Цикълът „Първите в следосвобожденска България – опитомяване на стихиите“, разказва за значими личности в следосвобожденска България, поставили началото на професия или въвели някоя от науките в страната ни, или създали нещо за първи път у нас. Търсихме и представяме историите на забравени във времето „първи“ или такива, за които се знае малко. В същото време те са хора, със специфични професии, оставили следи в историята ни. Във всеки епизод се разгръщат историите на двама човека, „овладели“ по различен начин една от стихиите, заедно с приноса им за България.
В четирите епизода, е въведен и втори разказвач – философ. Той разсъждава какво са стихиите в цялост и една по една. Обсъжда с автора какво е: да си пръв в нещо. Изгражда асоциативни връзки между разказа и различните понятия, „изскочили“ от детайлите на историите. Какво е мечта, мечтател, създател, страх, укротяване, въздух, земя, вода, огън? Тази философска линия се оплита между историите, води ги или ги поставя в различен контекст – понякога ги подкрепя, а понякога ги опровергава, без да се възхищава или гневи.
В епизод три „Цветовете на огъня“ главен инспектор Стефан Стефанов, началник на сектор превантивна дейност в главна дирекция пожарна безопасност разказва за създаването на пожарното дело у нас. Как са изглеждали първите пожарни коли, униформите и защо са наричали пожарникарите по онова време „толумбаджии“. Как се преодолява страха от огъня, който „е като живо същество, което се ражда, расте, храни се, диша…“. Как звучи огънят? В разказа за огъня като стихия ще научите и за личността на Юри Захарчук, който „прави революция“ в пожарното дело у нас, след Първата световна война.
Когато си представяхме как огънят като стихия разрушава и заличава образи на хора, домове, градове, решихме да потърсим мястото или пък начина, където огънят създава, дори изобразява ликове и светове. И там между заличаването и създаването пред погледа ни се появи фотографията от началото на миналия век – с „големите черни кутии, бавните процеси на изгаряне на съставки, когато светкавицата избухва в огън, за да освети и запечата образите върху стъклените плаки“. За началото на фотографията в България, за първия фото журналист, за първата светкавица и специфичните процеси на „светлописа“ ни разказва Цветан Томчев, преподавател по фотожурналистика е НБУ.
На фона на динамичните, изпълнени с обрати истории, философът Евгени Митев ни въвежда в един паралелен свят на съзидание, спокойствие и размисъл за това какво са стихиите и защо за тях е „хубаво да се говори бавно“? Какво е огънят, може ли той „сам себе си да изгори“ и „самотно занимание ли е да бъдеш огън“? Какво се случва, когато между стихиите възникне неразрешимо противоречие и как образите от „Диалозите на Платон“ влизат в този разказ за опитомяване на стихиите? – за това и много над е диалогът с философията в този епизод.
С историческа стойност е и музиката в него. Пиесите на китара „Романс за моята мила“ и „Валс за младостта“ са композирани, изпълнени и записани малко преди началото на Първата световна война в Англия от военния пилот Радул Милов.
Своята кариера на художник-карикатурист, а и на "пописващ" пародии и смешки Димитър Чорбаджийски-Чудомир разгръща първоначално най-пълно във в. "Барабан", където работят още фигури като Борю Зевзека (Борис Руменов), Сава Злъчкин, Стоян Шатле и други – повечето днес забравени, но за времето си известни и обичани. За Чудомир, за творчеството му..
На 15 януари 1990 г. в залата на Съюза на българските писатели в София в присъствието на около 100 души – писатели, журналисти, учени, обществени деятели - е учредено Културно-просветното дружеството за връзки с бесарабските и таврийските българи "Родолюбец". В онези години за сънародниците ни в Молдова, Украйна, Казахстан, Сибир и т.н. в..
Пламен Вукадинов е водолаз, фотограф и инструктор по подводни спортове. Посещавал десетки места, попадал не веднъж в опасни ситуации, спасявал човешки животи. Тези истински истории описва в биографичната си книга "Адреналинът е моята стихия". Издава и втора – "Интоксикация", в която помества разкази на свои приятели и съмишленици, докоснали се до..
"Една от чудовищните последици на навлизането на генеративен ИИ в класната стая е бавното умъртвяване на личността на човека. За нас – възрастните, учените, опитните хора – рискът да загубим мнението и предпочитанията си звучи като абсолютна фантастика. Но дали е същото за онези, израснали в свят, в който ИИ може да мисли и да се изразява вместо..
Какви са резултатите от 49-то среднозимно преброяване на водолюбивите птици разказва във "Време за наука" Свилен Чешмеджиев от Българското дружество за защита на птиците. Традиционното преброяване се е случило в рамките на четири дни с участието на 43 екипа доброволци и експерти от Българското дружество за защита на птиците, Изпълнителна..
Фондация за хуманитарни и социални изследвания – София (ФХСИ) излезе с новия брой 7 на Бюлетина "Антидемократичната пропаганда в България онлайн". Как..
Своята кариера на художник-карикатурист, а и на "пописващ" пародии и смешки Димитър Чорбаджийски-Чудомир разгръща първоначално най-пълно във в...
Столичната галерия за модерно градско изкуство "Риволи" кани публиката на пътуване в сърцето на Португалия с поредната си изложба на водещи съвременни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg