Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Срещи, гласове, съдби – Михаил Лефтеров

На 29 юни се навършиха 110 години от рождението на диригента Михаил Лефтеров – един от строителите на българската музикална култура, започнал творческия си път още преди Втората световна война и продължил с ярки концерти и много успешни оперни постановки през 40-те, 50-те и 60-те години на ХХ век в София, Русе и Пловдив. В рубриката „Срещи, гласове, съдби“ в Неделния следобед професор Павел Герджиков припомня не само кариерата на Михаил Лефтеров, а споделя и личните си впечатления от работата с изключително прецизния и скромен български диригент:
В човешкия живот винаги има случаи, когато много заслужили, стойностни хора, високи професионалисти някак си остават по-встрани от общественото внимание и признание. Аз не мога да си представя съдбата и изграждането на Софийския оперен театър без Асен Найденов, без Атанас Маргаритов, но не мога да си ги представя и без Асен Димитров и Михаил Лефтеров... Реших, че тъй като Михаил Лефтеров е един незаслужено забравен човек, останал встрани от общото внимание и светлината на прожекторите, трябва да бъдем честни и към неговата памет и към това, което той е направил и вградил като можене, като интелект, като висок професионализъм в постройката на българския оперен театър...
В съзнанието на много хора Михаил Лефтеров е диригент. И е правилно да бъде така, но преди да стане диригент, той е завършил пиано в Музикалната академия. Започнал е да свири още на пет години. Учил е при професорите Иван Торчанов, Андрей Стоянов, Панка Пелишек. Много млад, на 20-годишна възраст завършва Академията и в тези години той е много активен концертиращ пианист... Лефтеров е акомпанирал на рецитали и концерти на звезди като Тодор Мазаров, Елена Николай, Петър Райчев, Цветана Табакова, Любен Минчев, Саша Попов – в качеството му на цигулар, Михаил Попов, Недялка Симеонова, Петър Христосков, Васил Чернаев, както и много чужди изпълнители. Той започва диригентската си кариера през 1936 година, когато е основан Царският симфоничен оркестър – по-късно Софийска филхармония. Може да се каже, че Лефтеров е един от основателите на Филхармонията. Явно, че след като е работил като камерен музикант със Саша Попов, той го е поканил и за диригент на Царския симфоничен оркестър...
Аз го помня много добре, най-напред като зрител. Не веднъж съм говорил за първото ми посещение в Софийската опера – спектакъл на „Веселите уиндзорки“. Това е негова постановка и на тандема Хаджимишеви. В годините на обучението ми в Академията той беше и мой преподавател. Тогава вече не беше в Софийската опера, но често гостуваше там. От 1966 Лефтеров беше главен диригент на Учебния оперен театър към Националната музикална академия, която тогава се казваше Българска държавна консерватория... Днес ми се иска да кажа още, още и още хубави неща за този много коректен, възпитан, кротък човек. Човек, когото не съм чул никога да повиши тон. Той говореше общо взето тихо. Внушаваше това, което искаше да внуши на студентите и на колегите в театъра с тих глас, но си гонеше целта. Никога не отстъпваше от това, за което настояваше. Запомнил съм го като един изключително точен, прецизен музикант. Човек, за когото мога да говоря само с голямо уважение...



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мирела Френи и Николай Гяуров

Мирела Френи и Николай Гяуров в "Ернани" на Верди

Записът е от паметен спектакъл, с който на 7 декември 1982 година откриват сезона в Миланската скала – събитие със силен отзвук и сред специалисти, и сред меломани. Излъчваме го ( на 22 февруари от 20 часа ) заради участието на Мирела Френи, великолепна в ролята на Елвира. Както разбира се и заради удивителното преобразяване на Николай Гяуров като..

публикувано на 22.02.25 в 08:00
Сцена от VI действие на операта „Ернани” от Верди

"Ернани", опера в четири действия от Джузепе Верди

Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция.  Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор)   • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..

публикувано на 21.02.25 в 12:18

"Избрани хорови творби" – вторият сборник на проф. д-р Георги Петков

Излезе от печат сборникът "Избрани хорови творби" на композитора, диригент и преподавател в Нов български университет – проф. д-р Георги Петков. Изданието съдържа 22 песни от различни фолклорни области, които проф. Петков е писал за различните състави, с които е работил през годините. "Реших, че е дошло време да предоставя на колегите хорови..

публикувано на 20.02.25 в 16:50

Българският хор "Булгапея" с първи концерт в Брюксел за 2025 година

Българският хор "Булгапея" от Брюксел ще започне годината с първия си самостоятелен концерт през 2025 година днес от 18 ч. местно време, информира хорът на Фейсбук страницата си. Концертът ще бъде в брюкселския квартал Лаакен и е организиран от Maison de la création.  Концертът на "Булгапея" ще представи българската музика и нейните богатства. Те..

публикувано на 18.02.25 в 14:35
Албена Петрович-Врачанска

Албена Петрович-Врачанска: Човек за да пише, трябва да има нещо да каже

Срещата ни с композиторката Албена Петрович-Врачанска започна с премиера в рамките на фестивала Rainy days в Люксембург на "24 криптографски учения за 6 пиана, 12 изпълнители и 24 ръце", премина през дисертационен труд в НМА "Проф. Панчо Владигеров" и достигна до лична среща на премиерата на Втория ѝ концерт за пиано и оркестър в Първо студио на БНР...

публикувано на 18.02.25 в 08:20