Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Подбрана класика в зала „Тоскана конгрес“

БНР Новини
„Кремерата Балтика“ и Гидон Кремер (в средата)
Снимка: Юлия Атцмансторфер

„Тоскана конгрес“ е фестивалната зала на град Гмунден, Горна Австрия. Тук се провеждат големите концерти на Залцкамергут Фествохен Гмунден. В последните години летният културен фестивал „набъбна“ в целогодишен, с есенни и Великденски издания, а за първи път тази година и със зимен формат. Програмата озаглавена „Снежна вихрушка“, завърши с концерт на Гидон Кремер, „Кремерата Балтика“ и Юлиана Авдеева. Младите оркестранти от Литва, Латвия, Естония, Русия, Молдова и Украйна очароваха публиката в пълната концертна зала. Те концертираха изравнено, балансирано и с перфектни встъпления без диригент. Едно удивително постижение! Оркестърът откри вечерта с „Картини от изток“, 6 импромпюта, опус 66 от Роберт Шуман в обработка на Фридрих Херман. Гидон Кремер, цигулар от световна величина, основател и ръководител на състава, майсторски изтъкна мекия тон на своята цигулка „Амати“ във филигранните мелодии на Менделсоновия концерт за цигулка и струнен оркестър в ре минор. Във втората част на концерта публиката възнагради младата и многообещаваща руска пианистка Юлиана Авдеева с викове „браво“. Авдеева и „Кремерата Балтика“ изпълниха клавирния квинтет във фа минор, опус 18 на по-малко познатия съветски композитор от полско-еврейски произход Моисей (Мечислав) Вайнберг в обработка за пиано, струнни и тимпани от Андрей Пушкарев. Клавирният квинтет внесе острота, зрялост и философска дълбочина в концертната програма. А по мащаб на изразните средства и музикален потенциал произведението „се разгъна“ до големината на една симфония за пиано, струнни и тимпани, при това с осезаемо стилистично влияние от музиката на Шостакович.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ингви Малмстийн: Барок-ен-рол богът каца в София

Шведската китарна легенда Ингви Малмстийн ще отбележи 40 години на сцената със специален концерт в София. Събитието ще се проведе на 10 август в клуб Joy Station и ще бъде част от световното му юбилейно турне, посветено на четири десетилетия безкомпромисно влияние в рок и метъл музиката. Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И..

обновено на 04.08.25 в 10:19
Мирян Колев

Звуците на Малайзия

Warm Waves/"Топли вълни" е сантиментален албум, който включва теренни записи от пътуването на експерименталния музикант Мирян Колев до Малайзия през 2024 г.  Записани в обекта на ЮНЕСКО Джорджтаун и околностите на остров Пенанг, те улавят топли спомени в звук. Градските улици, плажовете, религиозните храмове, цикадите в джунглата, звуците на..

публикувано на 03.08.25 в 10:15

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 август 2025

1 август Свири Оркестърът на Полското радио във Варшава с диригент Михаил Меринг. 3.00 часа – Рихард Вагнер (1813-1883), Зигфрид идилия. 3.22 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Вариации по тема от Хайдн, оп. 56а. 3.41 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 36 в До мажор, K.425, "Линц". 4.10 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Клавирен..

публикувано на 31.07.25 в 09:25

Джаз по наследство – Вероника Вапирова и Международният джаз фестивал "Варненско лято"

Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през годините Международният джаз фестивал "Варненско лято" се е превърнал в едно от най-устойчивите и обичани музикални събития в България. От няколко години дъщерята на Анатолий Вапиров – Вероника..

обновено на 30.07.25 в 17:28

Певицата Мона за силата и музиката, достъпна за хора, лишени от слух

Според проучвания едва 16% от изпълнителите в световен мащаб правят музиката си достъпна за глухата общност. Днес, в XXI век, технологиите дават своя принос за това чрез специални костюми, които възпроизвеждат вибрациите от ритъма така, че нечуващите да се потопят в него и да се наслаждават на живи концерти. Жестовият превод на текстовете на сцената..

публикувано на 30.07.25 в 12:45