Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Импровизации

БНР Новини
Кристиян Бояджиев и Милчо Левиев (вдясно), 2010 г.
Снимка: личен архив на Кристиян Бояджиев

В тази наша среща звучи „Рапсодия в синьо”, прочута творба на Гершуин, която избирам заради достолепната възраст: на 23 февруари се навършват 93 години от нейната премиера. Композиторът споделя, че по време на пътуване във влак идва идея за „Рапсодията” и по-точно - от ритмичността на колелата, шума на вагоните, локомотива, от организирания хаос - част от едно влаково пътешествие. В мислите си видях всичко от край до край, написано на хартия, чух пиесата като някакъв музикален калейдоскоп на Америка, на безкрайната ни многообразност, на нашата неподправена жизненост, на градската ни лудост. Когато пристига в Бостън Джордж Гершуин вече е имал в съзнанието си основния модел за рапсодията и представа как да съчетае отделните части.
Избраното от мене изпълнение на „Рапсодия в синьо” е от концерт на Софийската филхармония, с диригент Васил Казанджиев в зала „България” на 30 юни 2005 година. Това събитие съчетава таланта на двама големи музиканти, които имат изключително влияние в съвременното музикално изкуство и българската култура: Васил Казанджиев и Милчо Левиев - приятели от младежките години, още „от молива и гумата на Панчо Владигеров” (Ек. Дочева), като негови ученици и студенти. Маестро Казанджиев разказва, че Професора (П. Владигеров) почти винаги е импровизирал, когато е искал да обясни… Споменатия концерт в зала „България” помним и с това, че наред с пиано партията в „Рапсодия-та” и импровизациите си, Милчо Левиев направи световна премиера на творби, създадени от него близо 50 години по-рано („Соната за цигулка и оркестър”, „Вариации върху тема от Корели”). Неведнъж Левиев е споделял, че импровизатори, и то - великолепни, са били и Лист, Шопен, Паганини. Да не говорим за Йохан Себастиан Бах, който никога не е свирил два пъти по един и същ начин една пиеса… И Амадеус (В.А. Моцарт), известно е, че се е гордеел с импровизаторските си умения и дарба. „Джаз клуб” съдържа втора и трета част от неговия Концерт за пиано и оркестър No.23 в Ла Мажор. В звукозаписа чуваме други изкусни майстори на импровизацията: гостувалите у нас Чик Кърия и Боби МакФерин.

Животът е кратък, импровизацията - вечна. Благодаря Ви, Maestri!

четвъртък, 9 февруари, от 23 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Музика и памет в научен форум в Националната музикална академия

O т 24 до 26 април в Националната музикална академия (НМА) в София ще се проведат Академичните пролетни четения (за петнадесети път) – едно важно събитие за музикалния свят и не само. Тази година темата е Музика и памет . За да разкаже повече, в " Метроном..

публикувано на 23.04.25 в 15:26

Полет с "Тригайда"

А то значи ангелогласната певица Ася Пинчева от "Мерудия", "Космическите гласове на България" и "Оратница", мултиинструменталистът Георги Маринов - Хорхе – но основно диджериду и гайда, в "Оратница", "Тъпани и гайди" и "Дъ Груувин Пайпърс", и електронният гуру, диджей, продуцент и програматор Иван Шопов, прочут още като Балкански, Куух или Дръм Кид...

публикувано на 21.04.25 в 09:23
Григор Паликаров

Григор Паликаров дирижира "Немски реквием" от Йоханес Брамс за Великден

В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..

публикувано на 15.04.25 в 10:24

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 април 2025 г.

16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..

публикувано на 15.04.25 в 09:10
Даниеле Феббо

Даниеле Феббо в света на музиката

Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..

публикувано на 15.04.25 в 08:35