Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Бруно Бартолети – любимият диригент на Чикаго

БНР Новини
Диригентът Бруно Бартолети.
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Вечерта е посветена на италианеца Бруно Бартолети, един от най-достойните оперни диригенти от втората половина на ХХ и началото на нашия, XXI век.
Роден на 10 юни 1926 година в Сесто Фиорентино – предградие на Флоренция, Бартолети напусна този свят отново там, във Флоренция, на 9 юни 2013 г. – само ден преди да навърши 87. Кариерата му бе впечатляваща не само по отношение на репертоар и интерпретационни постижения, но и като продължителност – от 1953 до 2007 година! През тези десетилетия Бруно Бартолети се утвърди като незаменим специалист в две области: родния му италиански репертоар и съвременни произведения. Само един забележителен пример е световната премиера на „Изгубения рай“ на Кшищоф Пендерецки по едноименната поема на Милтън, която се състоя на 29 ноември 1978 г. в Лирик Опера – Чикаго под палката на Бартолети. С чикагския оперен театър Бартолети бе свързан цели 51 сезона, заемаше постовете артистичен директор, главен диригент, накрая и заслужил артистичен директор. Невероятните му познания в областта на оперния жанр и механизмите за работа с оперната трупа го превърнаха в ръководителя и съветника, заслужил най-голямо доверие в Лирик Опера в продължение на десетилетия. Именно Бартолети изгради оркестъра на Лирик Опера и го превърна в един от най-добрите оперни състави в света. Около 2006 – година преди да издирижира последния си спектакъл, повече от 90 процента от оркестрантите на чикагския театър бяха подбрани, назначени и обучени от него. До ден днешен ветераните на Лирик Опера говорят с умиление за неговата опека, за невероятните му познания по отношение на звукоизвличане и стил и за благоговението, с което е подхождал към всяка творба, която е дирижирал. Вместо да преследва бърза слава и международна кариера, този достоен и честен музикант предпочете да работи всеотдайно и интензивно в един-единствен театър, докато го превърне в световен лидер, устоявайки на изкушенията да разпилява силите и таланта си в различни посоки. Но близките му, дългогодишни връзки с италианските театри от Флоренция, Милано, Рим, Парма, Генуа и Болоня го направиха ценен „разузнавач“ за Лирик Опера – както по отношение на репертоар, така и на връзки с водещите световни изпълнители.

Бруно Бартолети е роден в семейството на Умберто Бартолети – ковач и любител-музикант, който свири на кларинет в един от флорентинските духови оркестри. Като дете Бруно свири на флейта-пиколо. Учителката му по музика открива таланта му, а съпругът й – скулпторът Антонио Берти, му дава препоръка за Консерваторията „Керубини“, където Бруно учи флейта и пиано. По-късно младият Бартолети свири в оркестъра на Майските музикални тържества, след което става корепетитор на певците в Театро Комунале – Флоренция. Театърът му дава възможност да работи като асистент на големи диригенти: Артур Родзински, Димитри Митропулос, Виторио Гуи и Тулио Серафин. Последният го окуражава да учи дирижиране. През декември 1953 година Бруно Бартолети дебютира като диригент в Театро Комунале в родния си град с „Риголето“ на Верди. През 1957 г. става постоянен диригент на Майските музикални тържества. Същата година е назначен за главен диригент на Кралската датска опера, където работи до 1960 година. Важен етап в кариерата му е италианската премиера на „Нос“ от Шостакович на флорентинския фестивал. От 1965 до 1973 г. Бартолети е артистичен директор на Римската опера. Завръща се в ръководството на големия майски фестивал във Флоренция чак през 1985 г., за да поеме длъжността артистичен директор до 1991 година. Американският му дебют е през 1956 – Бартолети е на 30.
Създадената едва две години преди това Лирик Опера от Чикаго има нужда от диригент, който да замести заболелия Тулио Серафин в новата постановка на „Трубадур“. Серафин го препоръчва, прочутият баритон Тито Гоби го одобрява и Бартолети дебютира триумфално, за да издирижира в Чикаго повече от 600 представления на 55 опери в следващите 51 години. Последната му продукция в Лирик Опера датира от 2007 година и (вероятно случайно, а вероятно съвсем не) това отново е Верди: „Травиата“ с участието на млади звезди – латвийката Марина Ребека и малтийския тенор Джоузеф Калея. Но изключителният принос на Бартолети са не само италианските постановки в Чикаго. Той представя за първи път на публиката в Лирик Опера „Електра“ на Щраус, „Воцек“ на Берг, „Огнения ангел“ и „Любовта към трите портокала“ на Прокофиев, „Замъка на херцога Синята брада“ на Барток, „Лейди Макбет от Мценска околия“ на Шостакович и „Катя Кабанова“ на Яначек. Важни премиери през този половин век в Чикаго са и „Били Бъд“ на Бритън от 1970 г. и споменатата вече световна премиера на „Изгубения рай“ на Пендерецки.

Бартолети е канен и в Миланската Скала и то още от 1958 година. Негови са 13 постановки на прочутия театър в Милано. Дирижирал е и в Театро Колон – Буенос Айрес. В оперните среди Бартолети е бил известен с две основни качества – много талантлив и много скромен. Притежавал е изключителен усет за вокални таланти и качествено пеене, но също така и набито око за действително способни начинаещи диригенти. Той осигурява на много свои млади колеги първите важни ангажименти в Лирик Опера и помага за старта на световните им кариери. Благодарение на него фигури като Рикардо Шайи и Даниеле Гати дебютират на американския оперен подиум.
Въпреки, че се фокусира почти изцяло върху оперния жанр, Бартолети има и някои сериозни изяви в симфоничния. Той е диригентът, осъществил няколко световни премиери на творби от Лучано Берио, Луиджи Даллапикола, Паул Десау, Лодовико Рока, Джан Франческо Малипиеро и Алберто Хинастера. Сред най-известните ми звукозаписни реализации са „Бал с маски“ с Тебалди и Павароти, „Джоконда“ с Кабайе, Павароти, Балтса, Гяуров и Милнс, „Манон Леско“ с Кабайе и Доминго, но в нашата оперна вечер ще припомним например един „Трубадур“ от 1975 г., осъществен в Берлин с хора на Дойче опер и Щатскапеле. За нас този запис е важен най-вече заради участието на Райна Кабаиванска. Ще прозвучи и откъс от друг запис на „Трубадур“: спектакъл на Лирик Опера – Чикаго от 1987 година с участието на Анна Томова-Синтова.
Цялостният запис, който ще предложим на меломаните е на рядко поставяния на сцена и рядко представян в ефира Триптих на Джакомо Пучини: „Мантията“, „Сестра Анджелика“ и „Джани Скики“ в една от най-хубавите интерпретации на творбата, издадена през 1994 година от фирмата DECCA. Централна фигура в тази регистрация е великолепната италианка Мирела Френи, солистите, хора и оркестъра на Майските музикални тържества във Флоренция дирижира Бруно Бартолети. В ролите участват:

„Мантията“:
Микеле, собственик на шлеп – Хуан Понс
Жоржета, негова съпруга – Мирела Френи
Луиджи, хамалин – Джузепе Джакомини
Селдата, хамалин – Пиеро Де Палма
Кърта, хамалин – Франко Де Грандис
Невестулката, негова жена – Глория Скалки
Продавач на песнички – Рикардо Касинели
Двама влюбени – Барбара Фритоли, Романо Емили

„Сестра Анджелика“:
Сестра Анджелика – Мирела Френи
Принцесата – Елена Сулиотис
Игуменката – Глория Скалки
Сестра наставница – Ева Подлес
Учителката на послушничките – Николета Куриел
Сестра Дженовиефа – Барбара Фритоли
Сестра Осмина – Валерия Ескозито
Сестра Долчина – Олга Романко
Други сестри: Дебора Беронези, Сабине Макули, Лаура Керичи, Марина Миор, Мариза Сиколо

„Джани Скики“:
Джани Скики – Лео Нучи
Лаурета, негова дъщеря – Мирела Френи
Старата Дзита – Ева Подлес
Ринучо, неин племенник – Роберто Аланя
Герардо, племенник на Буозо – Рикардо Касинели
Нела, негова съпруга – Барбара Фритоли
Герардино, техен син – Барбара Герини
Бето ди Синя, зет на Буозо – Джорджо Джорджети
Симоне, братовчед на Буозо – Енрико Фисоре
Марко, негов син – Орацио Мори
Чека, съпруга на Марко – Николета Куриел

11 юни, от 20 часа


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Корейски музикален калейдоскоп

Сцената на Международния фестивал "Софийски музикални седмици" отново става трибуна на сътрудничеството между български и корейски музиканти. Концертът "Корейски музикален калейдоскоп" съчетава традиционната корейска музика със съвременни композиции. Публиката ще се наслади на 9 произведения, всички за първи път изпълнени в България , 6 нови..

публикувано на 17.06.25 в 08:15

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 юни 2025 г.

16 юни 3.00 часа – Георг Фридрих Хендел (1685-1759), оратория "Естир", първо действие.  3.39 часа – Георг Фридрих Хендел (1685-1759), оратория "Естир", второ действие.  4.07 часа – Георг Фридрих Хендел (1685-1759), оратория "Естир", трето действие.  Изпълняват Зоуи Брукшоу (сопран), Зевиър Хетерингтън (тенор), Джоузеф Дуди (тенор), Алекс Ашуърт (бас),..

публикувано на 15.06.25 в 10:05

Метрополитън опера представя операта "Дама Пика" от Чайковски

В съботната вечер ще прозвучи запис на операта "Дама Пика" от Чайковски на изпълнението от 7 юни 2025 от сцената на Метрополитън опера. Критиката остава възхитена от представянето на Соня Йончева в тази възстановена продукция. За жалост, в записа от 7 юни Йончева е заместена от друга певица поради болест. В ролята на Лиза ще чуем младото руско..

публикувано на 14.06.25 в 08:05

Скоростта носи отговорност – мото рок фестивал в Русе

В рубриката "Минути на редактора" този път говорихме за високата скорост и силните усещания, които носят със себе си голяма отговорност. С Георги Георгиев от мотоклуб "Нощни Вълци" – Русе се впуснахме в дебрите на Мото рок фестивала в Рус е, който отправя важно послание към децата и подрастващите – за отговорното шофиране и безопасността на пътя...

обновено на 13.06.25 в 13:24
Жорди Савал

Жорди Савал открива седмото издание на Culturama

Фестивалът, който води музиката на различни локации и града (освен в концертните зали) ще премине под знака на ...градините. Вдъхновението идва от великолепната картина на Йеронимус Бош "Градината на музикалните наслади" (The Garden of Sound)и преминава през специално предоставените на фестивала от Текла Алексиве ботанически илюстрации, през..

публикувано на 13.06.25 в 12:25