В съботната вечер по програма „Христо Ботев“, благодарение на Европейския съюз за радио и телевизия, ще излъчим цялостен запис на спектакъл на политическата сатира „Възход и падение на град Махагони“ с музика на Курт Вайл и текст на Бертолт Брехт. Представлението се е състояло на 14 март тази година в Кралската опера „Ковънт Гардън“ в Лондон с участието на звездата Ане Софи фон Отер в ролята на Леокадия Бегбик, съставите на Ковънт Гардън дирижира Марк Уигълзуърт.
Тази остра сатира или дори пародия на любимия жанр вероятно не е съвсем по вкуса на истинските, сериозни оперомани. Специално за тях след 22 часа ще звучат фрагменти от друга, класическа и много любима творба, която наскоро представиха във Виенската държавна опера. Спектакълът на „Дон Паскуале“ от Доницети с участието на Хуан Диего Флорес и Валентина Нафорница, дирижиран от Хесус Лопес-Кобос бе излъчен от Виена за страните-членки на Еврорадио на 2 май тази година. Записът със сигурност ще се хареса на всички, които страстно обичат операта. Но първо ще се отправим към Махагони – град на богатства, удоволствия и разврат; място, където царуват най-отвратителните човешки пороци.
Световната премиера на политико-сатиричната опера в три действия „Възход и падение на град Махагони“ се е състояла в Лайпциг на 9 март 1930 година – точно седмица след 30-ия рожден ден на композитора Курт Вайл. Според изследователи и изкуствоведи, с това либрето Бертолт Брехт доразвива своята теория за епическия театър и ефекта на отчуждението в актьорската игра. Тези принципи големият драматург ще разработи подробно в свои теоретични трудове в средата на 30-те години на ХХ век. Но специалистите често подценяват факта, че музиката на Курт Вайл по текстове на Брехт има не по-малка заслуга за изграждането на новата театрална естетика.
Всъщност, великият Брехт съвсем не е изпитвал уважение към оперния жанр, дори направо се е подигравал с него, наричайки го „кулинарно“ изкуство заради хедонистичната му (според Брехт) същност. Големият музикант Курт Вайл до известна степен е смекчил агресивността към жанра на своя съавтор, изграждайки партитурата си от формална гледна точка все пак по законите на класическата опера. Затова пък – преливаща от интонации и ритми, заети от съвременните му „забавни“ или „леки“ жанрове – кабарето, джаза, дори кинохитовете на Холивуд. Затова днес „Махагони“ често е наричан мюзикъл – безусловно, ако това е мюзикъл, той е сравним с еталонните образци на жанра. Въпреки всичко, творбата на Вайл и Брехт е опера – опера-сатира или опера-пародия. В съдържанието й обаче няма нищо характерно оперно – нито трагедия, нито комедия, нито лирика, нито драма.
Историята за трима престъпници, основали в американската пустиня своя „офшорна зона“, където всичко е позволено, своеобразен асоциален оазис за всякакви мошеници и авантюристи, има едно-единствено лице – остра социална карикатура на обществото на потреблението. Формирането и утвърждаването на това общество, чиито уродливи черти днес са повече от ясни, се развива стремително в епохата на създаване на „Махагони“. Разобличаващият патос на операта днес би трябвало да е повече от актуален, но като че ли не трогва никого – съвременниците ни така добре са се приспособили към принципа на потребяването, че изобщо не се замислят да го променят. Колегата от Би Би Си Андрю МакГрегър започва представянето на спектакъла от Ковънт Гардън с определение за „Махагони“ като агитационна пропаганда – предупреждение за възможното бъдеще, което в нашия XXI век доста неприятно се усеща като настояще, а после цитира критици, публикували отзиви след премиерата в Лондон. Един определя спектакъла като опустошителна критика на разгулното консуматорство и спекулативна алчност, докато друг се чуди защо Кралската опера трябва да атакува супербогатите в собствения им партер... хапейки ръката, която я храни?.
Във „Възход и падение на град Махагони“ от Курт Вайл и Бертолт Брехт, спектакъл на Ковънт Гардън от 14 март 2015 г., във версия на английски език за лондонската публика ще слушате:
• Леокадия Бегбик, дама, криеща се от закона – Ане Софи фон Отер
• Тринити Моузес (Светата троица Мойсей), друг криещ се от закона – Уилард Уайт
• Фати Счетоводителя, трети криещ се от закона – Питър Хоър
• Джими Махони (или Джими МакИнтайър), дървосекач от Аляска – Кърт Страйт
• Били „Банковата сметка“, приятел на Джими – Дарън Джефри
• Якоб Шмидт (или Джак О’Брайън), приятел на Джими – Джефри Лойд-Робъртс
• Джо „Вълкът от Аляска“, приятел на Джими – Нийл Дейвис
• Джени Смит, проститутка – Кристин Райс
• Тоби Хигинс – Хюбърт Франсис
• Разказвач, Глас – Джоузеф Патерсън
• Пианист в бара – Робърт Кларк
• Шест момичета – Анна Бърфорд, Лорън Фейгън, Ануш Хованисян, Стефани Маршал, Мийта Равал, Хариет Уйлямс
събота, 27 юни, от 20 часа
Съдържание на операта „Възход и падение на град Махагони“
Принцесата на акордеона Ксения Сидорова ще дебютира в зала "България" на 19 юни от 19 ч. Под диригентството на Михал Нестерович, тя ще представи премиерата за България на Концерта за акордеон и оркестър от българската композиторка Добринка Табакова, написан по поръчка на Софийската филхармония. В програмата ще бъдат включени още Увертюра..
Предстои 11-ото издание на международния франкофонски фестивал "Франкофоли". Програмата включва звезди от световната сцена и любими български изпълнители. За първи път форумът ще продължи три дни. Началото ще бъде дадено от френската група "Караван Пас" , която ще предложи много динамично и цветно шоу с джипси и номадски фолклор. След тях..
Сцената на Международния фестивал "Софийски музикални седмици" отново става трибуна на сътрудничеството между български и корейски музиканти. Концертът "Корейски музикален калейдоскоп" съчетава традиционната корейска музика със съвременни композиции. Публиката ще се наслади на 9 произведения, всички за първи път изпълнени в България , 6 нови..
16 юни 3.00 часа – Георг Фридрих Хендел (1685-1759), оратория "Естир", първо действие. 3.39 часа – Георг Фридрих Хендел (1685-1759), оратория "Естир", второ действие. 4.07 часа – Георг Фридрих Хендел (1685-1759), оратория "Естир", трето действие. Изпълняват Зоуи Брукшоу (сопран), Зевиър Хетерингтън (тенор), Джоузеф Дуди (тенор), Алекс Ашуърт (бас),..
В съботната вечер ще прозвучи запис на операта "Дама Пика" от Чайковски на изпълнението от 7 юни 2025 от сцената на Метрополитън опера. Критиката остава възхитена от представянето на Соня Йончева в тази възстановена продукция. За жалост, в записа от 7 юни Йончева е заместена от друга певица поради болест. В ролята на Лиза ще чуем младото руско..
Представете си, че сте затворени в клетка. Няма светлина. Няма свеж въздух. Няма място за движение. И няма изход. В момента това е животът на милиарди..
43 % от българите не са прочели нито една книга през 2024 година, 75% не са посетили библиотека, 63 % не са ходили на театър, 83% не са ходили на..
Едва 6% от българите водят здравословен начин на живот, а само 2% спортуват всеки ден. Това сочат данни от национално проучване, проведено от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg