На 11 май 1946 година музикалният свят чува едно име, което дълго ще помни. Рената Тебалди тогава е на 24. Покорява всички от раз.
И то не къде да е, а в „Ла Скала”. На концерт по повод откриването на възстановения след войната театър. Изборът на певците е поверен на Артуро Тосканини. Щом чул Рената, маестрото възкликнал: „Та това е ангелски глас!” С безпогрешната си интуиция пръв съзира качествата на бъдещата оперна дива. Уникални вокални качества: рядко срещано по сила и красота лирико-драматично сопрано. Безукорна техника, с която преодолява с лекота най-виртуозните епизоди. Гъвкавост, удивителна музикалност, фантастични отблясъци, мекота, нежност – глас чудо! La divina Renata я наричали милионите фенове по света. А тя наистина била прелестна: с блестящи сини очи, тъмни коси и красиво лице, отразили цялото благородство и възвишеност на душата й.
Тосканини подава ръка на Рената Тебалди и тя уверено изкачва стъпалата до трона като Primadonna assoluta. В театрите на Милано, Рим, Неапол, Венеция, Лондон... Най-силните й роли са в опери на Верди и Пучини.
В средата на 50-те години Рената Тебалди напуска трупата на „Ла Скала”, тъй като кралският жезъл вече е в ръцете на Калас. Покорява Метрополитън, Ню Йорк, като Дездемона през 1955 г., а няколко години по-късно отново я посрещат в „Ла Скала” с 40 минутни оглушителни аплаузи. Впрочем прословутото съперничество между Тебалди и Калас периодично се подгрява от медиите и жадната за зрелища публика. И така до 16 септември 1968 година. На спектакъл на „Адриана Лекуврьор” в Миланската скала. Мария Калас лично отива в гримьорната на своята съперница и недвусмислено засвидетелства възхищението си от изумителното преобразяване на Тебалди в операта на Чилеа. Това по всеобщо мнение е едно от върховите постижения на великата певица.
„Гласът на Тебалди сякаш гали ухото, изпълнен с всевъзможни оттенъци. Те отразяват всяка промяна в характера на нейната героиня. Сила и красота, обаяние и искрящ звук, психологически усет, достойни за истинска театрална актриса – всичко това откриваме в превъплъщението на Рената Тебалди”, пишат в италианския печат.
Ще имате удоволствието сами да се уверите в истинността на казаното, наслаждавайки се на нейното изпълнение в операта „Адриана Лекуврьор” на Франческо Чилеа.
В главната роля – Рената Тебалди. Партнират й Марио дел Монако, Джулиета Симионато, Джулио Фиораванти , Силвио Майоника, хорът и оркестърът на Римската академия „Санта Чечилия”. На диригентския пулт – Франко Капуана. Запис за фирмата „Дека” от 1961 година.
Съдържание на операта „Адриана Лекуврьор”
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg