Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Асен Аврамов: Моят мироглед е музикоглед

БНР Новини
Снимка: Даниела Манолова
Преди около месец представих композитора Асен Аврамов с музиката към спектакъла „Алиса в страната на чудесата“, постановка на Младежкия театър „Николай Бинев“ с режисьор Анастасия Събева, за която той бе отличен с наградата за театрална музика на фондация „Маестро Димитър Вълчев“. Тогава обещах продължение на разговора в следващо издание на „Звездния експрес“, защото композиторът предостави на програма „Христо Ботев“ цял диск с авторска музика за пиеси, върху които е работил през последната година и половина. Ще прозвучат откъси от партитурите на Асен Аврамов към спектаклите: „Кавказкият тебеширен кръг“ на Маргарита Младенова в Драматичния театър „Стоян Бъчваров“ във Варна, „Бел ами“ на Бина Харалампиева в Малък градски театър „Зад канала“, „Лив Щайн“ на Крис Шарков в същия театър, „Медея, майка ми“ на Маргарита Младенова и Иван Добчев в Националния театър в Букурещ, „Сирано дьо Бержерак“ на Бина Харалампиева в Драматичен театър „Сава Огнянов“ в Русе, „На ръба“ на Александър Морфов в Народния театър „Иван Вазов“ и от саундтрака към филма „Банат“ на италианския режисьор Адриано Валерио.
От разговора някои вероятно ще бъдат изненадани да разберат, че Асен Аврамов се счита за оперен композитор: Това не е мечта! Аз смятам, че съм оперен композитор, да. Технически съм. Повечето от нещата, които съм правил, са опери без пеене. Мога да цитирам постановката „Апокриф“ например, която представлява една, в крайна сметка, етническа опера, в която има много малко пеене, но тя цялата е подчинена на музикалните решения, на хармоничността на музикалната словесност. Всички текстове, които са изговорени, те са репетирани на този тон, на друг тон, с тази или онази интонация... От по-нови постановки, които са работени по този начин, това са „Медея, майка ми“ в „Сфумато“, „Сънят на Гогол“, „Зимна приказка“. Не е необходимо актьорът непременно да пее, за да се работи в оперната територия, когато слово и музика се комбинират и вървят в един пласт, изграждат драматургията и конструирането – това е оперна работа... Мисля, че е въпрос наистина на мироглед. Моят мироглед за музиката, той си е музикоглед: музикалното изкуство е изкуство, независимо от това, че то, намиращо се в територията на сценичните изкуства като театъра, естествено не може да заеме цялото пространство. Защото когато човек пише симфонична творба, или камерна, или каквато и да е, предназначена само за концертно изпълнение – естествено, че творбата трябва да запълни цялото пространство. Но когато човек пише музика за опера, или за мюзикъл, музиката естествено е в комбинация със словото, с драматургията и поради тази причина аз намирам, че в театъра работата на музиката е много близка до тази в операта. Просто актьорите не пеят, а говорят.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Надпяване" – фолклорната класация на програма "Христо Ботев", юни 2024

В класацията "Надпяване" всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма "Христо Ботев" ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..

обновено на 12.06.24 в 11:34

Фолклорните области на България: Епизод 4 – Средна Западна България - Граово

Четвъртият последен епизод от поредицата отново ни повежда в Средна Западна България. Този път, обаче, ще се запознаем с фолклора на Граово. Граово обхваща Пернишко, Брезнишко и Радомирско. За епическите народни песни, възпяващи славните подвизи и бита на Крали Марко, за характерните танцови движения, разкриващи буйния темперамент на населяващите..

публикувано на 12.06.24 в 10:05

Кавалджията Георги Иванов на 75: Винаги съм искал да бъда различен

Предаването "Портрети" в музикалната линия "Жива вода", което представя творческите истории и музиката на различни изпълнители, гостува на знаменития кавалджията Георги Иванов, продължител на стария тракийски изпълнителски стил. Над две десетилетия роденият в село Ханово музикант, е солист в оркестъра на Тракийски ансамбъл за народни песни и..

публикувано на 10.06.24 в 17:05

Траш метъл легендите от "Мегадет" идват за концерт в София

Американските траш метъл легенди от "Мегадет" идват за концерт на столичния колодрум "Арена София" на 15 юни. Поредният десант на Дейв Мъстейн и ко. е в афиша на популярната поредица Sofia Solid . Събитието с главен герой един от последните истински рок звезди, тип "кралски", е част от турнето Crush The World . Знаменитата банда ни е..

публикувано на 10.06.24 в 12:32

Директно от Ню Йорк – великолепната опера "Орфей и Евридика" на Глук

Постановката на "Орфей и Евридика" на Глук е толкова непреходна, колкото и самата творба. Всъщност не бихме могли да искаме повече от продукцията на Марк Морис. Контратенорът Антъни Рот Костанцо е в ролята на опечаления музикант, а сопранът Инг Фан е неговата любима. Елена Вийялон прави своя дебют като Любовта, а Джей Дейвид Джаксън дирижира..

публикувано на 08.06.24 в 08:05