Задава се шумна мрачна майска вечер в сърцето на мрака в София. 24 май с наситени китари, дръм машини, бас и бяс. Понякога те се завръщат: след дебюта си на българска земя по Гергьовден 2024 г. независимото (в пълния смисъл на думата) електро-индъстриъл-авнагард-рок дуо Putan Club повтаря Софияна светлата дата 24 май в тъмните подземия на Столична библиотека– символично, нали?
И все пак, кои са Putan Club?
Putan Club не е точно пънк група. Но е всичко: авангард, техно, етно, джаз, метъл, класика и най-вече: експериментална платформа.
Ето какво гласи собственият им манифест: "Подкрепяме идеите за grassroots (самоорганизация на местно ниво), взаимопомощ, солидарност, устойчиво развитие, начин на живот с грижа към животните, антиавторитаризъм, автономия, феминизъм и революция – както и всички други инициативи, които се стремят към по-справедливо и свободно общество. Ако се противопоставяш на всякакви форми на социална дискриминация и идеологии, които създават омраза, разделение или неравенство, ако подкрепяш правото на хората да кажат "не" на расизма, сексизма, хомофобията, ксенофобията, партийния култ, капитализма и организираната религия – тогава е време да се свържем. Ти си на правилното място".
През годините Putan Club (Франсоа Камбюза и Джана Греко) са ядрото и на други възникнали на територията на далечни земи групи като Ifriqiyya Electrique в Тунис и Ndox Electrique в Сенегал – сътрудничества, зародили се като резултат от пътуванията на двамата в Северна и Запдна Африка, Монголия, Сибир, Синдзян в търсене и изследване на корените на ритуала в контекста на различни неевропейски култури и цивилизации. Този опит оказва директно влияние и на самата структура на концертите на Putan Club, в които ритуалът е водещ като принцип и форма, но не някой конкретен ритуал на конкретна далечна цивилизация, а ритуалът като абсолютна стойност. И да, двамата не свирят на сцената, а са в постоянно движение между хората в залата, както се очаква да бъде едно истинско ритуално изживяване.
Ето и какво пишат независимите медии в различни страни за концертите на Putan Club:
• "Putan Club не просто се слуша – тази група трябва да се живее всеки ден" – Mondo Sonoro (Испания)
• "Жена със змиевидни къдрици раздава мръсен бас с убийствен груув, а китаристът – с бретон а ла Елвис – трепери от очакване преди експлозията. След това... просто избухват. Машината поема ритъма, заразителни рифове се леят с шумова отрова и сурова енергия. Машинното стържене на индъстриъла, визията на постпънка и неумолимата тежест на death-диско, избиващо в първичен фънк. Те са най-добрата група, за която трябваше вече да знам. От днес Putan Club са приоритет за LOUDER THAN WAR. Трябва да ги чуеш. СЕГА" – Джон Роб, фронтен на легендите The Membranes, свирили на "Аларма Пънк Джаз" през 2016г., и създател на един от най-влиятелните сайтове за музикална критика в света Louder Than War (Великобритания)
• "Всеки концерт на Putan Club е ритник в лицето на съвременната музика и индустрията. Те са бунтари не защото това е модерно, а защото това е тяхната същност. Несъгласие. Непокорство. Това е PUTAN CLUB" – Music & Riots (Великобритания)
• "Еуфорична, метафорична оргия – с кървящи уши и културен шок. И последващо масово стълпотворение към щанда с мърч" – Astral Noize (Великобритания)
• "Putan Club съществува, за да пресича граници, да разбива клишета, да раздвижва съвести, да събаря догми, предразсъдъци и стандарти. Всеки техен концерт е манифест на дързост и свободолюбие, в който буквално въвличат публиката в буря, на която е трудно да останеш безразличен. Дуо от Франция и Италия – но в същността си глас на целия свят. От рок до техно, джаз, авангард, пънк, уърлд мюзик – те превръщат всяка своя поява във вирусно, заразително преживяване" – Loud! Magazine (Португалия)
Концертът на Putan Club в "Паве" на 24 май се организира от самите тях с помощта на "солунските двама братя на българския ъндърграунд" Иван Хадживеликов (Comet City, Stretch) и Цветан Цветанов ("Аларма Пънк Джаз", БНР) – тандем, на който дължим не един и два ключови за софийската (а понякога и за пловдивската) сцена концерти – тези на The Comet Is Coming, Soccer96, The Brother Moves On, Теон Крос, Valia Calda, Сибусиле Каба... За мощен откриващ сет хедлайнерите избраха пост-сайбър-пънк артиста MEI, впечатлил ги с артистизма и посланията си миналата година и участвал по-рано тази година на два изключителни концерта на "Аларма Пънк Джаз" заедно с японците heavenphetamine по-рано тази година.
Програмата за съботната вечер (24 май) по часове е следната:
20.00ч. – отваряне на вратите
21.15ч. – MEI
22.00ч. – Putan Club
Повече за концерта на Putan Club и за връзката между музиката, ритуала, визуалната антропология и пътешествията можете да научите от самите Франсоа Камбюза и Джана Греко в петък вечерта (23 май, ден преди концерта) от 21.30 до 23.00ч. в предаването "Аларма" по програма "Христо Ботев". В същото предаване е включено и интервю с Макото Кавабата, създателя на японския психеделик-рок колектив Acid Mothers Temple, чието концертно участие на "Аларма Пънк Джаз" пък е в деня след Putan Club – на 25 май, неделя, отново в Клуб "Паве" под Столична библиотека.
Плакат: Comet City
Warm Waves/"Топли вълни" е сантиментален албум, който включва теренни записи от пътуването на експерименталния музикант Мирян Колев до Малайзия през 2024 г. Записани в обекта на ЮНЕСКО Джорджтаун и околностите на остров Пенанг, те улавят топли спомени в звук. Градските улици, плажовете, религиозните храмове, цикадите в джунглата, звуците на..
1 август Свири Оркестърът на Полското радио във Варшава с диригент Михаил Меринг. 3.00 часа – Рихард Вагнер (1813-1883), Зигфрид идилия. 3.22 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Вариации по тема от Хайдн, оп. 56а. 3.41 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 36 в До мажор, K.425, "Линц". 4.10 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Клавирен..
Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през годините Международният джаз фестивал "Варненско лято" се е превърнал в едно от най-устойчивите и обичани музикални събития в България. От няколко години дъщерята на Анатолий Вапиров – Вероника..
Според проучвания едва 16% от изпълнителите в световен мащаб правят музиката си достъпна за глухата общност. Днес, в XXI век, технологиите дават своя принос за това чрез специални костюми, които възпроизвеждат вибрациите от ритъма така, че нечуващите да се потопят в него и да се наслаждават на живи концерти. Жестовият превод на текстовете на сцената..
Наситената програма в културния живот на столицата не е пречка и на морето да се организират паметни музикални събития. Концерт с международен мащаб акостира в Бургас и това лято. На 2 август пристанището в морския град ще се превърне в сцена за една от най-оригиналните и любими певици на съвременната сцена – Рошийн Мърфи. Очакваме..
Промените в Закона за еврото коментира в "Мрежата " по програма " Христо Ботев " Петър Ганев от Института за пазарна икономика "Всичко..
Съвременните диктатури, разпада на либералната демокрация и ролята на журналистите в борбата с пропагандата – коментира в "Мрежата" по програма "Христо..
В редакция "Хумор и сатира" сме готови на почти всичко само и само някой нещо да научи, та да сполучи. Има и хора, които са готови да отидат отвъд това..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg