има кой да се погрижи, което може би е повод за радост. Чуйте информация за новото в придвижването с железниците у нас от 1 януари, а останалото слушайте всяка неделя след новините в 18 часа ...

публикувано на 17.12.24 в 16:05
Никола Петков

Режисьорът Никола Петков на 90 години

"Формация "Артисти със сребро в косите" при САБ спретва на 19 декември артистична следобедна юбилейка, да си поюбилействаме, дето на 19 декември 1934 в 15 ч. се роди нашият човек Никола Петков – лице с образование, достижения в забавно-развлекателния сектор и нечакан имидж" – пише в симпатичната покана до "Артефир". Предаването представи преди време..

публикувано на 17.12.24 в 16:03

Връчват наградите "Георги Черняков"

Днес, 17 декември, от 17,30 ч., в зала "Галерия" на Националния студентски дом - София е рециталът на лауреатите в десетото издание на Националния литературен конкурс на името на Георги Черняков – дългогодишен ментор на писателите студенти от някогашния литературен кабинет "Димчо Дебелянов". Ще бъде представен и сборникът "Гнездото. Том 2", включващ..

публикувано на 17.12.24 в 15:45