Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Европейска рафинираност и славянска емоционалност. Рецитал на Григорий Соколов в Залцбург

БНР Новини
Григорий Соколов по време на концерта на „Хайделбергска пролет", 22 април, 2015 г.
Снимка: Martin Fleck

Сравняват го със Святослав Рихтер и Емил Гилелс и го поставят до имената на най-най-големите клавирни интерпретатори не само на нашето време, а и на целия ХХ век. Странен, особен с отношението си към роялите, с които кариерата му го среща. Той смята, че 50 процента от успеха на един пианист е в инструмента, на който свири, че те двамата са равнопоставени партьори в едно общо творческо дело, в което всеки дава от себе си. Публиката го боготвори. А той й дава само 60 до 80 концерта годишно. Почти само рецитали, почти само в Европа. Не обича студийните записи. Избягва концертите с оркестър. Той е руският пианист Григорий Соколов: За пиано е написан океан от музика и през целия си живот не мога да изсвиря дори малка част от нея. Ако свиря с оркестър, не ми стига време за репетиции, още по-трудно се намира оркестър, който се интересува от крайния продукт и не си гледа часовниците. Не е лесно и с диригентите, защото маестрото трябва да е прекрасен акомпанятор и да ме следва и разбира музиката по същия начин като мен. Това се случва много рядко! Сега идва най-лошото. Ако свиря на рецитал едни и същи пиеси в продължение на години, то те ще се развиват, ще стават по-добри с течение на времето. Но с всеки нов оркестър и диригент аз трябва да започвам от нулата от първата репетиция. Така че, вместо да влагам толкова много енергия за инструментален концерт, предпочитам да свиря соло, защото знам, че всичко зависи от мен. Със 100 човека зад мен оркестър е почти невъзможно да се получи. Отговорността не е в мои ръце.

Григорий Соколов е роден през 1950 година в Санкт Петербург - тогава Ленинград, и започва да свири на пет години на пиано. На седем е приет в музикалното училище към Ленинградската консерватория. Първият му солов концерт е на 12 години, а едва на 16 идва първото голямо признание - става победител на Третия международен конкурс „Пьотр Илич Чайковски” (в журито е великият Емил Гилелс). Въпреки огромния престиж на този конкурс сериозната международна кариера на Соколов се развива едва след 1980 г.
През 1975-90 той преподава, а от 1986 г. е професор в консерваторията на родния си град.
През 2003 и 2004 г. двукратно получава наградата Франко Абиати, а през 2008 година му е присъдена премията Артуро Бенедети Микеланджели.
Любопитен факт е, че през 2009 г. Соколов отменя планиран концерт в Лондон поради визовите изисквания за лица, които не са граждани на Европейския съюз да предоставят пръстови и ретинови отпечатъци. Пианистът протестира, че подобни изисквания са отзвук от студената война. През миналата седмица той отказа да приеме ежегодната музикална награда на Кремона - според писмото му до организаторите по морални съображения.

Според пианистката Александра Юозапенайте изкуството на Соколов е „Щастливо съчетание на два свята - европейска рафинираност, ред и хармония и контролирана славянска емоционалност, преливаща от благородство. Двата свята уникално живеят в душата на този зрял и опитен творец”.

В „Рецитал” по програма „Христо Ботев” на 27 септември от 23 часа Григорий Соколов изпълнява музика на Шопен. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Виртуози на вокалната джаз хармония – New York Voices на Банско джаз фестивал

Тази година в програмата на Банско джаз фестивал се открояват няколко забележителни "първи пъти" – легенди на джаза, които по една или друга причина не са имали досега среща с българската публика, а сега са част от пъстрата програма на фестивала. Такива са, например, Nils Landgren, Catherine Russell, Anat Cohen и John Beasley (като лидер на трио),..

публикувано на 06.08.25 в 16:05

Ингви Малмстийн: Барок-ен-рол богът каца в София

Шведската китарна легенда Ингви Малмстийн ще отбележи 40 години на сцената със специален концерт в София. Събитието ще се проведе на 10 август в клуб Joy Station и ще бъде част от световното му юбилейно турне, посветено на четири десетилетия безкомпромисно влияние в рок и метъл музиката. Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И..

обновено на 04.08.25 в 10:19
Мирян Колев

Звуците на Малайзия

Warm Waves/"Топли вълни" е сантиментален албум, който включва теренни записи от пътуването на експерименталния музикант Мирян Колев до Малайзия през 2024 г.  Записани в обекта на ЮНЕСКО Джорджтаун и околностите на остров Пенанг, те улавят топли спомени в звук. Градските улици, плажовете, религиозните храмове, цикадите в джунглата, звуците на..

публикувано на 03.08.25 в 10:15

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 август 2025

1 август Свири Оркестърът на Полското радио във Варшава с диригент Михаил Меринг. 3.00 часа – Рихард Вагнер (1813-1883), Зигфрид идилия. 3.22 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Вариации по тема от Хайдн, оп. 56а. 3.41 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 36 в До мажор, K.425, "Линц". 4.10 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Клавирен..

публикувано на 31.07.25 в 09:25

Джаз по наследство – Вероника Вапирова и Международният джаз фестивал "Варненско лято"

Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през годините Международният джаз фестивал "Варненско лято" се е превърнал в едно от най-устойчивите и обичани музикални събития в България. От няколко години дъщерята на Анатолий Вапиров – Вероника..

обновено на 30.07.25 в 17:28