„Бал с маски” е сред върховите творчески постижения на Джузепе Верди, в които словото и музиката, музиката и действието са неразривно свързани. Психологическите конфликти са изобразени с Шекспирова мощ, като в същото време силата и драматизма се съчетават с най-прецизни детайли на душевните състояния на героите. Верди майсторски използва метода на контраста – зловещи образи по време на празнично веселие, нежна лирика по време на тайнствена и мрачна сцена. Богати и изразителни вокални партии, бляскав оркестър, майсторски построени ансамбли – такава е звуковата палитра на творбата. Финалът на втора картина от първо действие е сред върховете на музикалната драматургия на операта. Нито един любовен дует в цялото творчество на Верди не може да се сравни с дуета на Рикардо и Амелия от второ действие.
В писмо до Антонио Сома сам Верди обяснява, че точно в тази сцена е вложил целия „безпорядък” на страстта. Любовта в действителност е основната тема на тази опера, наречена от известния италиански критик Масимо Мила Вердиевата „Тристан и Изолда”, но преведена на италиански и пренесена под горещо и страстно слънце.
Един чудесен спектакъл на Кралския оперен театър „Ковънт Гардън“ на „Бал с маски“ от Верди, състоял се на 31 януари 2015 година ще слушаме в часовете, отредени за опера по програма „Христо Ботев“. Че е чудесен, ще се убедите сами, ако го чуете. Хорът и оркестърът под диригентството на Даниел Орен демонстрират изпълнение от най-висока класа. Солистите са повече от добри и сред най-търсените от престижните световни оперни театри – малтийският тенор Джоузеф Калея като Рикардо, украинският сопран Людмила Монастирская като Амелия, руският баритон Дмитрий Хворостовски като Ренато. И докато Джоузеф Калея и Дмитрий Хворостовски са много добре познати имена и на опероманите у нас, за Людмила Монастирская се говори по-малко.
А ето как я определя „Опера нюз.ру“: Разкошният, огромен, невероятен със силата и блясъка глас на Монастрская ни спомня хубавите времена на операта, когато големите, красиви и технични гласове не бяха изключение. Природата е надарил щедро певицата, но към това тя е добавила изключителен дъх, замиращо пианисимо, абсолютна регистрова изравненост и пълна теситурна свобода, майсторство в овладяването на звуковата проекция в залата и накрая, проникващо в душата емоционално послание.
събота, 23 май, от 20 часа
Съдържание на операта „Бал с маски“
След почти 40 години най-мащабната опера на Джузепе Верди "Аида" се завръща на сцената на Метрополитън опера - Ню Йорк. Интересът към тази творба не намалява, дори след внушителните почти 1200 представления, осъществени от оперната къща през годините. Музикалният директор Яник Незе-Сеген заема подиума за новогодишната премиера на грандиозната нова..
На 14 декември 2024 кавалджията, аранжор и автор на музика Костадин Генчев навърши 55 години. Това бе повод в едно от изданията на предаването "Портрети" да се потопим в красивия му музикален свят и да поговорим за творческия му път. А той е богат и както самият Костадин се изразява доста "шарен": "Роден съм в Габрово и всъщност първо започнах не..
"Светоглас" е първата българска мъжка вокална формация за старинна полифонична музика. Основана е през 2009 година, като нейната цел е многогласно пресъздаване на българската фолклорна и църковна музика. Изпълненията на формацията винаги будят възхищение и удивление в слушателите, но наравно с това, те са и еталон за майсторско музициране.
Първият клезмер оркестър в България има богат опит в различни музикални стилове, но страстта на музикантите към традиционната клезмер музика (музиката на ашкеназките евреи от Източна Европа) е онова, което ги обединява. Създадена през септември 2022 г., групата прави първите си концерти на различни култови места в града и така се превръща в първата..
Боян Виденов е роден в София, в семейство на музиканти. Напуска родината съвсем малък и получава завидно европейско музикално образование. На 23 години основава Манхаймската филхармония – оркестър за обучение на млади професионалисти от цяла Европа, които искат да продължат кариерата си в престижните оркестри. През 2019 основава платформата за..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg