Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Уникалността на една певица и голяма българка

В преизпълнения днешен музикален свят с нови и още по-нови певчески открития, с възможността да слушаме и гледаме първокласни изпълнения пред многохилядна публика, която неистово ги аплодира, сякаш ни е трудно да съзрем и приемем уникалността, неповторимостта. А тя я има, винаги я е имало, не само сред композиторското съсловие, но и сред изпълнителското. Карузо, Шаляпин, Борис Христов, те не са само изключително надарени певци, техният глас и изпълнение те заставят да приемеш една по-висша художествена реалност, да влезеш в дворец или храм,където те огрява Божественото сияние и пълнота. Те не те карат да тъжиш или да се радваш с музиката, която изпълняват. Те раздават чрез нея изначалния дух, който периодично се проявява в избрания и той може да те повдигне, ако си отпаднал, да заблестиш вътрешно, ако си помръкнал, защото те притежават нещо повече от талант за пеене.
Die Lilova, така назовава виенската критика българското мецосопрано Маргарита Лилова, за да покаже нейната уникалност като певица и артистка на сцената.
Как трябва да я наречем ние тук, 80 години след нейното рождение?
Не като една от надарените с голям талант български певици, влязла в състава на солистите на Виенската щатсопер и останала там 30 години, дори и не това, че самият Караян я прослушва и одобрява за назначението и. Сигурно не и най-важното, че тя е първата Амнерис на сцената на Ковънт гардън, идваща от България. Дори и впечатляващия, респектиращ факт, че тя се налага само няколко години след пристигането си във Виена с най-виенския репертоар – Моцарт и Малер и влиза в почетния Моцартов вокален квартет на Виена, където местата на сопрана, мецосопрана, тенора и баса се предават от едно поколение на друго и титулярът е единствен, незаменим за своето време. Едва ли изреждането на престижните участия и записи под диригентството на Караян, Савалиш, Шолти, Абадо... са белег за нещо повече от много високо професионално ниво и солидни певчески качества.
Маргарита Лилова излъчва в изпълненията си, величието на духа на трагедията от Античността, за нея това е органично естествено както правилното дишане на певеца. Дали това е прощалната ария на Отавия от „Коронацията на Попея“ на Монтеверди (запис след премиерата в 1963 г във Виенската щатсопер под диригентството на Кареян) или „Синеоката“ на Георги-Златев Черкин, изпята на песенен рецитал в Българския културен дом във Виена през 1981 г., усещането за мащаба и силата на преживяването са еднакви. Уникалността не изключва универсалността, тя се изразява и в степента на нейната постижимост.
Ако към това се прибавят неповторимите темброви цветове и вибриращата светлина на гласа и, съвършено изравнен в целия си регистър – Маргарита Лилова е един от малкото вокални артисти на ХХ век, неповторими, единствени, божествени.
Дали сме в състояние да преодолеем българското тесномислие и безразличие към нематериалното богатство и да открием и запазим всички останали следи от нейния дух и нейното изкуство?

вторник, 28 юли, от 19.30 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Отбелязваме 24 май с българска опера от Парашкев Хаджиев

В съботния празничен ден слушателите на програма "Христо Ботев" ще имат възможността да чуят документален запис на една рядко изпълнявана творба от композитора Парашкев Хаджиев. Избрали сме изпълнение от 25 ноември 1969 г., когато солистите и оркестърът на Софийската опера са изпълнили операта "Майстори" под диригентската палка на маестро Атанас..

публикувано на 24.05.25 в 08:05

"Майстори", опера от Парашкев Хаджиев

Либрето: Парашкев Хаджиев По драматичната пиеса на: Рачо Стоянов Световна премиера: 9 октомври 1966 г., Софийска опера Действащи лица и изпълнители: • Тихол, майстор резбар (тенор) • Найден, негов син, резбар (бас) • Милкана, жена на Найден (сопран) • Живко, майстор резбар (тенор) • Добри (баритон) • Кольо (тенор) • Генчо..

публикувано на 23.05.25 в 10:05
Putan Club (Франсоа Камбюза и Джана Греко)

Putan Club с концерт в София навръх 24 май

Задава се шумна мрачна майска вечер в сърцето на мрака в София. 24 май с наситени китари, дръм машини, бас и бяс. Понякога те се завръщат: след дебюта си на българска земя по Гергьовден 2024 г. независимото (в пълния смисъл на думата) електро-индъстриъл-авнагард-рок дуо Putan Club повтаря Софияна светлата дата 24 май в тъмните подземия на..

публикувано на 22.05.25 в 20:15

"Единение" – музикален албум за любовта

"Единение" е авторски албум на Константин Кучев, братя Якъбови и сестри Апостолови, Ян Добрева, Васил Спасов - Sariel Orenda, Петър Йорданов - Бъни, Мартин Саийд Бейран, Силсила Махбуб, Халед Мераджудин, Нона Митева, Александър Лазаров, Мари Андонова, Асен Хайдутов, Анна Каралашева, Ердинч Милев. Авторите на албума споделят: "Музиката като..

публикувано на 22.05.25 в 13:15
Дуо

Дуо "Атмосфери" с два концерта в Бразилия

На 25 и 29 май в град Бразилия, клавирното дуо ще осъществи два от ключовите проекти на състава – продължаващото турне с Клавирния концерт за четири ръце на Йоханес Брамс и аранжимент на Рихард Дюнсер на Клавирен квинтет, оп. 25, както и програма с преобладаващо българско присъствие. Посещението им е резултат на покана от Клаудио Коен, който се..

публикувано на 22.05.25 в 10:04