Корените на Фестивала за музика и танц в Гранада произлизат още от оркестровите концерти, които са се провеждали в двореца на Карл V в края на XIX век.Те давали възможност на жителите на Гранада да слушат на живо големите оркестри на Европа по това време. През 1922 година големият испански композитор Мануел Де Фая организира в Гранада първия конкурс „Канте Хонто” за фламенко, с който привлича множество интелектуалци и любители на автентичния характерен испански танц.
В днешния си формат Фестивалът за музика и танц съществува от 1952 година. Той е един от елитните фестивали в Европа и е посещаван ежегодно от над 60 000 души. Освен многобройните концерти с класически и съвременен репертоар, особен интерес предизвикват вечерите, посветени на фламенкото. Архитектурните шедьоври на мавританския стил, носещи отпечатъка на многовековното влияние на арабския халифат и могъществото на империята, допринасят за неповторимото обаяние и атмосфера на този фестивал. Оживява цялата Гранада. Множество концерти и балетни спектакли се провеждат в двореца „Алхамбра”, който с недостижимата си красота е декор на постановки, вдъхновяващи и обединяващи почитателите на различните изкуства. Сакралните концерти също са част от Фестивала.
В църквата „Парокия де Нуестро Салвадор” известният японски органист Масааки Сузуки изнася концерт на 28 юни миналата година, с почти изцяло Бахова програма. Представата за атмосферата в църквата ни помага още по-пълно да се потопим в духовната аура на тази музика.
Масааки Сузуки е многостранно развит музикант, еднакво оценяван като органист, чембалист и диригент. Роден в град Коб, той произхожда от християнско семейство, което със сигурност е дало отражение на неговия избор в бъдеще. Още 12-годишен Сузуки поема служба като църковен органист. Той завършва университета по музика и сценични изкуства в Токио със специалностите орган и композиция, след което специализира чембало в Консерваторията „Свелинг” в Амстердам, Холандия. Освен богатата концертна дейност, която в продължение на дълги години го извежда до най-престижните концертни зали в цяла Европа и Япония, той преподава чембало в консерваториите в Дюсбург, Германия и в Япония, където води клас по орган в родния си град Коб. Изключителна популярност получава основания от него през 1990г. „Бах Колегиум Япония”. С този бароков оркестър и хор той реализира запис на всичките кантати на Йохан Себастиян Бах за шведския лейбъл „Бис”. Наред с това, ансамбълът прави интеграл на хоровите произведения на Бах. Следват много награди. Интерпретацията на „Бах Колегиум Япония” на „Йоханес Пасион” на Бах получава специалната награда за класическа музика в Кан, а за записа на Баховите мотети, отново под диригентството на Сузуки, ансамбълът печели Наградата на немската „Дискография”, както и на „Би Би Си Music Mаgazine”. През 2010 г. към Университета в Токио, Сузуки основава департамент по старинна музика. Активната концертна дейност на Масааки Сузуки го отвежда и на диригентския пулт на Нюйоркската Филхармония, Бостънския Симфоничен Оркестър, Берлинския Симфоничен оркестър, Нидерландския Оркестър, Тонхале Цюрих... През 2012 г. му е връчена Баховата награда от Кралската Академия по музика и Баховия медал на Лайпциг.
В предаването „Рецитал” по програма „Христо Ботев” в негово изпълнение ще прозвучат: Фантазия за орган в сол минор, Две хорални прелюдии - „Господи наш на небесата” и „Десетте Божи заповеди” и Прелюдия и Фуга в ми минор. Ще чуем още Соната № 6 от Карл Филип Емануел Бах. Записът, който излъчваме е предоставен от Европейския съюз за радио и телевизия.
неделя, 20 септември от 23 часа
1 август Свири Оркестърът на Полското радио във Варшава с диригент Михаил Меринг. 3.00 часа – Рихард Вагнер (1813-1883), Зигфрид идилия. 3.22 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Вариации по тема от Хайдн, оп. 56а. 3.41 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 36 в До мажор, K.425, "Линц". 4.10 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Клавирен..
Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през годините Международният джаз фестивал "Варненско лято" се е превърнал в едно от най-устойчивите и обичани музикални събития в България. От няколко години дъщерята на Анатолий Вапиров – Вероника..
Според проучвания едва 16% от изпълнителите в световен мащаб правят музиката си достъпна за глухата общност. Днес, в XXI век, технологиите дават своя принос за това чрез специални костюми, които възпроизвеждат вибрациите от ритъма така, че нечуващите да се потопят в него и да се наслаждават на живи концерти. Жестовият превод на текстовете на сцената..
Наситената програма в културния живот на столицата не е пречка и на морето да се организират паметни музикални събития. Концерт с международен мащаб акостира в Бургас и това лято. На 2 август пристанището в морския град ще се превърне в сцена за една от най-оригиналните и любими певици на съвременната сцена – Рошийн Мърфи. Очакваме..
Съботната оперна вечер посвещаваме на шведския сопран Биргит Нилсон. Ще я чуем в няколко фрагмента из опери на Рихард Вагнер. Като цялостен образ тя се превъплъщава в ролята на Реция от операта "Оберон" на Карл Мария фон Вебер. Запис под диригентството на Рафаел Кубелик и с участието на Доналд Гроуб, Марга Шимл, Джулия Хамари, Оже Арлийн, Пласидо..
В рубриката "Разговорът" гостува Ива Йорданова – световна шампионка по бачата в професионалната дивизия на The Summit Championship , проведено през януари..
Промените в Закона за еврото коментира в "Мрежата " по програма " Христо Ботев " Петър Ганев от Института за пазарна икономика "Всичко..
От 24 юли насам между храм-паметника "Св. Александър Невски" – символ на духовността, опрощението и вярата, и площада – символ на обществените настроения,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg